شناسهٔ خبر: 33079246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی دوم خرداد

روند صعودی نرخ تورم/شکر ارزان می شود

روند صعودی نرخ تورم، شکر ارزان می شود، ثبات مرغ در نرخ ۱۱ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۹ هزار تومان، دلار ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (دوم خرداد ماه) به شرح زیر است:

هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۹ هزار تومان/دلار ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان

امروز (پنجشنبه 2 خرداد) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۶ دلار معامله می‌شود. در بازار سکه نیز امروز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 838 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 700 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 690 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 730 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 20 هزار تومان مبادله می شود.

 

بنابراین گزارش صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۸۵۰ خریداری می‌کنند. همچنین صرافی بانک ها قیمت یورو را 15 هزار و 750 تومان اعلام کرده اند و این ارز را با قیمت 15 هزار و 850 تومان خریداری می کنند. قیمت دلار در بازار آزاد امروز (پنجشنبه 2 خرداد)  ۱۴ هزار و ۴۰۰  تومان است و قیمت سایر ارزها نیز به این صورت است که یورو 16 هزار و 100 تومان، پوند 18 هزار و 450 تومان، درهم 3925 تومان، لیر 2420 تومان، یوان چین 2450 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 900 تومان، دلار استرالیا 9950 تومان و کرون سوئد 1448 تومان ارزشگذاری شده است.

 

ثبات مرغ در نرخ ۱۱ هزار تومان/زیان هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران

از انتهای هفته گذشته پیش بینی شده بود با توجه به زیانی که شامل حال مرغداران از کاهش قیمت این محصول ایجاد شده است شاهد افزایش قیمت در آن باشیم چرا که به اعتقاد کارشناسان قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان است و کاهش قیمت از این میزان باعث زیان مرغداران شده است.

 

بررسی قیمت مرغ در روزهای هفته جاری نشاندهنده نوسانات اندک قیمتی در این کالا است به طوری که (شنبه 28 اردیبهشت) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان و یکشنبه (31 اردیبهشت) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این در حالی است که روز گذشته چهارشنبه (اول خرداد) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان بود. با مشاهده قیمت ها در طول هفته منتهی به 3 خرداد شاهد هستیم که قیمت این محصول در خرده فروشی ها بین هزار تومان نوسان قیمتی داشت و در پایان هفته قیمت مرغ در 11 هزار تومان ثابت مانده است.

 

بنابراین گزارش با توجه به قیمت کنونی مرغ در خرده فروشی ها همچنان مرغداران قشر ضرردیده از این قیمت هستند و به اعتقاد کارشناسان باید تلاش شود تا به قیمت متعادل در بازار که همان هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسید هرچند که با توجه به حجم تولید و ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در چند روز آینده نوسان چندانی نداشته باشد.

 

شکر ارزان می شود/آغاز واردات ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش شده

در ماه های اخیر شاهد روند افزایشی قیمت شکر بودیم از این رو با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و از آنجا که این کالا یکی از کالاهای پرمصرف در این ماه است از این رو ستاد تنظیم بازار اقدام به عرضه 120 هزار تن برای صنوف مصرف‌کننده شکر و 20 هزار تن شکر با قیمت 3 هزار و 400 تومان برای مصرف‌کننده کرد.

 

همچنین بنا بر تصمیم ستاد تنظیم بازار برای تامین کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان اقلام پرمصرف مواد غذایی در این ماه ۱۰ درصد زیر قیمت مصوب بازار در نمایشگاه‌های طرح ضیافت عرضه می شود. در این دوره 37 روزه (10 اردیبهشت تا 17 خرداد 98) اقلام پرمصرف و ضروری مورد نیاز مردم مانند برنج، روغن، شکر و گوشت از محل ذخایر مواد غذایی کشور به‌صورت عرضه مستقیم در همه نمایشگاههای طرح ضیافت توزیع می‌شود. از آنجا که شکر یکی از کالاهای اساسی پرمصرف در این ماه است تمهیدات ویژه ای برای توزیع آن در نظر گرفته شده است و در راستای تنظیم قیمت ها در بازار شکر روزانه ۸ هزار تن شکر در کشور توزیع می شود.

 

بنابراین گزارش در تهران روزانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن شکر در میادین میوه و تره بار و ۵۱۰ تن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. همچنین در تهران هیئت‌های مذهبی به هر میزانی که شکر نیاز داشته باشند با معرفی اوقاف می‌توانند به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک مراجعه کنند. در شهرستان‌ها نیز متقاضیان می‌توانند برای دریافت شکر مورد نیاز هیئت‌های مذهبی خود به شرکت غله و خدمات بازرگانی استان‌ها مراجعه کنند تا نسبت به تحویل شکر مورد نیاز آن‌ها اقدام شود و بر این اساس تا ۱۰ روز آینده عرضه شکر در بازار متعادل می‌شود.

