شناسهٔ خبر: 33085785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش بازارچه هاي مرزهاي موجب توسعه وامنيت پايدار مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- استاندار سيستان و بلوچستان گفت: افزايش بازارچه هاي مرزي و توجه به زيرساخت هاي مرزهاي کنوني استان موجب توسعه و امنيت پايدار مي شود.

به گزارش ايرنا احمدعلي موهبتي عصر پنجشنبه در نشست بررسي راهبردهاي منطقه‌اي و معرفي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بندر چابهار با حضور وزير امور خارجه اظهار داشت: سيستان و بلوچستان سه نيم درصد جمعيت، 11 و نيم درصد مساحت و 25 درصد مرزهاي کشور را به خود اختصاص داده است.
وي افزود: طول سواحل سيستان و بلوچستان هزار و 500 کيلومتر و مرز دريايي 320 کيلومتر است و تنها با کشور پاکستان 950 کيلومتر مرز خاکي دارد.
استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: طول مرز از آستارا تا خرمشهر 2 هزار کيلومتر است ولي 19 مرز رسمي وجود دارد اين در حالي است که در سه هزار کيلومتر مرز سيستان و بلوچستان تنها هفت نقطه مرزي و يک مرز رسمي وجود دارد.
وي گفت: چابهار از طريق مرز ريمدان با پاکستان ارتباط دارد و توجه به اين منطقه مرزي و زيرساخت‌هاي آن موجب توسعه روابط 2 کشور ايران و پاکستان مي‌شود.
موهبتي افزود: پاکستان و ايران کالا و محصولات کشاورزي زيادي دارند که در صورت توجه به بازارچه‌هاي مرزي مي‌توان صادرات و واردات را در اين مناطق فعال و امنيت، آسايش و اشتغال را براي ساکنان دو سوي مرز فراهم کرد.
وي تصريح کرد: ميزان مبادلات تجاري با پاکستان بايد بيش از پنج ميليارد دلار باشد ولي هم اينک سالانه واردات 138 ميليون دلار و صادرات 580 ميليون دلار است که اين آمار به هيچ وجه قابل قبول نيست.
رئيس شوراي تامين سيستان و بلوچستان ادامه داد: پاکستان نيازمندي‌هايي در زمينه برق، انرژي و سوخت دارد و ايران نيز به کالاهاي پاکستان نظير برنج نياز دارد که در صورت اقدامات لازم و توسعه روابط تجاري و اقتصادي مرزنشينان 2 کشور از منافع آن بهره مند خواهند شد.
وي بيان کرد: چابهار نقش فرا ملي براي ايران دارد و نقش آفريني آن با اتصال خط ريلي به گوادر پاکستان، خط مسافري دريايي و فعال کردن بازارچه هاي مرزي مي‌تواند براي هر دو کشور مثمرثمر باشد.
استاندار سيستان و بلوچستان تصريح کرد: راه نجات افغانستان بندر چابهار است و بايد توسعه روابط استان سيستان وبلوچستان با 2 کشور پاکستان و افغانستان بيشتر شود.
موهبتي گفت: منطقه آزاد چابهار از زمان تاسيس تاکنون (27 سال) فاقد مرز دريايي و زميني بوده است و با تلاش‌هاي انجام شده و افزايش محدوده آن مشکلات موجود مرتفع مي‌شود، اين در حاليست که با راه اندازي منطقه آزاد سيستان بخش زيادي از مشکلات سيستان و بلوچستان مرتفع مي‌شود.
وي افزود: امنيت 2 سوي مرز براي هر 2 کشور مهم و حياتي است و بايد وزارت خارجه به مشکلات مطرح شده در سفر به چابهار را پيگيري و مرتفع کند.
وي از وزير امور خارجه خواست از مرز ميرجاوه شخصاً به همراه کارشناسان وزارت خارجه بازديد و مشکلات را يکي پس از ديگري پيگيري و رفع کند.
وي ادامه داد: اثرگذاري پيوند دو سوي مرز در بخش هاي اقتصادي و فرهنگي بايد تقويت شود و نقش آفريني گفتمان نيز تقويت تا ارتباطات مستمر و ادامه دار باشد.
وي بر آسان سازي تردد در 2 سوي مرز و تأمين زيرساخت‌ها براي جابجايي کالا و مسافر را خواستار شد و افزود: هر چه سريعتر نقاط مرزي سيستان و بلوچستان افزايش و امکانات و زيرساخت‌هاي آن فراهم شود.
3043 **6081
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما