شناسهٔ خبر: 33082366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به یاد خونین شهر با «عصرخاطره» رزمندگان هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- «عصرخاطره»؛ عنوان ویژه برنامه ای است که رزمندگان سوم خرداد هرمزگان به یاد خونین شهرو گرامیداشت سوم خرداد گرامیداشت (فتح خرمشهر) خاطره هایشان را برای هم بازگو کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ايرنا، در اين محفل صميمانه كه چهارشنبه شب در حوزه هنري برگزار شد، جمعي از رزمندگان استان هرمزگان در عمليات بيت المقدس حضور داشتند، حمزه سليماني، مرتضي باستين و اصغر معماري به ذكر خاطرات خود در اين عمليات غرورآفرين پرداختند.
به گفته اين رزمندگان، عمليات فتح خرمشهر كه نماد قدرت، سرعت و شهادت رزمندگان را به جهانيان نشان داد، جوانان زيادي در خون غلتيدند تا خرمشهر آزاد شد.

**ايمان و شهادمت نماد مهم عمليات فتح خرمشهر
حمزه سليماني از رزمندگان هرمزگاني در عمليات بيت المقدس، نخستين رزمنده ويژه برنامه عصرخاطره بود كه به ذكر خاطراتي از زمان اعزام به خرمشهر پرداخت.
وي افزود: در اين عمليات به خصوص در شب عمليات 3 اصل قدرت، سرعت و شهامت نيروهاي عملياتي در آن پررنگ و مشخص تر بود.
اين رزمنده در عمليات بيت المقدس بيان داشت: به هر طرف خرمشهر كه نگاه مي كرديم پراز سيم خاردارهايي بود كه دشمن براي زمين گير كردن رزمنده ها به كارگرفته بود و اين كار ما را مشكل مي كرد.
سليماني گفت: واژه سربازان گمنام امام زمان(عج) واقعا به جاست، زيرا انسان هاي فداكاري و با ايماني در اين عمليات معبرهايي را باز مي كردند و به عمليات سرعت مي دادند.
وي در بيان خاطرات خود گفت: چون بسياري از فرماندهان در گردان ها و گروهان ها يا شهيد شده بودند يا مجروح شده بودند و نياز به نيروهاي تازه نفس در اين عمليات احساس مي شد فرماندهي يكي از گردان ثارالله در استان كرمان از سوي شهيد ميثمي را پذيرفتم و به خوزستان رفتيم.
اين رزمنده هرمزگاني در عمليات بيت المقدس گفت: 20 كيلومتري خرمشهر در يك اردوگاه ساختماني در منطقه دشت آزادگان مستقر شديم و بيش ترين رزمندگاني كه در اين مقطع در اين گردان بودند مربوط به رزمندگان هرمز، قشم، بندرعباس، ميناب و رودان بودند عده اي نيز اهل استان كرمان، جيرفت و سيستان و بلوچستان بودند.
سليماني ادامه داد: نيروهاي ما دوره آموزش 45 روزه را براي واحدهاي نامنظم شهيد چمران آموزش ديده بودند به همين دليل از آمادگي خوبي در عمليات بيت المقدس برخوردار بودند از جمله شهيد محمد دهقاني كه در آموزش ها حضور داشتند و در اين عمليات نيز شركت كردند.
وي يادآور شد: در اين عمليات سه شاخصه اصلي سرعت، قدرت و شهامت برايمان بسيار مهم بود زيرا به هر طرف كه نگاه مي كرديم سيم خاردارها و امكاناتي كه نيروهاي دشمن به كار گرفته بودند واقعا عبوركردن از اين سيم خاردارها مشكل بود و اگر اين سه مولفه در نيروها وجود نداشت كار بسيار سخت ترمي شد.

