شناسهٔ خبر: 33085188 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آموزش قرآن مکتبخانه؛ کارآمدتر از آموزش‌های کنونی

71461

همایش هجی‌خوانی و تدریس مکتبخانه‌ای به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در بخش کودک نمایشگاه قرآن برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی فاضلی‌نژاد، مبدع روش آموزشی گفتارمحور قرآن گفت: کودکان در سنین پایین می‌توانند به خوبی یاد بگیرند، بنابراین مشکل آموزش یادگیری قرآن مربوط به کودکان نیست بلکه از روش‌ها و سبک‌های آموزشی است.

وی افزود: مکتبخانه‌ها از قدیم یکی از جایگاه‌های آموزش قرآن در کشورمان بوده‌اند و اغلب یک پیرمرد یا یک پیرزن قرآن را از روی عم جز آموزش می‌دادند. شاگردان هر روز قرآن می‌خواندند و با تمرین و تکرار آیات به روش هجی کردن در محضر استاد، قرآن را یاد می‌گرفتند. بنابراین این روش آموزش قرآن کارآمدتر از روش‌های دیگر بود، به همین دلیل تلاش کردیم این روش را در یزد احیا کنیم.

فاضلی‌نژاد ادامه داد: اغلب خانواده‌ها معتقد بودند که باید کودکان خود را برای آموزش قرآن به مکتبخانه بفرستند که علاوه بر آموزش قرآن، با پاره‌ای از مباحث اخلاقی و عرفی منطبق بر دین و شرع مقدس نیز آشنا می‌شدند.

وی در ادامه بیان کرد: آموزش قرآن در مکتبخانه‌ها نیز همراه با آداب و رسومی بود و در مرحله نخست، کسی که تا سوره بینه قادر به روخوانی بود، جشن نخست را برایش می‌گرفتند و نقل و نبات روی سرش می‌پاشیدند و جشن دوم وقتی بود که فرد قادر به روخوانی عم جز می‌شد و پس از آن باید می‌توانست سوره «یس» را بخواند و سپس کل قرآن را می‌خواند و استاد قرآن می‌شد و پس از آن اجازه آموزش به دیگران را می‌یافت.

فاضلی‌نژاد گفت: در حال حاضر آموزش قرآن به همین روش در کلاس‌های قرآن ادامه دارد و بر خلاف آموزش‌های حفظ محور، روش مکتبخانه‌ای، سماعی و بصری است و با تکرار، کودک کاملاً فرا می‌گیرد، همچنین در روش‌های امروزی به دلیل ملحقات فراوان، زمان آموزش طولانی‌تر از روش مکتبخانه‌ای است.

وی ادامه داد: یکی از اساتید آموزش قرآن، ملأ فاطمه صغری جعفری بود که ۵۲ سال برای آموزش قرآن تلاش کرد و به بسیاری از افراد در منطقه زارچ یزد آموزش داد.

اصغر امیرنیا مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت نیز در بخش دیگری از این مراسم با تأکید بر آموزش قرآن گفت: امیدوارم آموزش‌های مؤثر قرآنی به نتیجه و عمل بینجامد و همگان بتوانند به صورت کاربردی آموزه‌های قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنند.

قرآن خوانی گروه کودک و اجرای گروه سرود و ادعیه خوانی از بخش‌های دیگر این همایش بود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام

نظر شما