شناسهٔ خبر: 33079716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هانت درباره پيامدهاي منفي تنش باايران باترامپ رايزني مي‌کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – نشريه اينديپندنت روز پنجشنبه گزارش داد جرمي هانت وزير امور خارجه انگليس قصد دارد تا درباره پيامدهاي منفي تنش آمريکا و ايران بر روند صلح يمن، در سفر آتي رئيس‌جمهوري آمريکا به لندن رايزني کند.

به گزارش اينديپندنت، هانت هشدار داده است که تداوم اين تنش‌ها، پيشرفت‌هاي صورت گرفته درروند صلح يمن را در معرض خطر قرار مي‌دهد. او پيش‌تر دراين‌باره با مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا در سفرش به لندن رايزني کرده است.
بر اساس برنامه اعلام‌شده دونالد ترامپ سوم ژوئن (13 خرداد) براي ديداري دو روزه به لندن سفر مي‌کند . اين سفر به دعوت ملکه انگليس انجام مي‌شود و رئيس‌جمهوري آمريکا و همسرش، ملانيا ترامپ، مهمان ملکه خواهند بود.
انگليس و عربستان يکي از اصلي‌ترين تأمين‌کنندگان سلاح به عربستان به شمار مي‌روند.
عربستان و امارات از ششم فروردين سال 94 در قالب ائتلاف چند کشور عربي و با کمک و چراغ سبز آمريکا، حملات گسترده‌اي را عليه يمن فقيرترين کشور عربي آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادي رئيس‌ جمهوري مستعفي اين کشور به قدرت، به اهداف و زياده‌خواهي‌هاي سياسي خود جامه عمل بپوشانند.
نمايندگان جنبش مردمي انصار الله و دولت مستعفي يمن، آذرماه گذشته در نشستي که با ميانجيگري مارتين گريفيس نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحديده و بنادر الصليف و عين عيسي به توافق رسيدند.
با اين‌حال، انصار الله مي‌گويد که ائتلاف عربي به تعهدات خود به توافق استکهلم پايبند نيست و در اين مسير کارشکني مي‌کند. تاکنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحرکاتي صورت گرفته اما هر بار با کارشکني عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسيده است.
وزير امور خارجه انگليس چندي پيش به مناسبت روز ملي يمن در مجلس عوام اظهار داشت که اين کشور يکي از فاجعه‌بارترين بحران‌هاي انساني در تاريخ معاصر را تحمل مي‌کند و هنوز راه زيادي تا پايان درگيري‌ها در اين کشور مانده است.
وي افزود: تعهد زيادي از جانب دو طرف براي پايان دادن به درگيري‌ها وجود دارد و محروميت‌‌هاي الحديده احتمالاً به ‌زودي به پايان مي‌رسد. اما نگراني‌ من اين است که يمن گرفتار تنش‌هاي ميان ايران و آمريکا شود. من اين مساله را با رئيس‌جمهوري آمريکا در سفرش به انگليس مطرح مي‌کنم.
هانت تصريح کرد: ما بايد اطمينان حاصل کنيم که آتش‌بس در يمن حفظ مي‌شود. تحقق اين مساله وظيفه همه ما است.
«جرمي کوربين» رهبر حزب کارگر انگليس بارها خواستار توقف سريع همکاري‌هاي تسليحاتي انگليس با عربستان و تحقيقات سازمان ملل درباره جرائم جنگي در يمن شده است.
رهبران احزاب سياسي مخالف دولت انگليس هم به‌تازگي در نامه‌اي به جرمي هانت خواستار قطع همکاري‌هاي تسليحاتي لندن با رياض شدند. آن‌ها در اين نامه رفتار عربستان در يمن را بي مسئولانه و وحشيانه خوانده و تأکيد کردند که همکاري‌هاي تسليحاتي با عربستان تا انجام تحقيقات کامل درباره جنايات جنگي صورت گرفته بايستي تعليق شود.
اروپام ** هـ ن ** 1546
انتهاي پيام /*

نظر شما