شناسهٔ خبر: 33086014 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چرا دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ تردید دارند؟

درخواست دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بالا گرفته اما آنها ظاهراً هنوز برای آغاز این روند تردید دارند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس- بعد از خودداری «دونالد مک‌گن»، مشاور سابق حقوقی کاخ سفید از ادای شهادت در کنگره بحث استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر داغ شده است.

قانونگذاران حزب دموکرات می‌گویند مانع‌تراشی‌های دونالد ترامپ در اجرای وظایف کنگره راه دیگری جز استیضاح را پیش روی آنها باقی نگذاشته است.

تب استیضاح این بار آنقدر بالا گرفته که برای اولین بار یک نماینده جمهوری‌خواه هم گفته از استیضاح ترامپ حمایت می‌کند. (توضیحات بیشتر)

کلید زدن استیضاح، البته به سادگی گفتن آن نیست و روندی پیچیده و پر پیچ و خم دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی هم نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متفن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

فرایند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

بر اساس همین روند است که نگاه‌ها در آمریکا این روزها به «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یکی از تندترین مخالفان ترامپ دوخته شده و اینکه او در هر لحظه آغاز استیضاح را اعلام کند، بعید به نظر نمی‌رسد. خصوصاً اینکه او چهارشنبه به صراحت گفت که ترامپ مرتکب یک جرم قابل استیضاح یعنی «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» شده است.

پلوسی در مصاحبه با یک اندیشکده لیبرال روز چهارشنبه گفت: «مسئله این است که رئیس‌جمهور مقابل دیدگان همه در اجرای عدالت کارشکنی کرده؛ این رئیس‌جمهور مرتکب یک جرم قابل استیضاح شده.»

او یادآوری کرد یکی از بندهایی که ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بر اساس آن استیضاح و برکنار شد، همین بی‌توجهی به احضاریه‌های کنگره بوده که ترامپ هم مرتکب آن شده است.

علی‌رغم این، پلوسی پنجشنبه گفت که هنوز وقت استیضاح ترامپ نرسیده و هر گونه اقدام در این زمینه در برهه فعلی خامی است. 

این دو موضع‌گیری پلوسی ظاهراً با یکدیگر سازگار نیستند. اگر تخلفات ترامپ تا حدی عیان است که او روز چهارشنبه گفته علی‌القاعده او نباید مانعی برای آغاز روند استیضاح پیش روی خودش ببیند.

اما نمایندگان دموکرات، دلایل کافی برای تردید دارند؛ آنها می‌دانند که در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است از آرای کافی برای عزل ترامپ برخوردار نیستند و تبرئه او در این مجلس، آن هم در آستانه آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند خطایی فاحش باشد که ممکن است پیروزی او در این انتخابات را ضمانت کند. 

از طرف دیگر نماینده‌های دموکرات می‌دانند که افکار عمومی تا حد زیادی آنها را بابت استیضاح ترامپ همراهی نمی‌کند. در ماه مارس تنها ۳۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان از استیضاح ترامپ حمایت کردند، این رقم اخیراً در نظرسنجی رویترز به ۴۵ درصد رسیده است. بنابراین، نانسی پلوسی می‌داند که مسئله استیضاح هنوز به شدت تفرقه‌انگیز است و او تا زمانی که مطمئن نشود که اکثریت آمریکایی‌ها با آن موافقند چنین کاری انجام نخواهد داد.

با آنکه رضایت از عملکرد ترامپ در نظرسنجی‌ها بسیار پایین و در حد ۴۲ درصد است پلوسی و دموکرات‌ها می‌خواهند تنها زمانی به سمت استیضاح بروند که  کاری که ترامپ انجام داده آنقدر بد باشد که جمهوری‌خواهان را هم با آنها هم‌صدا کند. 

انتهای پیام/

نظر شما