شناسهٔ خبر: 33076362 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

افزایش کیفیت زندگی با کنترل فشار خون

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با تاکید به افزایش کیفیت زندگی با کنترل فشار خون گفت: پرفشاری خون یکی از بزرگترین مشکلات مزمن بهداشتی جهان است و یکی از عوامل خطر عمده بیماری‌های قلبی عروقی در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -
افزایش کیفیت زندگی با کنترل فشار خونبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر رضا چمن با تاکید به افزایش کیفیت زندگی با کنترل فشار خون اظهار کرد: پرفشاری خون یکی از بزرگترین مشکلات مزمن بهداشتی جهان است و یکی از عوامل خطر عمده بیماری‌های قلبی عروقی در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌رود.
وی افزایش کیفیت زندگی با کنترل فشار خون
چمن افزود: فشار خون بالا مهمترین عامل خطر تهدید کننده سلامت و اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در ایران است و تحقیقات نشان داده است که میزان شیوع این بیماری در همه کشور‌ها از جمله ایران در حال افزایش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد: فشار خون بالا عامل مهم نارسایی‌های قلبی و سکته مغزی است و باعث نارسایی کلیه و آسیب چشم‌ها می‌شود.
وی تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس، عوامل ژنتیکی و بالا رفتن سن از عوامل مستعد کننده بیماری فشار خون بالا است.
چمن از تغییر سبک زندگی و تغذیه درست به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری نام برد و گفت: با تغییر سبک زندگی می‌توان تا حد زیادی از این بیماری و بیماری‌های قلبی و.. را کنترل کرد.
به گفته وی بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ میر زود رس ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.
چمن افزود: هدف از طرح بسیج ملی فشار خون شناسایی، درمان و پایش است و باید پزشک محوری کم رنگ و پیشگیری مقدم بر درمان باشد چرا که بیماری فشار خون اصلی‌ترین عامل ناتوانی، معلولیت و مرگ میر در جهان و ایران است.
وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۵ میلیون فرد مبتلا به فشار خون بالا در ایران وجود دارد که فقط ۶۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند

نظر شما