شناسهٔ خبر: 33080864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اولین قنات موزه ایران در قاسم آباد همدان راه‌اندازی می‌شود

R41405/P/S6,75/CT11

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی استان همدان با بیان اینکه ساخت مخزن امن نگهداری اشیاء تاریخی موزه منطقه‌ای استان همدان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: اولین قنات موزه ایران در روستای قاسم‌آباد همدان راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مجید جهانگیری ظهر امروز در نشست فعالان میراث فرهنگی در خصوص سطح‌بندی موزه‌ها با اشاره به اینکه سطح‌بندی موزه‌ها توسط شورای عالی سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود، اظهار داشت: موزه‌ها در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی هستند و یکسری از موزه‌ها نیز در سطح محلی و در روستاها راه‌اندازی می‌شود. 

وی با بیان اینکه موزه‌های بوعلی و هگمتانه همدان دو موزه در سطح ملی و درجه یک است، افزود: موزه‌های سطح شهرستان‌ها درجه دو محسوب می‌شوند و به صورت استانی فعالیت می‌کنند.

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی استان همدان با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند با داشتن 3 موزه در سطح شهرستان‌ها بیشترین موزه را دارد، گفت: شهرستان‌های ملایر، تویسرکان و اسدآباد نیز هر کدام دارای یک موزه تاریخ و فرهنگ است.

جهانگیری در مورد تغییر اسم موزه‌ها بیان کرد: تا چند مدت اخیر عنوان موزه‌ها " موزه مردم شناسی" بود اما این عنوان توسط سازمان میراث فرهنگی از سطح موزه‌های کشور برداشته شده و اسم موزه‌های کشور به موزه‌های تاریخ و فرهنگ تبدیل شده است.

وی مورد جابه‌جایی اشیای تاریخی در بین شهرستان‌ها و کشف یک شی تاریخی در یک شهر و نگهداری آن در شهر دیگر عنوان کرد: از گذشته به دلیل مشکلات استان‌ها نظیر نبود مخازن امن برای نگهداری اشیاء عتیقه و نبود زیرساخت‌های اصلی شاخص توسعه استان و شاخص توسعه گردشگری اشیاء، کشف شده توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی به مخازن امن منتقل می‌شد اما بعد از آماده شدن زیرساخت‌های مناسب آن شهر اشیاء به آن شهر بازگردانده شده و در موزه به نمایش گذاشته می‌شود. 

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی استان همدان با تأکید بر اینکه شهرستان فامنین از جمله شهرستان‌های بدون موزه برای نگهداری اشیاء تاریخی است، ابراز کرد: پیگیر هستیم در این شهرستان نیز در کنار اداره میراث فرهنگی مکانی به موزه تبدیل شود تا بتوانیم اشیاء تاریخی که مرمت و بررسی آن‌ها به پایان رسیده در این موزه به نمایش بگذاریم. 

جهانگیری با اشاره به اینکه یکسری از اشیاء تاریخی همدان در مکان‌های دیگر نظیر سازمان مرکزی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: به محض آماده شدن موزه منطقه‌ای غرب کشور برای بازگردان و انتقال این اشیاء تاریخی به استان تبادل نظر می‌کنیم و موزه منطقه‌ای استان همدان ظرفیت به نمایش گذاشتن این اشیاء را دارد. 

وی با بیان اینکه درکنار موزه منطقه‌ای استان همدان مخزن امن اساسی برابر استانداردهای موجود نیز آماده شده است، اظهار داشت: بیش از 90 درصد این مخزن آماده شده که امسال یا سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

مسئول امور موزه‌ها و بناهای تاریخی استان همدان با تأکید بر اینکه در سال 96 حدود 670 هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید کردند، افزود: در سال گذشته 750 نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید کردند که با مقایسه سال 96 و 97 شاهد افزایش 12 درصدی بازدیدکنندگان در سال گذشته هستیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه فروش بلیط در آرامگاه‌های بوعلی سینا و باباطاهر الکترونیکی است، بیان کرد: امسال فروش بلیط در سایت موزه هگمتانه نیز الکترونیکی می‌شود.

وی با بیان اینکه زورخانه شهید همه کسی همدان تبدیل به موزه ورزش‌های پهلوانی شده و این اولین موزه زنده ورزش‌های پهلوانی در کشور است، عنوان کرد: پیگیری‌ها برای راه‌اندازی قنات موزه در روستای قاسم‌آباد در حال انجام است که این موزه نیز اولین قنات موزه ایران است که در چند ماه آینده مجوز آن صادر می‌شود. 

انتهای پیام/ن

نظر شما