شناسهٔ خبر: 33086916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده خبر داد:

خسارت ۳۵ هزار میلیاردی از سیل/ ساخت و تعمیر واحد‌های تعمیری طبق برنامه پیش می‌رود

نجار با اشاره به اینکه خسارت سنگینی از سیل به کشور تحمیل شده است، گفت: در برآورد اولیه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۲۰ هزار میلیارد برای بحث تملک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، «اسماعیل نجار» شب گذشته (پنجشنبه 2 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع بازسازی مناطق سیل زده پخش شد درباره اقدامات انجام شده از وقوع سیل تاکنون در این مناطق به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برای کمک به مردم و ساکنان این مناطق تمام دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح بنا به فرمان مقام معظم رهبری در جهت همکاری با بحث مقابله حضور دارند. نیمی از این بحث در اختیار جهادکشاورزی و نیمی دیگر در اختیار بنیاد مسکن است.

 

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده با اشاره به اینکه خسارت سنگینی به کشور تحمیل شده است، گفت: در برآورد اولیه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۲۰ هزار میلیارد برای بحث تملک است تا زیرساخت‌هایی که مورد آسیب و تخریب قرار گرفته باید مورد تعمیر قرار گیرد و ۹ هزار میلیارد تومان دیگر در ارتباط با کمک‌های بلاعوض است.

 

وی با بیان اینکه بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات هستند، گفت: در مرحله اول مقرر بود حدود سه هزار میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شود که بانک‌ها آن را تقبل کردند و در مرحله اول پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش‌های مختلف قرار دادند که باید بخش کشاورزی و مسکن باید در اولویت قرار گیرد. در استان‌های شمالی در بخش کشاورزی مبالغی پرداخت‌ شده است. در پلدختر و خرم آباد خسارت بیشتر بوده لذا تمام تمهیدات اندیشیده شده وبه بانک‌های عامل تعیین تکلیف شده و پرونده‌های مربوط نیز تشکیل شده است.

 

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری مبنی بر پرداخت خسارت حوزه کشاورزی گفت: مطابق ماده ۱۰ و ۱۲ مربوط به مدیریت بحران دولت سالانه حدود هزار  تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی برداشت کند. سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان  در اختیار صندوق توسعه ملی بیمه کشاورزی قرار گرفت که مجموعه مبالغ دریافتی ما از محل بیمه کشاورزی ۱۶ میلیارد و پرداخت‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

 

وی با اشاره به اینکه با برآورد‌های اولیه باید ۵ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۷۰۰ میلیارد تومان تملک و ۵۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مجموعاً ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت وارد شده است که به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است، افزود: گستردگی و وسعت خسارت در بخش کشاورزی باعث شده است که برای اولین بار تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد و اگر تلاش و همت نبود خسارت مالی و جانی در استان‌ها بسیار بیشتر بود.

 

وی ادامه داد: رئیس جمهوری و وزیر و قرارگاه تاکید دارند که واحد‌های تعمیری تا پایان تیرماه و واحد‌های ساخت تا پایان سال به اتمام برسند و از این رو ساخت و تعمیر این واحد‌ها طبق برنامه پیش می‌رود.

 

نجار با اشاره به اینکه سیل‌های اخیر یک بازگشت ۵۰۰ ساله بودندف گفت: برای جابجایی خانه‌ها اگر بخواهیم همه را جابجا کنیم هزینه‌ها بسیار سنگین است ما می‌خواهیم حاشیه‌های رودخانه‌ها را ایمن سازی کنیم که بخشی از معمولان و پلدختر امکان ایمن‌سازی نیست.

 

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده  با بیان اینکه بنیاد مسکن موظف به این شده است که زمین اهدا کند در توضیح آن گفت: آنجایی که زمین داریم به بنیاد مسکن واگذار می‌شود و اگر نداشته باشیم خرید زمین‌های مورد نیاز انجام می‌شود و زمین‌های ۱۱ روستا به علاوه شهر معمولان و پلدختر باید تهیه شود.

 

نجار با اشاره به اینکه سامانه سجاد؛ سامانه جامع امداد دولت است، خاطرنشان کرد: در این سامانه  کلیه اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرایی گذاشته می‌شود و کلیه امکانات و اعتبارات و خساراتی که پرداخت می‌شود در سامانه درج می‌شود تا کلیه مسئولین آن را ببینند و زمان‌بندی پروژه‌ها را نظارت کنند./

 

نظر شما