شناسهٔ خبر: 33087008 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایجاد هفت موزه جدید در گیلان/لزوم بازنگری در قوانین میراثی بندر انزلی

71191

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تاسیس هفت موزه در بخش‌های مختلف این استان خبر داد و گفت: گیلان 17 موزه فعال دارد که در حال حاضر از این تعداد 13 موزه سرپا بوده و امکانات کاملِ یک موزه را دارند و چهار موزه امکانات لازم را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شهرود امیر انتخابی با بیان این‌که گیلان علاوه بر ساحل و دریا و جنگل به لحاظ کشفیات و آثار و همچنین محوطه‌های تاریخی موجود همیشه قابل توجه گردشگران بوده است، افزود: با این وجود از سوی مسئولان در این زمینه کم‌لطفی شده، چون به عنوان مثال موزه گنجینه رشت با بیش از ۴۰ هزار اشیا باستانی در داخل خود رشت هم غریبه است و حتی تابلویی برای معرفی محل و مسیر دسترسی به این موزه وجود ندارد.

او با اشاره به وجود ۱۷ موزه در استان گفت: از این تعداد، ۱۳ موزه سرپا بوده و دارای امکانات کامل موزه هستند و چهار موزه امکانات لازم را ندارند، مهمترین امکانات موزه، تجهیز آن به دوربین‌های مداربسته در راستای حفاظت و حراست از آن است.

وی با تاکید بر انجام کشفیات و کاوش‌های باستان شناس در سه شهر تاریخی املش، رودبار و تالش در طول سال‌های گذشته، اضافه کرد: با این وجود این شهرهاهیچ‌گاه دارای موزه نبوده‌اند و آثار کشف شده از آنها در خارج از این شهرها نگهداری می‌شوند.

او همچنین به تکمیل موزه رودبار اشاره کرد و افزود: زمین موزه املش خریداری شده و کلنگ آن به زمین خورده است. کاخ سردار امجد در شهر تالش نیز با تعاملات انجام شده و پس از گذراندن مراحل لازم به عنوان موزه این شهرستان باستانی مورد استفاده است.

موزه‌ای برای شناسایی سواحل دریای خزر و کشتی‌های غرق‌شده

امیرانتخابی با اشاره به ایجاد موزه بنادر و دریانوردی در بندرانزلی نیز اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای بین اداره کل‌های میراث‌فرهنگی، اداره بنادر و دریانوردی و مرکز اقیانوس‌شناسی گیلان منعقد شده که بر اساس آن قرار است، موزه‌ای برای شناسایی و ثبت سواحل دریای خزر و کشتی‌های غرق شده در آن برای نمایش عموم مردم تأسیس و بهره برداری شود.

امیر انتخابی با اشاره به وجود چند موزه خصوصی در گیلان نیز گفت: با توجه به تجهیز موزه گنجینه رشت در صورت تأسیس سه موزه در این سه شهر، نگهداری اشیای تاریخی آن با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان درباره‌ی کشتی تاریخی «کرگانرود» در محدوده «قروق» شهر تالش نیز اظهار کرد: پرونده کشتی کرگانرود معروف به «قروق» به دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، ارسال شده و شهرداری تالش تا زمان رسیدگی به پرونده این کشتی برای ثبت ملی، مسئولیت مراقبت از این کشتی را برعهده گرفته است.

لزوم بازنگری قوانین میراثی در بندر انزلی

او همچنین از تسریع در روند مرمت عمارت بانک ملی انزلی خبر داد و با اشاره به این که مرمت این بنای تاریخی، در دستور کار فرمانداری این شهرستان و اداره کل میراث‌فرهنگی استان قرار دارد، افزود: این بنا که زمان ساخت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، در قدیم به ساختمان «قندچیان» معروف بوده است.

وی با اشاره به ثبت این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور، نیز گفت: در نشستی مشترک با فرمانداری، تسریع در روند مرمت بنای تاریخی بانک ملی در دستور کار قرار گرفت و قرار است تا پایان شهریور پیمانکار به تعهدات خود عمل کرده و مرمت نمای کار تحویل داده شود.

وی همچنین سازماندهی بناهای تاریخی میدان انزلی را نیازمند بازنگری در قوانین دانست و افزود: برای بازسازی بناهای تاریخی این میدان برخی از قوانین میراث فرهنگی نیازمند بازنگری است که این اتفاق خارج از حوزه مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی استان است، در واقع باید در خارج از حوزه گیلان مرتفع شود.

او با اشاره به آماده شدن پرونده بناهای تاریخی میدان مرکزی بندرانزلی و مطرح کردن مشکلات میراثی آن با سازمان میراث فرهنگی کشور، نسبت به لزوم تغییر نمای دو بانک قرار گرفته در میدان امام این شهر تاکید کرد و افزود: آن‌ها باید نمای خود را به نمای سنتی تغییر داده و حساسیت‌های میراثی را رعایت کنند تا علاوه بر انجام مطالبات مردم، منظر شهری با بافت تاریخی حفظ شده و شهر از این شکل بهم ریخته خلاص شود.

امیر انتخابی همچنین از ثبت ملی عمارت گمرک آستارا در فهرست آثار ملی خبر داد و تاکید کرد: این اقدام به استاندار گیلان ابلاغ شده است.

انتهای پیام

نظر شما