شناسهٔ خبر: 33077473 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ابراز نگرانی انگلیس درباره تأثیر تنش‌های منطقه بر مذاکرات صلح یمن

وزیر خارجه انگلیس هشدار داد که تنش‌های منطقه میان آمریکا و ایران ممکن است تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه را در معرض خطر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داده است که تنش‌های اخیر در منطقه احتمالاً تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در گزارشی نوشت، هانت تصریح کرد که نگرانی خود درباره تنش‌های میان آمریکا و ایران را در سفر ماه ژوئن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به انگلیس، با وی در میان خواهد گذاشت.

طبق این گزارش، هانت پیش از این نیز درباره تنش‌های منطقه با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگوهایی را انجام داده بود.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان  داد.

آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده از ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۸)  وارد مرحله اجرا شده است، اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می‌کند به نحوی که این آتش‌بس در آستانه شکست قرار گرفته است.

در پی مذاکرات اواخر دسامبر سال گذشته «استکهلم» پایتخت سوئد، انصارالله به صورت یکجانبه از سه بندر کلیدی دریای سرخ یعنی بندر «الصلیف» ( ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی) ، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده عقب‌نشینی کرد.

هانت به مناسبت روز ملی یمن در مجلس عوام انگلیس اعتراف کرد که یمن اخیراً شاهد یکی از بدترین فجایع انسانی بوده است و مسیر طولانی تا پایان ناآرامی‌ها در این کشور وجود دارد.

با اینحال وزیر خارجه انگلیس در ادامه افزود: «در حال حاضر تعهد شدیدی از جانب دو طرف برای پایان دادن به درگیری‌ها وجود دارد و محرومیت‌‌های الحدیده احتمالاً به زودی به پایان می‌رسد».

وزیر خارجه انگلیس ضمن هشدار درباره تنش‌های منطقه گفت: «اما نگرانی‌ من این است که یمن گرفتار تنش‌های میان ایران و آمریکا شود. من این موضوع را با رئیس‌جمهور ترامپ وقتی که (به انگلیس) بیاید، در میان می‌گذارم. من وزیر پامپئو نیز دراینباره گفت‌وگو کرده‌ام. همگی ما باید تضمین کنیم که آتش‌بس (در یمن) حفظ می‌شود و اساس کار می‌شود. تحقق این امر وظیفه همه ما است».

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در بر لزوم توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی و همچنین تحقیقات سازمان ملل درباره اتهامات جرایم جنگی در یمن تأکید کرد.

حملات ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن آغاز شد و همچنان ادامه دارد. 

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) بیش از ۵۰ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌‌اند.

انتهای پیام/ق

نظر شما