شناسهٔ خبر: 33088245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سوم خرداد و حماسه 43 شهید استان کهگیلویه و بویراحمد در فتح خرمشهر

رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات‌هایی مانند والفجر 8 و یا در حماسه پد خندق بیش از سایر عملیات‌ها جانفشانی کردند اما در حماسه فتح خرمشهر نیز بیکار ننشستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد در 8 سال دفاع مقدس سرآمد همه استان‌های کشور در اعزام نیرو بود به طوری که استانی با 300 هزار نفر جمعیت در آن‌سال‌ها بیشترین اعزام را به جبهه‌ها داشت و همچنین با توجه به این جمعیت کم، تعداد 1 هزار و 800 شهید نیز تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بنا به گفته سرهنگ جهانگیر انصاری جانشین کنونی سپاه فتح و رزمنده و فرمانده سال‌های دفاع مقدس در آن دوران یعنی در فاصله سال‌های 60 تا 65 تیپ و یا لشکر مستقلی نداشت و بیشتر رزمندگان استان در لشکر 25 کربلا و یا تیپ‌های المهدی و یا لشکر فجر حضور داشتند.

 

هر چند که رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات‌هایی مانند والفجر 8 و یا در حماسه پد خندق بیش از سایر عملیات‌ها جانفشانی کردند اما در حماسه فتح خرمشهر و در عملیات بیت‌المقدس نیز بیکار ننشستند و با تقدیم 43 شهید و صدها جانباز در حماسه فتح خرمشهر به مانند سایر رزمندگان استان‌های دیگر حماسه‌آفرین شدند.

داستان شیرین فتح خرمشهر

پس از حمله نیروهای عراقی به خرمشهر یک گردان از تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی و گردان دژ خرمشهر به فرماندهی سرهنگ علی قمری و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی به فرماندهی حسین حسنی سعدی در کنار آن‌ها و همچنین تعدادی از نیروهای سپاه خرمشهر به همراه محمد جهان‌آرا از جمله افرادی هستند که در برابر چند لشکر عراقی ایستادگی کردند و ۳۵ روز با جنگ خانه به خانه و مقاومت سرسختانه دشمن بعثی را پشت دروازه‌های خرمشهر نگه داشتند.

آغاز عملیات پس‌گیری

در پی آغاز عملیات بیت‌المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده استراتژیک و تاکتیکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می‌شد این اهداف عبارت بودند از: بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی نشان دادن برتری قدرت سیاسی-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه و انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی.

آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین

آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه ۱ خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز «یا محمدبن‌عبدالله»، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

شادی پس از آزادسازی

پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان اسلام در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. خبر آزادسازی خرمشهر باعث خوشحالی مردم ایران شد و مردم این شادی را با ریختن به خیابان‌ها جشن گرفتند.

امام خمینی در سوم خرداد ۱۳۶۱ پیامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده‌است: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

انتهای پیام/82009

 

نظر شما