شناسهٔ خبر: 33082448 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست کارگروه اشتغال؛

جلوگیری از مهاجرت روستائیان با افزایش تسهیلات اشتغال

در کارگروه اشتغال استان مرکزی افزایش تسهیلات اشتغال روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ استاندار مرکزی در کارگروه اشتغال استان مرکزی گفت: با افزایش اشتغال توسط دستگاه های اجرایی و بانک ها باید ظرفیت های روستایی در حوزه اشتغالزایی بارور شود تا  جلوگیر مهاجرت روستاییان به شهرها گرفته شود.

آقازاده گفت: برای بهره مندی استان مرکزی از منابع مالی تبصره 18 باید نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شود و با ایجاد کارگروهی مشکلات پیش روی جذب این تسهیلات در استان هر 2 هفته یک بار مورد بررسی قرار گیرد.
وی یادآور شد: برخی بانک ها در زمینه جذب تسهیلات اشتغال اقدامات مناسبی داشته اند و برخی دیگر نیازمند تلاش بیشتری در این زمینه هستند.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در شرایط خاص کشور تصمیم های اقتصادی باید توسط مدیران به صورت اثربخش و با قابلیت اجرایی گرفته شود.
سید«مهدی مقدسی» کاهش وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی و نفت را از جمله راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه تحریم های ظالمانه دشمنان در سال جاری به حداکثر خود رسیده است می توان با اتخاذ تصمیم های موثر و مناسب در حوزه اقتصادی این چالش ها را به فرصتی برای کشور تبدیل کرد.
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در این شرایط می توانند بیشترین اثر گذاری را در تامین قطعات مورد نیاز صنعت و پیشرفت و توسعه کشور داشته باشند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال سال شکوفایی تصمیم ها و تحقق شعار نزدیکی دانشگاه با صنعت است و واحدهای آموزش عالی کشور می بایست با اتخاذ شیوه های کاربردی و مناسب زمینه رفع مشکلات واحدهای صنعتی را فراهم کنند.
مقدسی یادآور شد: مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه شازند امسال متعهد شده اند در زمان تعمیرات اساسی (اورهال) در راستای حمایت از اشتغال استان مرکزی از واحدهای استانی استفاده کنند.
وی گفت: می طلبد که وزیر اقتصاد در راستای حمایت از اشتغال و تولید استان مرکزی رفع مشکل هپکوی اراک را در دستور کار خود قرار دهد و به پاسخ های متفرقه و بی اثر سایر مراجع توجه نکند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمرکز تصمیم گیری ها در واحدهای کشوری از مشکلات اداری است و برای رفع این معضل نیاز است زمینه افزایش قدرت تصمیم گیری ها در استان ها فراهم شود.
مقدسی ادامه داد: 910 میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته به دستگاه های حمایتی استان مرکزی اختصاص یافت که 140 میلیارد ریال این منابع مالی جذب شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: با توجه به تامین ضامن توسط متقاضیان دریافت تسهیلات دستگاه های حمایتی، می طلبد که بانک ها راهکاری عملیاتی برای جذب این تسهیلات ارایه دهند.
مقدسی، اعتبارات تبصره 18 را در سطح کشور را 450 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 2 و پنج دهم درصد معادل 11 هزار و 300 میلیارد ریال این اعتبارات سال گذشته به استان مرکزی اختصاص یافته که برخی دستگاه ها عملکرد مناسبی در جذب این منابع مالی نداشته اند.
وی ادامه داد: 68 هزار و 900 میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره 18 نیز سال گذشته به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور اختصاص یافت که یک درصد این اعتبارات معادل 690 میلیارد ریال به استان مرکزی اختصاص یافت که نیاز است سهم استان در سال جاری به سه درصد افزایش یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: 18 هزار میلیارد ریال نیز پارسال به پارک های علم و فناوری کشور اختصاص یافت که 300 میلیارد ریال این اعتبارات به استان مرکزی رسید و با توجه به تعداد شرکت های دانش بنیان استان ارتقای سهم اعتباری ضروری است.
مقدسی افزود: 16 هزار و 450 میلیارد ریال این اعتبارت نیز سال گذشته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت که سهم استان مرکزی از این اعتبارات سه دهم درصد معادل 50 میلیارد ریال بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: 12 هزار میلیارد ریال سال گذشته از محل اعتبارات رونق تولید به این استان اختصاص یافت که 15 هزار و 370 میلیارد ریال این اعتبارات در استان جذب شد.
«سعید فرخی» افزود: تسهیلات تبصره 18 از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان ها است و می طلبد که تامین یارانه سود این تسهیلات در زمره برنامه های اولویت دار باشد.
«مجید نیکی ملکی» افزود: هفت هزار و 469 میلیارد ریال تسهیلات و 400 میلیارد ریال یارانه سود و کمک ها بلاعوض در حوزه صنعت به استان مرکزی اختصاص یافته و مقرر شده است که 11 هزار شغل در این حوزه در استان ایجاد شود.
وی ادامه داد: 2 هزار و 317 میلیارد ریال اعتبار نیز برای بازسازی، نوسازی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به استان مرکزی اختصاص یافته است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سه هزار و 126 میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری سال گذشته به این استان ابلاغ شد که سهم دستگاه های حمایتی استان شامل کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل بهزیستی و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران 910 میلیارد ریال بوده است.
«محمد تقی آبایی هزاوه» افزود: 2 هزار و 210 میلیارد ریال این اعتبارات سهم سایر اقشار استان مرکزی است.
وی ادامه داد: 2 هزار و 800 میلیارد اعتبارات تسهیلات پایدار روستایی و عشایری به استان مرکزی تخصیص یافته است که سهم دستگاه های حمایتی استان 700 میلیارد ریال و بقیه این منابع مالی سهم سایر اقشار می باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکهزار و 943 متقاضی برای دریافت این تسهیلات توسط کارگروه ها و کمیته های شهرستانی و استانی برای دریافت 35 هزار و 850 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده اند.
آبایی هزاوه افزود: جذب این منابع مالی چهار هزار و 836 فرصت شغلی در استان مرکزی به همراه دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: 507 طرح از با اعتباری بالغ بر یکهزار و 350 میلیارد ریال ار مجموع طرح های معرفی شده به بانک ها در این بانک ها در حال بررسی است و یکهزار و 436 طرح با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 170 میلیارد ریال مصوب شده است.
آبایی افزود: یکهزار و 402 طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار 780 میلیارد ریال در بانک های عامل منجر به قرارداد شده است و یکهزار و 209 طرح با اعتباری بالغ بر یکهزار و 550 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 2 هزار و 739 نفر تسهیلات خود را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: 50 درصد اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اختصاص یافته به استان مرکزی تا کنون جذب و نیمی از آن باقی مانده است.


<div id="video-display-embed-code_3537638"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2434151/3537638?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما