شناسهٔ خبر: 33081819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان:

اختصاص ۲۱۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای جبران خسارت سیل در همدان

همدان - مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: ۲۱۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به استان همدان اختصاص یافته که به حساب افرادی که بر اثر وقوع سیل دچار خسارت شده‌اند واریز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ظفری در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه دولت در بخش اعطای کمک‌های بلاعوض که باید در سطح کشور و استان در اختیار واجدین شرایط قرار گیرد، تصریح کرد: میزان منابع مورد نیاز ۲۹ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال کمک بلاعوض است که در کشور مصوب شده و قریب به ۹ درصد آن یعنی دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض به استان همدان اختصاص دارد که پس از موافقت‌های صورت گرفته، با رعایت مسائل اداری و حقوقی به حساب افرادی که بر اثر وقوع سیل خسارت دیده‌اند واریز خواهد شد.

وی گفت: کمک بلاعوض واحدهای آسیب‌دیده شهری ۱۲ میلیون تومان، واحدهای روستایی ۱۰ میلیون تومان، واحدهای تعمیری شهری و روستایی ۵ میلیون تومان، کمک هزینه اسکان موقت در سطح روستاها برای افرادی که واحدهای مسکونی آنان نیاز به بازسازی دارد ۶ میلیون تومان و در سطح شهرهای ده‌گانه استان ۱۲ میلیون تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به بخش دوم مصوبه دولت یعنی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با کارمزد ۴ درصد، اظهار کرد: مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال کل تسهیلاتی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران اعلام و ابلاغ شده که تسهیلات بازسازی اماکن مسکونی شهری ۵۰ میلیون تومان، بازسازی اماکن روستایی ۴۰ میلیون تومان و تعمیری اماکن شهری و روستایی ۱۵ میلیون تومان بوده و از طریق بانک‌های عامل با ضمانت زنجیره‌ای که اصل و سود این تسهیلات را دولت تعهد کرده، به واجدین شرایط پرداخت خواهد شد.

همدان دومین استانی است که بیشترین خسارت را در بخش احداث، تعمیر و نگهداری واحدها دیده است ظفری عنوان کرد: در برآورد میزان خسارت وارده به واحدهای مسکن روستایی پس از استان لرستان، همدان دومین استانی است که بیشترین خسارت را در بخش احداث، تعمیر و نگهداری را در سطح کشور دیده و با حدود ۷ هزار و ۷۹۴ واحد، بیشترین واحد روستایی نیاز به بازسازی را در سطح کشور از آن خود کرده و حدود ۹ هزار و ۹۳۲ واحد نیز به عنوان واحدهای تعمیری در سطح کشور، به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

وی با اشاره به میزان و نوع خسارت در دو استان خوزستان و همدان عنوان کرد: عمده معضل در استان خوزستان آب گرفتگی بوده و غالب واحدهای مسکونی شادگان، سوسنگرد و حمیدیه نوساز بودند اما در استان همدان شدت بارش در مقطع زمانی کوتاه بر واحدهای فرسوده اثرگذاری بیشتری داشته و این واحدها را در سطح روستاها طی زمان کوتاه به لحاظ بارش دچار تخریب کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان این‌که در مجموع تعداد واحدهای نیازمند بازسازی اعم از شهری و روستایی هشت هزار و ۷۵۰ واحد است، گفت: مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به استان همدان اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه افزون بر ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب هزار و ۸۰۰ فقره سهمیه به استان همدان اعلام و ابلاغ شده، بیان کرد: این مبلغ مشتمل بر ۷۰۰ فقره تسهیلات تعمیری، ۵۰۰ فقره تسهیلات معیشتی و ۶۰۰ واحد کمک بلاعوض است.

نظر شما