شناسهٔ خبر: 33086164 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پگاه ارضی:

ماه رمضان زمان مناسبی برای اکران نیست / شهاب حسینی عامل اصلی موفقیت «نبات»

پگاه ارضی از شرایط اکران فیلم سینمایی «نبات» گفت و اظهار داشت: ماه رمضان زمان مناسبی برای اکران نیست.

صاحب‌خبر -

پگاه ارضی، کارگردان سینما که فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی وی بر پرده سینماهاست، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: از زمان اکران فیلم «نبات» رضایت ندارم، ماه رمضان زمان مناسبی برای اکران نیست و دلیل پذیرش این اکران برای فرار از بی‌اکرانی بود. وقتی بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی یک فیلم اکران شود عوامل اکران آن در تبلیغات و آماده‌سازی خود برای اکران دچار مشکل می‌شوند.

ارضی تصریح کرد: وقتی که به ما زمان اکران «نبات» اعلام شد هیچ مهلتی برای تبلیغات نداشتیم و خیلی سریع فیلم بر پرده سینما رفت. یک فیلم اجتماعی که نهایتاً زیر دو میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده بودجه تبلیغاتی کمتری دارد.

وی افزود: من گلایه‌ای نیز از برخی رسانه‌های سینمایی دارم. آنها به شدت اصرار دارند فیلم‌های سینمایی در ماه رمضان فروشی نداشته در حالیکه تنها دو هفته از اکران این فیلم‌ها می‌‌گذرد و خیلی عجیب است فیلم‌های ماه رمضان را با فیلم‌هایی که از عید نوروز اکران شده‌اند مقایسه کرده و می‌گویند فیلم‌های ماه رمضان فروشی نداشته و این دقیقاً یک ضدتبلیغ برای ما به حساب می‌آید.

این کارگردان در ادامه گفت: از نکات جالب توجه اکران همزمان 3 فیلم است که اولین تجربه کارگردان‌هایشان محسوب می‌شوند. این اتفاق نباید رخ می‌داد و اکران همزمان سه فیلم از سه کارگردان فیلم اولی به هر سه فیلم آسیب می‌زند چرا که وقتی مخاطب شناختی از سازندگان فیلم ندارد کمتر از دیگر آثار از آن استقبال نمی‌کند. فیلم‌های اول باید حمایت شوند. و برخی بی مهری‌ها نسبت به کارگردان‌هایی که اولین تجربه‌شان را در سینما دارند بسیار عجیب است.

ارضی در ادامه گفت: با توجه به زمان و شرایط اکران میزان استقبال و بازخوردها بسیار خوب بوده و واقعاً فراتر از حد تصورم شاهد استقبال از فیلم بودم اما حقیقت این است که ماه رمضان زمان مناسبی برای اکران فیلم نیست و کاش مسئولان به ما و آثارمان که حاصل زندگی ماست توجه بیشتری کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: نظارت درستی بر تبلیغات وجود ندارد. وقتی امکان تبلیغات در کشور خودمان محدود است و اجازه تبلیغات در خارج از کشور نیز داده نمی‌شود چه راهی پیش روی فیلمساز و تهیه‌کننده است؟ شاید تنها راه باقی‌مانده این است که از طریق فضای مجازی اقدام کنیم و در این فضا نیز هیچ ملاک و معیاری وجود ندارد و واقعاً سیستم درستی در تبلیغات و اکران سینمای ایران وجود ندارد. کارگردان در این سینما وظایفی فراتر از وظیفه تعریف شده یک کارگردان را دارد.

ارضی در ادامه گفت: به همین دلایل است که اگر نگاهی به سینمای ایران داشته باشیم می‌بینیم که تنها تعداد خیلی محدودی فیلم اجتماعی هستند که درسال موفق به فروشی قابل قبول می‌شوند. سیستمی معیوب وجود دارد و باید تغییر نگرشی در این زمینه وجود داشته باشد.

این کارگردان با اشاره به انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: انتخاب برخی فیلم‌ها در این جشنواره به گونه‌ای است که گویا جشنواره فجر مختص برخی افراد است و وقتی همه این اتفاق‌ها را می‌بینیم و با عدم وجود سرمایه، عدم راهیابی به جشنواره فجر، عدم اکران فیلم در زمان مناسب و نبود شرایط تبلیغات مواجه هستیم به هیچ نتیجه‌ای جز اینکه عده‌ای نباید حضور داشته باشند نمی‌تواند دست یافت. یک کارگردان در ایران برای اینکه بتواند فیلمش را بسازد بسیار رنج می‌کشد.

وی گفت: همه افرادی که به یک تخصص می‌رسند از سرمایه‌های کشور هستند. مسئولان نباید حمایت از فیلمسازان جوان را متوقف کنند و کاش اجازه ندهیم فیلمسازان ما از چرخه تولید در صنعت سینما خارج شوند.

ارضی در پایان اظهار داشت: مطمئناً یکی از برگ‌های برنده فیلم سینمایی «نبات» شهاب حسینی است. او در موفقیت این فیلم بسیار تأثیرگذار بوده و اگر بازخورد خوبی را امروز شاهد هستیم نمی‌توان نام شهاب حسینی را بی‌ربط به این بازخوردهای خوب دانست و اینکه ما در بدترین شرایط اکران دیده می‌شویم به خاطر این بازیگر است و به نظر من هیچکس نمی‌توانست به خوبی شهاب حسینی در این فیلم ایفای نقش کند.

نظر شما