شناسهٔ خبر: 33082652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۰۰ میلیارد ریال برای تولید و اشتغال در حوزه دانش‌بنیان استان مرکزی در نظر گرفته شد

R41371/P/S6,73/CT11 / R41371/P1357/S6,73/CT11

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به منظور طرح‌های دانش‌بنیان با کمک بلاعوض ۳۷ میلیارد ریال درنظر گرفته شده که ایجاد یک‌هزار و ۱۵۸ فرصت شغلی به دنبال آن پیش‌بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مجید نیکی‌ملکی ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان مرکزی با اشاره به موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه اظهار داشت: برنامه‌های تولید و اشتغال امسال استان مرکزی در قالب 8 رشته تولید و اشتغال در حوزه‌های صنعت و معدن، کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیاسیت‌های فعال بازار کار، شرکت‌های دانش‌بنیان، فرهنگ و هنر، بازآفرینی شهری پایدار و حمل و نقل ریلی درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه صنعت و معدن، 7 هزار و 469 میلیارد ریال تسهیلات با 400 میلیارد ریال یارانه سود و کمک بلاعوض درنظر گرفته شده که 11 هزار و 556 اشتغال را به همراه دارد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی هم 2 هزار و 317 میلیارد ریال تسهیلات به منظور توسعه رسته‌ فعالیت‌های اولویت‌دار، بازسازی و نوسازی و سرمایه در گردش با 128 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات درنظر گرفته شده که ایجاد 827 اشتغال به دنبال آن پیش‌بینی شده است.

نیکی‌ملکی بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم 697 میلیارد ریال تسهیلات با 15 میلیارد ریال سود بلاعوض درنظر گرفته شده که یک‌هزار و 238 اشتغال به دنبال آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های فعال بازار کار هم 72 میلیارد ریال در دو بخش طرح توسعه تامین مالی خرد و طرح توسعه و حمایت از مشاغل خانگی درنظر گرفته شده که 151 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای آن درنظر گرفته شده و ایجاد 4 هزار و 164 فرصت شغلی به دنبال آن پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی عنوان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، 300 میلیارد ریال تسهیلات به منظور طرح‌های دانش‌بنیان با کمک بلاعوض 37 میلیارد ریال درنظر گرفته شده که ایجاد یک‌هزار و 158 فرصت شغلی به دنبال آن پیش‌بینی می‌شود.

آمادگی جذب اعتبارات بلااستفاده در استان را داریم

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اشتغال در حوزه ورزش و جوانان گفت: در رابطه با اشتغال در حوزه سمن‌های جوانان و باشگاه‌های ورزشی، حدود 3 هزار اشتغال مستقیم داریم، اگر منابعی در استان وجود دارد که هنوز جذب نشده، آمادگی جذب آن برای تقویت این بنگاه‌های خرد داخلی را داریم.

عابد حقدادی افزود: به دنبال تفاهمنامه‌ای که با صندوق کارآفرینی داریم، سال گذشته حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به سمن‌ها و باشگاه‌های ورزشی پرداخت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر هم 600 میلیون تومان طرح طرح خوداشتغالی در صندوق کارآفرینی استان داریم.

1537 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی پرداخت شد

سعید فرخی ظهر در این جلسه اظهار داشت: اینکه طرح‌هایی با رقم‌های اندک 50 میلیون تومان در حوزه نهادهای حمایتی در بحث اشتغال باید برای تایید پرداخت تسهیلات به مرکز ارجاع شوند جای تعجب دارد، درحالی که طرح‌هایی با رقم‌های بالا در سایر بخش در استان تایید می‌شوند و باید این موضوع برای تسهیل در تایید طرح‌ها پیگیری شود.

وی افزود: با وجود اینکه بحث اشتغال روستایی را بیشتر در رشته‌هایی غیرکشاورزی مد نظر داشتیم اما کمتر شاهد جذب این تسهیلات در دیگر بخش‌ها نظیر علوم پزشکی، ورزش و جوانان و غیره بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم شرایط سختی که داشتیم اما بیش از رقم یک‌هزار و 200 میلیارد تومانی که به منظور رونق تولید سهمیه داشتیم، پرداخت انجام شد و پرداختی استان در زمینه تسهیلات رونق تولید به یک‌هزار و 537 میلیارد تومان رسید.

فرخی بیان کرد: این تسهیلات مهم‌ترین ابزار برای ایجاد اشتغال هستند و یارانه‌های مربوط به پرداخت آنها باید تخصیص داده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اختصاص 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن کشور گفت: 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش صنعت و معدن درنظر گرفته شده که 50 درصد از آن از محل صندوق توسعه ملی و 50 درصد از ان از محل منابع داخلی بانک‌ها تامین می‌شود.

محمدرضا حاجی‌پور افزود: 4 درصد از مبلغ اختصاصی به بخش صنعت و معدن به استان مرکزی تعلق می‌گیرد که معادل 746 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در حوزه یارانه تسهیلات هم سهم 4 درصدی استان حفظ شده است.

رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به تسهیلات اشتغال از محل تبصره 18 گفت: در تبصره 18 بحث ثبت و افزایش اشتغال مطرح شده و 11 هزار فرصت شغلی باید از این محل ایجاد شود.

حاجی‌پور بیان کرد: نرخ سود تسهیلات تبصره 18 در مناطق برخوردار 14 درصد و در مناطق کمتر توسعه‌یافته 12 درصد درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی از بانک‌های عامل در بحث تسهیلات تبصره 18، بانک آینده است که در استان مرکزی سرپرستی ندارد.

رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: تسهیلات رونق تولید سقف ندارد و شامل بنگاه‌های اقتصادی بزرگ هم می‎‌شود.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: اختصاص 20  درصد از سهم استان در بحث بازسازی و نوسازی به صنوف تولیدی هم از جمله مباحث مطرح‌شده در بحث رونق تولید است.

انتهای پیام/ح

نظر شما