شناسهٔ خبر: 33086561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کریستوفر مورفی سناتوری آمریکایی؛

​ترامپ در حال دور زدن کنگره برای فروش تسلیحات به عربستان است

گزارش های منتشر شده است که نشان می دهد دولت ترامپ در تلاش برای دور زدن ممنوعیت کنگره آمریکا برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، تلویزیون الجزیره انگلیسی اعلام کرد گزارش های منتشر شده است که نشان می دهد دولت ترامپ در تلاش برای دور زدن ممنوعیت کنگره آمریکا برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی است.
بر اساس این گزارش, این مسئله زمانی مطرح شده است که کریستوفر مورفی سناتوری آمریکایی از این موضوع در توئیتر خود انتقاد کرد.
این سناتور دموکرات در توئیتر خود نوشت: " می شنوم که ترامپ ممکن است از یک مفر مبهم موجود در قانون کنترل تسلیحات استفاده و اقدام به فروش بمب های جدیدی به عربستان سعودی کند (بمب هایی که در یمن فروریخته می شوند) به روشی که مانع از اعتراض کنگره به آن می شود. این اتفاق ممکن است این هفته رخ دهد."
مجری برنامه سپس با آلن فیشر خبرنگار الجزیره انگلیسی مستقر در واشنگتن گفتگو کرد و گفت فروش این تسلیحات به عربستان سعودی پیشتر از سوی کنگره ممنوع و متوقف شده بود. آیا ممکن است بار دیگر این روند آغاز شود؟
فیشتر در پاسخ گفت: " مطمئنا ممکن است این اتفاق رخ دهد. روال عادی در آمریکا این است که کنگره از پیش در جریان فروش تسلیحات قرار می گیرد. آنها حق موافقت یا مخالفت با این موضوع را دارند. آنچه که دونالد ترامپ در حال پیشنهاد آن است و ایده ای که از سوی مایک پمپئو وزیر امور خارجه او مطرح شده شامل استفاده از یک مفر می شود که در ارتباط با فروش تسلیحات به عربستان سعودی وجود دارد و می توان این روند را یک امر ضروری و اضطراری ملی اعلام کرد و سپس می توان این اقدام را انجام داد. دونالد ترامپ باید در یک متن مکتوب اعلام کند که چرا این فروش خاص را در زمره مسائل اضطراری ملی قرار داده است. و کنگره نمی تواند کاری در این باره انجام دهد. آخرین باری که چنین کاری انجام شد مربوط به دهه 1980 است, زمانی که رئیس جمهور رونالد ریگان با اشاره به تهدیدهای ناشی از ایران اقدام به فروش تسلیحات به عربستان سعودی کرد."

<div id="video-display-embed-code_3538420"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2434322/3538420?width=400&height=300"></script></div>


مجری برنامه سپس پرسید واکنش ها به این موضوع چگونه بوده است؟
فیشر در پاسخ گفت: "اگر شکافی بین دونالد ترامپ و جمهوری خواهان در کنگره در این باره وجود داشته باشد, این اختلاف در ارتباط با موضوع عربستان سعودی است. به خاطر داریم که اوایل امسال یک لایحه دوحزبی در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها و سنای تحت کنترل جمهوری خواهان تصویب شد که خواستار پایان یافتن مداخله آمریکا در جنگ یمن شده بود. و دونالد ترامپ این لایحه را وتو کرد. و آرای کافی برای لغو این وتو وجود داشت. اما سناتورهای جمهوری خواه همانند لیندسی گراهام به شدت در ارتباط با ایده فروش تسلیحات به عربستان سعودی ناامید شده اند. او بر این باور است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نه تنها مسئول جنگ در یمن است بلکه, او همچنین مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی محسوب می شود. سناتورهای جمهوری خواه همانند مارکو روبیو می گویند خواهان دریافت جزییات کامل در ارتباط با چیزی هستند که رئیس جمهور در حال برنامه ریزی برای آن است و سپس حمایت یا مخالفت خود را اعلام خواهد کرد. شمار دیگری از جمهوری خواهان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز چنین نظری دارند. همچنین دموکرات هایی هستند که با این موضوع مخالفند. افرادی همانند برنی سندرز که آشکارا با حمایت آمریکا از عربستان سعودی مخالفت کرده اند. شمار زیادی هم هستند که می گویند این اتفاق نباید بیفتد. اما دونالد ترامپ می گوید این اقدام سبب وارد شدن پول زیادی به آمریکا می شود و من می خواهم این کار را انجام دهم."

نظر شما