شناسهٔ خبر: 33086404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خام‌فروشی؛بلای جان گل محمدی در خراسان جنوبی

مسئول مزرعه الگویی فدک خراسان جنوبی گفت:خام‌فروشی گل محمدی باعث می‌شود که ارزش افزوده این گیاه از استان خارج شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،نخعی، مسئول مزرعه الگویی فدک خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته از این مزرعه یک تن و ۲۷۰ کیلو گل‌تر برداشت شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲.۵ تن گل محمدی از مزرعه موقوفه شوکت‌آباد بیرجند برداشت شود.


وی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بیشتر گلاب‌گیری‌ها به صورت سنتی صورت می‌گیرد، افزود: قیمت یک کیلو گل محمدی ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو غنچه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.


مسؤول مزرعه الگویی فدک خواستار راه‌اندازی صنایع فرآوری گل محمدی در استان شد و گفت: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی گل‌ها را خشک و بعد به فروش می‌رسانیم.


نخعی مطرح کرد: خام‌فروشی گل محمدی باعث می‌شود که ارزش افزوده این گیاه از استان خراسان‌جنوبی خارج شود و این در صورتی است که ایجاد واحد‌های اسانس‌گیری و عرق‌گیری موجب ایجاد اشتغال می‌شود.


صنعت عطر فرانسه خواهان گل محمدی


پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با اشاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی در استان، گفت: طی چند سال اخیر سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان‌جنوبی ۶۰ تا ۶۵ درصد افزوده شده است.


وی با بیان اینکه اسانس‌هایی که از گل محمدی گرفته می‌شود خیلی طرفدار دارد و بسیاری از کشور‌ها از جمله فرانسه اعلام کردند خواهان این ماده معطر هستند، افزود: متأسفانه این گیاه معطر صادر نمی‌شود.


مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با گلایه از اینکه در زمینه فرآوری و اسانس گیری از گل محمدی موفق نبوده‌ایم، ادامه داد: در حالی که کشوری، چون فرانسه هر ساله اعلام می‌کند که چند هزار لیتر اسانس‌گیری دارد و از خریداران عمده این گل در جهان است.


گلایه از نبود کارخانه عطرسازی و اسانس‌گیری


پویان با ابراز تأسف از نبود کارخانه عطرسازی و اسانس‌گیری در استان و محدود شدن همه فعالیت‌ها به عرق‌گیری و گلاب‌گیری سنتی، تبیین کرد: در چند سال اخیر تولید گل محمدی در کشور رو به افزایش بوده، اما به سبب نبود تکنولوژی لازم، فرآوری این محصول روبه فراموشی است.


وی با تأکید بر اینکه می‌توان با ایجاد کارگاه‌های مدرن فرآوری این محصول در راستای ایجاد ارزش افزوده آن گام برداشت، تبیین کرد: زمانی هزینه‌های توسعه و گسترش پوشش داده می‌شود که به سراغ صنایع فرآوری آن برویم تا در کنار سودآوری اشتغال‌زا نیز باشد.
انتهای پیام/ب

نظر شما