شناسهٔ خبر: 33076271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روند صعودی نرخ تورم/۳۴.۲ درصد تورم اردیبهشت ماه

مرکز آمار ایران از رسیدن نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۳۴.۲ درصد خبر داده است این در حالی است که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسیده بود و شاهد روند صعودی نرخ تورم در ماه های ابتدایی سال هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرکز آمار ایران گزارشات ماهانه ای از نرخ تورم منتشر می کند که در آخرین گزارش خود از رسیدن نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۳۴.۲ درصد خبر داده و اعلام کرده تغییرات قیمت در گروه مواد خوراکی‌ها و غیر خوراکی به ترتیب به ۸۲.۶ و ۳۹.۲ درصد است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به ٣٤,٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٠.٦ درصد) ٣.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٣,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,١ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢,١ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌ اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥١,٤ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٧ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می ‌دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٢.٦ و ٣٩.٩ درصد است.

 

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) و گروه «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم خانگی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

همچنین گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، فلفل دلمه‌ای، کدو سبز و بادمجان)، گروه «گوشت» (گوشت مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

این در حالی است که در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می داد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥١,٤ درصد بود یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده بودند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٧,٥ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسیده بود که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌داد.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می داد. درصد تغییرات قیمت در ماه فروردین 98 نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد بود.

 

این گزارش می افزاید: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٣٣,٧ درصد برای دهک اول تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم است. شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به عدد ١٧٢,٠ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٠,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٥٠,٠ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨١,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٩,٦ درصد است که نسبت به ماه قبل (٥٩,٤ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

 

این در حالی است که شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٦٩,٣ رسیده بود که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش نشان می‌ داد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٠,٠ درصد بود که نسبت به ماه قبل (٤٦,٦ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش داشت. همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٠,١ رسیده بود که نسبت به ماه قبل ٥.٨ درصد افزایش نشان می‌داد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٩,٤ درصد بود که نسبت به ماه قبل (٥٢,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشت./

نظر شما