**شجاعت رزمندگان در شب عمليات بيت المقدس مثال زدني بود
مرتضي باستين يكي ديگر از رزمندگان استان هرمزگان در عمليات بيت المقدس جزو دانش آموزاني بوده است كه گفت: سال 61 دبيرستان شهيد ذاكري بندرعباس تحصيل مي كردم و با اعلام اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزي مبني بر نياز به حضور در جبهه از طريق بسيج ثبت نام كردم.
وي افزود: من جزو كساني بودم كه با مراجعه به بسيج بندرعباس همراه 11 نفر از رزمنده ها به كرمان اعزام شديم و از آنجا به سمت اميديه و سپس به اهواز و دشت آزادگان رفتيم.
اين رزمنده دفاع مقدس هرمزگان بيان داشت: از اين 11 نفر از جمله شهيدان 'معتضد كيوان، مهدي لنگرودي' از رزمنده هاي استان هاي شمالي در همين عمليات بيت المقدس شهيد شدند.
باستين با اشاره به رشادت هاي رزمندگان در چهارمرحله از عمليات بيت المقدس ادامه داد: قرار بود در مرحله چهارم اين عمليات شركت كنيم و هنوز خرمشهر دست بعثي ها بود و ما نيز در پنج كيلومتري خرمشهر پشت خاكريزها در خط مقدم مستقر شديم.
وي ادامه داد: در اين منطقه تعدادي از رزمنده هاي جديد استان از جمله برادرم مرحوم غلام باستين به جمع ما پيوستند و آرپي جي زدن گردان بود و من نيز تك تيرانداز و كمك آرپي چي زن در كنار برادرم بودم.
اين رزمنده عمليات بيت المقدس با بيان اين كه نخستين بار بود كه به جبهه آمده بوديم بسياري از صحنه هاي اين عمليات برايمان تازگي داشت گفت: آتش بعثي ها بسيار سنگين بود و تركش هايي كه اطرافمان پرت مي شد بفكر پناه گرفتن در سنگر نبوديم.
باستين بيان داشت: بعد از دو سه روز مقاومت در خرمشهر كل گردان به كوشك اعزام شديم و در اين منطقه بوديم كه باقرنوري زاده تازه اعزام شده بود و گفت بندرعباس ديروز عاشورا بود چون 33 نفر از شهداي عمليات بيت المقدس را در يك روز باهم تشييع كرده بودند و اين صحنه براي مردم بندرعباس هم غرور آفرين و هم دردناك بود.
وي با بيان اينكه شب عمليات بيت المقدس شب بسيار عجيب، معنوي بود، شجاعت ، ايثار و ايمان رزمندگان در اين شب را مثال زدني دانست و ابراز داشت: گردان ما خط شكن بود و ماموريت ما برهم زدن خط دشمن بود، فاصله ما با بعثي ها زياد نبود به همين دليل متوجه حضور ما شدند و چند دقيقه اي زيرآتش سنگين آنها تعدادي از رزمنده ها شهيد شدند.
اين رزمنده دفاع مقدس افزود: بعثي ها چپ و راست حركت ما را مين گذاري كرده بودند اما با راهنمايي تعدادي از رزمنده ها خود را از معركه مين هاي انفجاري نجات داديم و به مواضع دشمن حمله كرديم و چندين تانك آنها آتش گرفت و فرار كردند.

**2 بار نامم جزو شهدا ثبت شده بود
اصغر معماري ديگر رزمنده اين محفل صميمانه ضمن گراميداشت ياد مرحوم محمد ناظري از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، بيان داشت: سال 60 در محله شهيد جعفري و شيرسوم جمعي از ورزشكاران در يك باشگاه ورزشي فعاليت داشتيم و جزو بازيكنان فعال باشگاه بوديم.
وي ادامه داد: گروهي شير سوم اين باشگاه مانند گروه فيلم اخراجي هاي مسعود ده نمكي بودند كه دست به هركاري مي زدند. اين گروه هرجا كه دعوايي مي شد سرو كله اينها نيز پيدا بود.
اين رزمنده عمليات بيت المقدس گفت: روز 13 فروردين سال 60 از بندرعباس به مركز آموزش ارتش (صفر پنج كرمان ) كه محل اعزام نيروها به جبهه نيز بود به همراه تعدادي از رزمنده هاي هرمز، قشم و محله هاي نخل ناخدا و شهيد جعفري با 2 دستگاه اتوبوس براي آموزش مقدماتي اعزام شديم.
معماري با بيان اينكه هنوز عمليات بيت المقدس شروع نشده بود و بعد از طي كردن آموزش به سوسنگرد اعزام شديم گفت: حدود 25 روز در اين منطقه بوديم، يكي از تيپ ها نيروي قايقران نياز داشتند و من درحالي كه از قايقراني و شنا هيچ اطلاعاتي نداشتم اما دستم را بالا بردم.
وي گفت: فرهادي از رزمنده هاي جزيره هرمز نصف روز را به من قايقراني و كار با قايق را آموزش داد و سكاندار شدم و در چند تك ايزايي شركت كردم.
اين رزمنده دفاع مقدس هرمزگان ادامه داد: زماني كه برگشتم سوسنگرد با مرحله اول عمليات بيت المقدس همزمان شده بود و تعدادي از رزمنده ها از جمله شهيد احمد بلالي پور نيز در اين عمليات حضور داشتند.
معماري در ادامه از شهيد بلالي پور ياد كرد كه از معلمان تحصيلكرده رشته زبان و از فوتباليست هاي محله شهيد جعفري بود كه كمتر مورد توجه ها است درحالي كه وي از رزمنده هاي مهم و از نظراعتقادي بسيار قوي بود.
وي افزود: بعد از مرحله نخست عمليات بيت المقدس به بندرعباس برگشتم اما اسم من را جزو شهدا ثبت كرده بودند و در كنار حجله يكي از شهيدان عكس من نيز گذاشته بودند و يكبار نيز در مرحله دوم عمليات بيت المقدس بازهم اسمم جزو شهدا ثبت شده بود.

