شناسهٔ خبر: 33079887 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور آمريكايي: دولت ترامپ به دنبال بهانه براي فروش بمب به عربستان است

تهران - ايرنا - «كريس مورفي» سناتور دموكرات آمريكايي گفت: دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا قصد دارد از خلاهاي قانوني و به بهانه افزايش تنش با ايران براي فروش بمب به عربستان استفاده كند.

صاحب‌خبر -
به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري رويترز، اين سناتور آمريكايي گفت: استفاده ترامپ از چنين بهانه اي در حالي صورت مي گيرد كه كنگره ماه هاست فروش چنين سلاح هايي به عربستان را به دليل نگراني درباره كشتار غيرنظاميان در جنگ يمن منع كرده است.
مورفي روز چهارشنبه در توئيتي نوشت: شنيده ام كه ترامپ ممكن است از مفرهاي مبهمي كه در قانون كنترل سلاح وجود دارد استفاده كند و برنامه جديدي را براي فروش بمب به عربستان (بمب هايي كه آنها بر سر يمني ها مي ريزند) مد نظر داشته باشد كه مانع مخالفت كنگره شود. اين اتفاق ممكن است اين هفته رخ دهد.
مشاوران كنگره مي گويند در قانون كنترل سلاح مفادي وجود دارد كه قوانيني را براي معاملات تسليحاتي بين المللي وضع مي كند و به رئيس جمهور اجازه مي دهد فروش سلاح را در صورت وضعيت فوق العاده ملي بدون مجوز كنگره تصويب كند.
به گفته آنها، در مورد اخير، رئيس جمهور جمهوري خواه آمريكا ممكن است به تنش با ايران به عنوان بهانه اي براي ارائه تجهيزات نظامي بيشتر به عربستان اشاره كند به ويژه اين كه وي عربستان را مهم ترين شريك آمريكا در منطقه قلمداد مي كند. ترامپ وعده داده با فروش سلاح به سعودي ها فرصت هاي شغلي بيشتري براي آمريكايي ها ايجاد مي كند.
ترامپ پيشتر نيز به بهانه هجوم مهاجران به عنوان عامل ايجاد وضعيت فوق العاده در كشورش، كنگره را دور زد و تلاش كرد 6 ميليارد دلار از بودجه ساخت ديوار بين مرز مكزيك و آمريكا را دريافت كند.
دموكرات ها و جمهوري خواهان هم حزبي ترامپ به جلوگيري از چنين اقدامي راي دادند؛ اقدامي كه باعث شد ترامپ براي اولين بار در دوران رياست جمهوري اش از حق وتوي خود استفاده كند.
رويترزنوشت: معلوم نيست كه چه تجهيزاتي به عربستان فروخته خواهد شد و چه موقع اين برنامه اجرا خواهد شد. اما هر طرح اين چنيني با مقاومت در كنگره از سوي هم حزبي هاي ترامپ و هم اعضاي دموكراتي همچون سناتور مورفي مواجه خواهد شد و اين مقاومت حتي درسنا هم كه جمهوري خواهان در اكثريت هستند، بروز خواهد كرد.
به تازگي تعداد زيادي از جمهوري خواهان به همراه دموكرات ها در تلاشي بي نتيجه به وتوي ترامپ در رابطه با قطعنامه اي راي دادند كه به حمايت آمريكا از ائتلاف نظامي تحت امر عربستان در يمن پايان مي داد.
بسياري از اعضاي كنگره ازهر دو حزب اصلي آمريكا از قتل «جمال خاشقچي» روزنامه نگار عرب در كنسولگري عربستان در تركيه ابراز خشم كرده اند.
«ليندسي گراهام» سناتور جمهوري خواهي كه روابط نزديكي با دولت ترامپ در كنگره دارد در مصاحبه با شبكه خبري سي ان ان با اشاره به قتل خاشقچي گفت اگر دولت تلاش كند كنگره را در اين زمينه دور بزند با او مخالفت خواهد كرد.
مقامات دموكرات و جمهوري خواه كميته امورخارجه مجلس نمايندگان و كميته روابط خارجي سناي آمريكا كه نظارت بر معاملات بين المللي سلاح را برعهده دارند، فروش تجهيزات نظامي دفاعي به عربستان را تصويب كرده اند اما فروش سلاح هاي تهاجمي همچون بمب، موشك هاي ضد تانك، راكت هاي باقطر كوچك و خمپاره هاي بزرگ را متوقف يا به تعليق انداخته اند.
«باب منندز» سناتور ارشد دموكرات از كميته روابط خارج سنا، به مدت يكسال و به دليل نگراني از جنگ يمن مانع فروش مهمات با هدايت دقيق ساخت شركت آمريكايي ريتون به عربستان شده است.
به تازگي «باربارا لي» و «توماس مسي» دو عضو دمكرات و جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را در اين نهاد قانونگذاري پيشنهاد كردند كه قانون «مجوز استفاده از نيروي نظامي» مصوب 2001 را فسخ كنند.
اين قانون كه چند روز پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 و در فضاي احساسي آن زمان تصويب شد، اختيارات گسترده اي به رئيس جمهوري آمريكا مي دهد تا عليه هر شخص يا گروهي كه در اين حملات نقش داشته، اقدام نظامي كند.
اروپام**9158 ** 1546

نظر شما