شناسهٔ خبر: 33085401 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دعوتید به مهمانی خدا با خانواده/ برنامه لیالی قدر در پاتوق‌های مذهبی

شب‌های قدر هم از راه رسیدند و چه لذتی دارد، این شب را در پاتوق‌های مذهبی و در کنار خانواده سر کردن! دور هم می‌نشینیم به نیایش و مناجات با خالق بی‌همتا و خاطره می‌سازیم از شبی که از هزار ماه برتر است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: ماه رمضان یکی از ماه‌های خاص عبادت و ماه مهمانی خداوند است. در این ماه بندگان مخلص خدا به روزه‌داری و عبادت می‌پردازند، اما اوج بندگی و عبادات این ماه، در شب‌های قدر رقم می‌خورد که در قرآن کریم پیرامون این شب‌ها سوره‌ای نازل‌شده و آن را برتر از هزار ماه توصیف کرده است.

شب‌های قدر برای ما عطر و بوی هیأت، مسجد، شب‌زنده‌داری و قرآن به سر گرفتن دارد، اما یکی از خاطرات خانواده‌های مذهبی در این شب‌ها به انجام اعمال عبادی در کنار یکدیگر، روی یک زیرانداز نشستن در جوار هیأت‌ها و نوای توبه سر دادن خلاصه می‌شود.

این شب‌ها شهرهای مختلف کشور پاتوق‌های جذاب و مهمی در مناسک مذهبی برای حضور خانواده‌ها دارند. این پاتوق‌ها بیش از پیش در شب‌های ماه رمضان و شب‌های ماه محرم خود را نشان می‌دهند. خانواده‌های ایرانی در شب‌های زیبا و بهاری ماه رمضان، حتماً یک هیأت یا مسجد به خصوص را پاتوق هرساله خود برای برپا کردن دورهمی عبادی خانواده شناخته‌اند.

در این گزارش تلاش کردیم هیأت‌هایی را برای حضور خانواده‌ها و شب‌زنده‌داری آن‌ها معرفی کنیم؛ هیأت‌هایی که از قاب یک محیط معمول بیرون آمده‌اند و جمعی از عاشقان نیایش را پیرامون خود جمع کرده‌اند.

* مسجد ارک

یکی از مساجد مشهور و تاریخی شهر تهران است که در بافت تاریخی تهران، در میدان ارک و نزدیک بازار بزرگ تهران جای گرفته‌ است. این مسجد در ایام ماه رمضان با مراسم‌ مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی، رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و هر شب پاتوق خانواده‌هاست؛ خانواده‌هایی که گاه حتی غذای سحری خود را به خیابان اطراف مسجد می‌آورند و با پهن کردن زیراندازهایی در جمع خانوادگی خود، به مناجات با خدا و راز و نیاز می‌پردازند.

مسجد ارک در شب‌های قدر، پذیرای جمع بزرگ‌تری از مؤمنان است و در این شب‌ها با سخنرانی  حجت‌الاسلام مصطفی کرمی و حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی و دعا و مناجاتخوانی حاج منصور، پذیرای مردم است.

مسجد و حسینیه همدانی‌ها

این مسجد و حسینیه قدیمی تهران نیز به دلیل سخنرانی‌های حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان جزو هیأت‌های مشهور تهران تلقی می‌شود که در ایام مناسبتی خاص، همواره پذیرنده جمعیت عظیمی از شب‌زنده‌داران لیالی قدر است. استاد حسین انصاریان از سخنرانان قدیم تهران است که از سال‌های قبل از انقلاب، مجلس وعظ و سخنرانی در تهران برگزار کرده و این شب‌هات نیز در ایام ماه رمضان در حسینیه همدانی‌ها سخنرانی دارد.

* آستان مقدس عبدالعظیم حسنی

حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، قبله مردمان شهر تهران محسوب می‌شود و تهرانی‌ها هر شب جمعه در عوض زیارت حضرت امام حسین (ع) راهی این صحن و سرا می‌شوند تا دل به صحن و سرای نورانی‌اش بسپارند.

در ایام مناسبتی نیز این آستان مقدس محل حضور عاشقان و علاقه‌مندان اهل بیت (ع) است و با توجه به فضا و امکانات موجود، ظرفیت مناسبی برای حضور خانوادگی افراد است.

* آستان مقدس امامزاده صالح بن موسی الکاظم(ع)

امامزاده صالح (ع) تجریش نیز از دیگر بقاع متبرکه تهرانی‌هاست که در ایام مناسبتی خاص به محل تجمع و حضور خانواده‌ها مبدل می‌شود. در حیاط این آستان مقدس خانواده‌ها در کنار یکدیگر و در کنار شهدای گمنام و شهدای هسته‌ای کشور، در شب‌های قدر قرآن بر سر می‌گیرند و ندای «الهی العفو» سر می‌دهند.

* هیأت رایت العباس

کمی آن‌طرف‌تر، امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر پس از تشکیل و استقرار هیأت رایت العباس با مدیحه‌سرایی حاج محمود کریمی، گرانیگاه جذب جوانان شده است؛ جوانانی که از هر نقطه شهر تهران خود را به چیذر و امامزاده علی‌اکبر(ع) می‌رسانند تا پای روضه و مدیحه‌سرایی‌ حاج محمود بنشینند. این هیأت نیز در شب‌های قدر با توجه به اختصاص فضاهای کناری امامزاده، محیط لازم برای حضور خانواده‌ها را داراست که آنان می‌توانند علاوه بر مدح و مرثیه‌خوانی از سخنرانی حجت‌الاسلام خاموشی هم استفاده کنند.

* مهدیه امام حسن مجتبی (ع)

مهدیه امام حسن (ع) در خیابان آزادی، دارای پامنبری‌های خاص خود است. افرادی که در ماه محرم صبح‌های زود برای عزاداری راهی این هیأت می‌شوند، در شب‌های ماه رمضان نیز هر شب پای مناجات سعید حدادیان می‌نشینند. این هیأت نیز از پاتوق‌های خانوادگی محسوب می‌شود و در شب‌های قدر در کنارگذرهای خیابان انقلاب، فضای حضور خانواده‌ها را فرام می‌کند که با سخنرانی‌ حجت‌الاسلام رحیمی و مدیحه‌سرایی سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان پذیرای مردم خواهد بود.

* حسینیه ریحانةالحسین

باغ فیض تهران درگذشته شاید تنها نام محله‌ای بود با امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (ع) اما با راه‌اندازی مجتمع فرهنگی ریحانةالحسین (س)، این محله تهران نیز مقصدی برای عاشقان اهل‌بیت (ع) در ایام مناسبتی شده است تا مردم با شور و حال خاصی، خود را برای مجلس سیدمجید بنی‌فاطمه به این هیأت برسانند. ریحانةالحسینی‌ها برای ایام منتهی به شب‌های قدر برنامه هشت شب عاشقی را با سخنرانی حجج‌ اسلام شهاب مرادی و مهدی گودرزی و مناجات، مراسم احیا و مرثیه‌خوانی سیدمجید بنی‌فاطمه تدارک دیده‌اند.

* مسجد مقدس جمکران

این مسجد میعادگاه منتظران ظهور محسوب می‌شود و افراد دلداده و عاشق امام زمان(عج) در ایام مناسبتی خاص خود را به این مسجد مقدس می‌رسانند تا بتوانند ارتباط بهتری با مولای خود داشته باشند. همزمان شدن سومین شب از شب‌های قدر با روز سه‌شنبه که روز وعده هفتگی منتظران برای حضور در جمکران است، پیش‌بینی حضور گسترده مردم در این مسجد، دور از ذهن نیست.