**رزمندگان گنجينه هاي ارزشمند دفاع مقدس
رييس حوزه هنري هرمزگان نيز در جمع رزمندگان عمليات بيت المقدس اين استان، رزمندگان دفاع مقدس را گنجينه هاي ارزشمندي توصيف كرد كه مي توانند پاسخگوي شبهات جنگ به جوانان و نوجوانان باشند زيرا رزمندگان خود در دل جنگ و آتش بوده و صحنه هاي جنگ را از نزديك ديده اند.
انوشيران پيشدار با اشاره به اينكه دشمن به دنبال تغيير سبك زندگي دركشور است، گفت: جامعه ما نياز به حفظ فرهنگ ايثار و شهادت دارد زيرا تقويت اين فرهنگ باعث حفظ ارزش هاي انقلاب اسلامي مي شود.
وي ادامه داد: برخي ها حتي در داخل كشور با سواستفاده از شبكه هاي اجتماعي به دنبال تغيير سبك زندگي و ايجاد شبه در حوزه دفاع مقدس هستند درحالي كه جوانان ما بايد بدانند كه چه كساني هشت سال در برابر دشمن سينه سپر كردند.
رييس حوزه هنري هرمزگان با اشاره به رشادت هاي مدافعان حرم، گفت: دفاع به شكل هاي مختلف ادامه دارد و رزمندگان ما بيشترين اثرگذاري در انتقال فرهنگ ايثار و شهادت دارند.

**عمليات بيت المقدس استراتژيك ترين عمليات هاي دفاع مقدس
عمليات بيت المقدس يكي از بزرگترين و استراتژيك ترين عمليات هاي هشت سال دفاع مقدس است كه طي چهار مرحله مختلف نهايتا منجر به آزادسازي خرمشهر شد.
اين عمليات از دهم ارديبهشت ماه سال 61 آغاز شد و يك ماه به طول انجاميد. لذت بخش ترين پيروزي هشت سال جنگ تحميلي در اين عمليات رقم خورد و شهيدان و سرداران مبارز اين رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند كه با مقاومت خود توجه جهان را به نتيجه بزرگ اين عمليات جلب كردند.
منطقه عمومي عمليات بيت المقدس در ميان چهار مانع طبيعي محصور است، كه از شمال به رودخانه كرخه كور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه كارون و از غرب به هور الهويزه منتهي ميشود. منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز –خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم براي پدافند است.
همين امر موجب شد تا زمين منطقه به دليل مسطح بودن براي مانور زرهي مناسب، و براي حركت نيروهاي پياده به دليل در ديد و تير قرار داشتن نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژيك منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حميد، جفير، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هويزه و رودخانههاي كارون، كرخه كور و اروند بود.
در طراحي عمليات، تهاجم از طريق عبور از رودخانه كارون و پيشروي به سوي مرز بين المللي و سپس آزادسازي شهر خرمشهر مد نظر قرار گرفته و چنين استدلال مي شود كه حمله به جناح دشمن، كه عمدتا به سمت شمال آرايش گرفته بود، عامل موفقيت عمليات است.
همچنين، شكستن خطوط اوليه دشمن و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب كارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پيشروي به سمت مرز و تامين خرمشهر به عنوان اهداف مرحله دوم تعيين شدند.
مرحله چهارم عمليات بيت المقدس در نهايت منجر به فتح خرمشهر شد و اين عمليات با رمز «يا علي ابن ابيطالب» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان به طور گسترده انجام گرفت و نزديك به يك ماه به طول انجاميد.
آزادسازي خرمشهر به عنوان يك نقطه عطف مهم در تاريخ دفاع مقدس، پس از 578 روز اشغال در سوم خرداد سال 1361 درپي عمليات غرور آفرين بيت المقدس محقق شد.
سوم خرداد به عنوان نمادي از پيروزي، مقاومت و ايستادگي در برابر دشمن توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي در تقويم رسمي ايران نامگذاري شده است.
9887 /6048

نظر شما