 

اما با وجود این تمهیدات اما همچنان روند افزایش قیمت شکر بازار را با مشکلاتی مواجه کرد و انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود این محصول بر گرانی آن دامن زد و با وجود آنکه مسئولان دولتی و بخش خصوصی بارها اعلام کردند که هیچ کمبودی از نظر موجودی شکر در بازار و همچنین ذخایر استراتژیک این محصول وجود ندارد اما برای اطمینان خاطر مردم دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر از آغاز واردات ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش شده و روند ارزانی این محصول در آینده نزدیک خبر داده است.

 

همکاری بانک پارسیان و بنیاد برکت برای ایجاد ۸۴ هزار فرصت شغلی در مناطق سیل زده

http://media.ibena.ir/d/2019/05/22/3/60870.jpg

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انتهای سال گذشته اعلام کرده بود که برای سال آینده افزون بر 15 هزار طرح اشتغالزایی در سطح مناطق محروم کشور را هدف گذاری کرده است که با اجرای این تعداد طرح اشتغالزایی افزون بر 23 هزار شغل مستقیم ایجاد می شود این در حالی است که مقرر شده است که بنیاد برکت با اولویت مناطق روستایی از طریق الگوهای مشارکتی اشتغال‌زایی اجتماع‌محور، تسهیلات‌محور و بنگاه‌محور خود تا سقف 300 میلیارد ریال در این مناطق سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.

 

 همچنین مقرر شد به مدت 2 سال و تا پایان سال 98 در قالب طرح اجتماع‌ محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت) ایجاد و راه‌اندازی 250 طرح اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده است. در طرح اجتماع‌محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت)، متقاضیان پس از کسب شرایط لازم، از سوی بنیاد برکت برای دریافت وام تا سقف 300 میلیون ریال بدون بهره و با کارمزد 4 درصد به بانک عامل معرفی می‌شوند و به منظور ایجاد اشتغال و آموزش مورد حمایت و پشتیبانی این بنیاد قرار می‌گیرند.

 

بنابراین گزارش بنیاد برکت راه‌اندازی 13 هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور با ظرفیت ایجاد ۲ و ۸ دهم شغل به ازای هر طرح را در بودجه‌ سال 1398 خود تصویب کرده بود که با توجه به وقوع سیل در چند استان کشور به دستور «محمد مخبر»، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به 30 هزار طرح افزایش پیدا کرده است و حالا در راستای اجرای طرح های اشتغالزایی خود بانک پارسیان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به منظور ایجاد و راه اندازی ۸۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و سیل‌زده‌ کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

 

این تفاهم‌نامه که مبنی بر همکاری مشترک بانک پارسیان و بنیاد برکت در تأمین مالی و اعطای ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه‌ اشتغال به ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌ محور برکت است (سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه) منعقد و به امضای کورش پرویزیان و سعید جعفری رسید.

 

روند صعودی نرخ تورم/۳۴.۲ درصد تورم اردیبهشت ماه

مرکز آمار ایران گزارشات ماهانه ای از نرخ تورم منتشر می کند که در آخرین گزارش خود از رسیدن نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۳۴.۲ درصد خبر داده و اعلام کرده تغییرات قیمت در گروه مواد خوراکی‌ها و غیر خوراکی به ترتیب به ۸۲.۶ و ۳۹.۲ درصد است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به ٣٤,٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٠.٦ درصد) ٣.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٣,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,١ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢,١ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌ اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥١,٤ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٧ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می ‌دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٢.٦ و ٣٩.٩ درصد است.

 

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) و گروه «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم خانگی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

ورود ٣٣ هزارتن شکر کوبایی به بندر امام خمینی

اخبار و شایعات منتشر شده مبنی بر کمبود شکر در بازار باعث شد تا قیمت این کالا در ماه های اخیر روند صعودی به خود بگیرد از این رو با وجود اطمینان خاطری که مسئولات بخش دولتی و خصوصی مبنی بر نبود هیچ کمبود از نظر موجودی شکر در بازار و همچنین ذخایر استراتژیک این محصول داده اند واردات ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش شده در دستور کار قرار گرفته است که با این اقدام شاهد روند نزولی قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

 

بنابراین گزارش در راستای واردات ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش شده امروز (پنجشنبه 2 خرداد) کشتی ۳۳ هزار تنی کوبایی واردات شکر خام از کوبا وارد بندر امام خمینی شده است و این کشتی در حال تخلیه شکر خام بر روی کامیون‌های ۲۵ تنی برای ارسال به کارخانه‌های تصفیه شکر در استان‌های اصفهان همدان خراسان رضوی، خراسان شمالی و مرکزی هستند. روز گذشته نیز کشتی ۳۳ هزار تنی از هند وارد بندر امام خمینی(ره) و تخلیه شد.

 

جزییات بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیرو تصویب بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ٩٨ را اعلام و خاطر نشان کرد جزییات اجرای این بسته به شرح زیر است:

 

 

 

نظر شما