شناسهٔ خبر: 33084605 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

زگیل تناسلی به سراغ چه افرادی می‌رود

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که از طریق تماس پوستی منتقل شده و گسترش پیدا می‌کند، این ویروس‌ در برخی موارد به زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم منجر خواهد شد

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت جنسی> یک متخصص زنان زایمان گفت: زگیل تناسلی زائده‌های پوستی‌ هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا اطراف معتقد به وجود می‌آیند.

به گزارش شفاآنلاین،  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که از طریق تماس پوستی منتقل شده و گسترش پیدا می‌کند، این ویروس‌ در برخی موارد به زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم منجر خواهد شد.

زگیل تناسلی زائده‌های پوستی‌ هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا اطراف معتقد به وجود می‌آیند؛ این زائده‌های پوستی ممکن است از لحاظ اندازه با هم متفاوت باشند. بر خلاف شیوع آنها به عنوان یکی از بیماری‌های آمیزشی شایع در جهان،‌ در برخی موارد با چشم دیده نمی‌شود.

آیا زگیل تناسلی همان تبخال تناسلی است؟

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی متفاوت است؛ تبخال تناسلی را ویروس هم خانواده تبخال صورت ایجاد می‌کند. در موارد کمیابی زگیل تناسلی از مادر به جنین منتقل می‌شود.

شیرین نیرومنش متخصص(Expert) زنان زایمان باروری‌های پرخطر درباره زگیل تناسلی اظهارکرد: زگیل تناسلی ضایعه‌ای برجسته‌ است که به‌طورمعمول در قسمت‌های داخلی یا خارجی تناسلی خانم‌ها یا آقایان ایجاد می‌شود و ممکن است یک یا چند عدد توده آن روی قسمت تناسلی فرد ظاهر شود، رنگ زگیل تناسلی سفید، صورتی،  و یا تیره و اندازه آن ممکن است در برخی موارد به چند میلی متر یا چند سانتی متر برسد.

وی در ادامه داد: عامل اصلی این بیماری، ویروس‌ است که بر اساس شماره آن‌ها بررسی می‌شوند؛ کم خطر‌ترین آن موجب زگیل تناسلی و پرخطرترین به سرطان دهانه رحم منجرمی‌شود.

نیرومنش گفت: زگیل تناسلی یک بیماری جنسی است که در اثر تماس جنسی یا توسط وسایل آلوده منتقل می‌شود، اگر فرد به این نوع ویروس آلوده باشد به‌طور قطع آن را از طریق روابط جنسی به طرف مقابل خود منتقل می‌کند، گاهی ویروس‌ها به طور خود به خود بعد از یک یا ۲ سال از بین می‌روند، اما امکان انتقال آن از طریق رابطه جنسی زیاد، ممکن است پر خطر باشد.

متخصص زنان درباره تاکید کرد: باید نکات بهداشتی به‌صورت کامل رعایت شود و بی‌توجهی به این موارد ممکن است از یک بیماری ساده به سرطان دهانه رحم منجر شود.

درمان زگیلی تناسلی

وی درباره درمان این نوع بیماری اظهار: برای درمان این بیماری واکسن HVP وجود دارد که باید یک سال پیش از ازدواج یا قبل از اولین تماس جنسی در سه نوبت تزریق شود؛ در نوبت اول ۲ ماه بعد از ازدواج و نوبت دوم ۶ ماه بعد زده شود. با مشاهده زگیل باید به‌سرعت به پزشک مراجعه شود تا از طریق کرم‌های سوزاننده یا محلول‌های درمان کننده مانند فیریز یا لیزر درمان شود اما اگر اندازه آن بسیار بزرگ باشد و جواب مثبتی به مصرف دارو‌ها ندهد، نیاز به جراحی و برداشتن توده است.

مژگان سادات دادگر متخصص ناباروری درباره ویروس‌های زگیل تناسلی اظهار کرد: امروزه تشخیص داده شده که عامل اصلی سرطان دهانه رحم ویروس‌های پرخطر و کم خطر هستند؛ این ویروس‌ها انواع مختلفی دارند؛ شماره‌های ۱۶ ،۱۸ ،۴۵ سه نوع ویروس تهاجمی هستند که پرخطر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: پزشک برای افراد مبتلا به این بیماری(Sickness) آزمایش پاپ اسمیر و HVP تجویز می‌کند تا تشخیص زود هنگام صورت بگیرد.

دادگر افزود: اگر به آزمایش پاسخ مثبت داده نشود باید کولونوسکوپی انجام شود که در این صورت اگر از نوع خوش خیم باشد فرصت داده می‌شود که خود به خود از بین بروند، البته اگر آزاردهنده باشد می‌توان از طریق لیزر یا فریز برداشته شود، اما ممکن این وجود دارد که دوباره ظاهر شود.

وی گفت: افراد باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و حتما آقایان و خانم‌ها دوسال یکبار تحت معاینه پزشک قرار بگیرند، البته بهتر است واکسن HVP تا قبل از سن ۲۸ سالگی تزریق شود.

نظر شما