در  شب نوزدهم در این مسجد،‌ دعای جوشن کبیر با نوای سیدعلی حسینی‌نژاد زمزمه شده و سخنرانی و مراسم احیاء هم توسط حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی انجام می‌شود. در شب بیست و یکم سخنرانی و احیاء توسط آیت‌الله سیدمهدی میرباقری انجام و دعای جوشن کبیر توسط حاج عباس حیدرزاده قرائت می‌شود. شب بیست و سوم سخنرانی و مراسم احیاء توسط حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه‌خوانی توسط حاج محمدرضا غلامرضازاده انجام می‌شود.

مسجد مقدس جمکران از شهر تهران، حدود 140کیلومتر فاصله دارد و علاوه بر مردم قم، بعضی شهروندان تهرانی نیز مراسم احیاء و مناجات این مسجد نورانی را انتخاب می‌کنند. چرا که هم فال است و هم تماشا! هم سفر، هم زیارت و هم نیایش و بندگی مخلصانه.

* حرم امام خمینی (ره)

حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز در شب‌های قدر از محافل و پاتوق‌های خانوادگی محسوب می‌شود که دارای مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود است. شب نوزدهم حجت‌الاسلام سیدابراهیم ‌هاشمیان در این آستان به سخنرانی پرداخته و حاج احمد شربیانی مداح مراسم است. در  شب بیست و یکم  نیز حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری سخنران خواهد بود و حاج حسین هوشیار مداحی می‌کند. مراسم مداحی شب بیست و سوم ماه رمضان، توسط حاج مهدی منصوری برگزار می‌شود.

* آستان مقدس امامزاده پنج تن لویزان

امامزاده پنج تن که از نوادگان امام سجاد (ع) است، در شمال شرق شهر تهران یک قطب فرهنگی مهم به حساب می‌آید. این آستان مقدس در ایام مناسبتی خاص برنامه‌های ویژه‌ای را با حضور اقشار گسترده مردم برگزار می‌کند و در ایام ماه رمضان نیز با طرح ضیافت الهی به استقبال روزه‌داران و مومنین در این ماه می‌رود. این آستان مقدس در شب‌های قدر میزبان خیل عظیم جمعیت است که در نهایت با سفره اطعام هم از آنان پذیرایی می‌کند.

* کهف الشهدا

در انتهای بلوار دانشجو در خیابان ولنجک، سال‌هاست که در دل کوه، محلی برای راز و نیاز مومنین ایجاد شده است. تدفین شهدای گمنام در دل کوه محلی را به وجود آورده که امروز کهف الشهدا محل حضور و دلدادگی‌های جوانان با شهدا و عبادت خداوند باشد. کهف الشهدا در ایام مناسبتی سال برنامه‌های ویژه‌ای دارد و در ایام ماه رمضان نیز مراسم «سی‌ شب با شهدا» را طراحی و اجرا می‌کند، اما اوج حضور مردم و عاشقان شهدا در این محل در شب‌های قدر رقم می‌خورد؛ به طوری که در مسیرهای منتهی به این محل مقدس، خانواده‌ها و افراد متعددی کنار یکدیگر می‌نشینند و شهدا و ائمه اطهار (ع) را برای رسیدن به حاجات و بخشش گناهان واسطه می‌کنند.

* مصلای امام خمینی (ره)

در ایام ماه رمضان، مصلای امام خمینی (ره) میزبان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و تمام علاقه‌مندان به قرآن و اهل‌بیت (ع) است که این نمایشگاه خود فرصتی برای حضور خانواده‌ها در یک پاتوق مذهبی به حساب می‌آید. برپایی سفره‌های افطار در فضای سبز مصلی در شب‌های ماه رمضان از دیگر برنامه‌های این مجموعه بزرگ مذهبی است. این فضای‌ مذهبی شهر تهران در شب‌های قدر، برنامه احیا را با حضور خانواده‌ها برگزار می‌کند و بسیاری از مردم در صحن‌های آن در کنار یکدیگر به مناجات می‌پردازند.

هر جا رفتید و دست بر آسمان شُدید، ما را از دعای خیر خود محروم نکنید.

انتهای پیام/

نظر شما