شناسهٔ خبر: 33078596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانت درباره پیامدهای منفی تنش باایران باترامپ رایزنی می‌كند

لندن – ایرنا – نشریه ایندیپندنت روز پنجشنبه گزارش داد جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد تا درباره پیامدهای منفی تنش آمریكا و ایران بر روند صلح یمن، در سفر آتی رئیس‌جمهوری آمریكا به لندن رایزنی كند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایندیپندنت، هانت هشدار داده است كه تداوم این تنش‌ها، پیشرفت‌های صورت گرفته درروند صلح یمن را در معرض خطر قرار می‌دهد. او پیش‌تر دراین‌باره با مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در سفرش به لندن رایزنی كرده است.
بر اساس برنامه اعلام‌شده دونالد ترامپ سوم ژوئن (13 خرداد) برای دیداری دو روزه به لندن سفر می‌كند . این سفر به دعوت ملكه انگلیس انجام می‌شود و رئیس‌جمهوری آمریكا و همسرش، ملانیا ترامپ، مهمان ملكه خواهند بود.
انگلیس و عربستان یكی از اصلی‌ترین تأمین‌كنندگان سلاح به عربستان به شمار می‌روند.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلاف چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادی رئیس‌ جمهوری مستعفی این كشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
نمایندگان جنبش مردمی انصار الله و دولت مستعفی یمن، آذرماه گذشته در نشستی كه با میانجیگری مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.
با این‌حال، انصار الله می‌گوید كه ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استكهلم پایبند نیست و در این مسیر كارشكنی می‌كند. تاكنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحركاتی صورت گرفته اما هر بار با كارشكنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.
وزیر امور خارجه انگلیس چندی پیش به مناسبت روز ملی یمن در مجلس عوام اظهار داشت كه این كشور یكی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی در تاریخ معاصر را تحمل می‌كند و هنوز راه زیادی تا پایان درگیری‌ها در این كشور مانده است.
وی افزود: تعهد زیادی از جانب دو طرف برای پایان دادن به درگیری‌ها وجود دارد و محرومیت‌‌های الحدیده احتمالاً به ‌زودی به پایان می‌رسد. اما نگرانی‌ من این است كه یمن گرفتار تنش‌های میان ایران و آمریكا شود. من این مساله را با رئیس‌جمهوری آمریكا در سفرش به انگلیس مطرح می‌كنم.
هانت تصریح كرد: ما باید اطمینان حاصل كنیم كه آتش‌بس در یمن حفظ می‌شود. تحقق این مساله وظیفه همه ما است.
«جرمی كوربین» رهبر حزب كارگر انگلیس بارها خواستار توقف سریع همكاری‌های تسلیحاتی انگلیس با عربستان و تحقیقات سازمان ملل درباره جرائم جنگی در یمن شده است.
رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس هم به‌تازگی در نامه‌ای به جرمی هانت خواستار قطع همكاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند. آن‌ها در این نامه رفتار عربستان در یمن را بی مسئولانه و وحشیانه خوانده و تأكید كردند كه همكاری‌های تسلیحاتی با عربستان تا انجام تحقیقات كامل درباره جنایات جنگی صورت گرفته بایستی تعلیق شود.
اروپام ** هـ ن ** 1546

نظر شما