شناسهٔ خبر: 33082900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیش‌بینی صادرات یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلاری در استان مرکزی

R41371/P/S6,73/CT11 / R41371/P1357/S6,73/CT11

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با توجه به اهداف کمی در نظر گرفته شده پیش‌بینی استان در زمینه صادرات یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار و برای واردات ۴۶۶ میلیون دلار است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا حاجی‌پور بعد از ظهر امروز در کار گروه توسعه صادرات استان مرکزی با اشاره به اهداف و برنامه‌های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: باتوجه به اهداف کمی در نظر گرفته شده، پیش‌بینی استان در زمینه صادرات، یک میلیارد و 220 میلیون دلار و برای واردات  466 میلیون دلار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اهداف عملکردی گروه‌های کالایی مدنظر استان در سال 98 افزود: برنامه عملکردی گروه‌های کالایی استان،  660 میلیون دلار در حوزه صنعت، 402 میلیون دلار در حوزه پتروشیمی، 85 میلیون دلار در حوزه معدن، 61 میلیون دلار در حوزه کشاورزی، 12 میلیون دلار هم در حوزه فرش و سایر کالا است.

وی تصریح کرد: توسعه بازار استان به 80 کشور، توسعه 10 محصول استان، اعزام 6 هیئت تجاری از استان و پذیرش 4 هیئت تجاری، از شاخص‌های عملکرد استان در سال 98 است.

حاجی‌پور بیان کرد: اجرای طرح اختصاصی، پیرامون شناسایی و بررسی بازارهای هدف، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای تجار و تشکل‌های صادراتی استان، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی قطر و عمان، توسعه و تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان و غیره، از برنامه‌های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: امسال 15 کشور منطقه، برای بحث دیپلماسی و صادراتی در نظر گرفته شده است.

وی  با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: میزان صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته، یک میلیارد و 13 میلیون دلار بود.

حاجی‌پور عنوان کرد: سال گذشته عمده کالاهای صادراتی استان فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، الیاف مصنوعی، شیشه، گل و گیاه، پسته، مواد شیمیای، کاشی و سرامیک و غیره بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خطرنشان کرد: سال گذشته باتوجه به تحریم‌ها، در حوزه پتروشیمی 19 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم، اما در حوزه صادرات هیدورکربن‌ها 122 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: کشورهای هدف صادرات استان در سال گذشته 84 مورد بودند که در این میان عراق، ارمنستان، ترکیه و پاکستان بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص دادند.

حاجی‌پور با اشاره به آمار واردات استان در سال 97 گفت: سال گذشته در استان 164 هزار تن به ارزش 402 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که در مقایسه با سال 96، از لحاظ وزنی0.9 درصد و از لحاظ ارزشی 21 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: بیشتر واردات استان از کشورهای مثل چین، ترکیه، ایتالیا، آلمان و هند بوده است.

وی با اشاره به صدور کارت بازرگانی در استان عنوان کرد: سال گذشته 60 کارت بازرگانی حقیقی و 188 کارت بازرگانی حقوقی در استان صادر شده است.

حاجی‌پور ادامه داد: سال گذشته 22 مورد تمدید کارت بازرگانی حقیقی و 87 مورد کارت بازرگانی انجام شده، همچنین 16 مجوز واردات و 11 مجوز صادرات در استان صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به عملکرد استان در بررسی پرونده‌های ثبت سفارش و واردات کالاها در سال 97 گفت: سال گذشته 5 هزار و 581 فقره بالغ‌بر یک میلیارد تومان، ثبت سفارش انجام شده است.

وی تصریح کرد: استان با بررسی 95 درصد از پرونده‌های ثبت سفارش، موفق به کسب رتبه برتر کشور در بررسی درخواست‌های ثبت سفارش شد، از 3 هزار و 900 درخواست ثبت شده در سامانه 3 هزار و 750 مورد عملیاتی شده است.

حاجی‌پور با اشاره به ساخت نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات بیان کرد: این نمایشگاه در زمینی بالغ‌بر 5.5 هکتار با پیشرفت فیزیکی 20 درصد، در حال ساخت است.

انتهای پیام/ح

نظر شما