شناسهٔ خبر: 33075864 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گالري گردي در آخرين ماه بهار

تهران- ايرنا- گالري‌هاي هنري پايتخت با شروع خرداد، آخرين ماه فصل بهار ميزبان نمايشگاه‌هاي جديد براي بازديد اهالي فرهنگ و هنر هستند.

صاحب‌خبر -
گالري‌ها و مراكز هنري تهران در اواسط ماه مبارك رمضان همزمان با شروع آخرين ماه فصل بهار آثار هنرمندان جوان و پيشكسوت كشور را ميزباني مي كنند.

** «در ستايش طبيعت» در گالري شلمان
نمايشگاه گروهي طراحي و نقاشي با عنوان «در ستايش طبيعت» كه توسط اكرم پيله‌چيان گردآوري شده است جمعه سوم خرداد افتتاح مي شود و تا چهارشنبه هشتم خرداد ادامه خواهد داشت.
در بيانيه كوتاه اين نمايشگاه آمده است: «در نهايت، چشمهايم باز شد و من واقعا طبيعت را درك كردم. من در عين حال آموختم كه عاشقش باشم».
اين نمايشگاه در ميرداماد، نرسيده به شريعتي، رودبارغربي (جنوبي)، كوچه كاووسي، پلاك 27 واقع است.

** «ب» در نگارخانه دانشگاه هنر تهران
نمايشگاه گروهي عكس دانشجويان دانشگاه هنر تهران با عنوان «ب» جمعه سوم خرداد افتتاح مي شود و تا پنجشنبه نهم خرداد ادامه خواهد داشت.
نگارخانه دانشگاه هنر تهران در خيابان انقلاب روبه روي تئاتر شهر كوچه بالاور واقع شده است.

** «بقعه‌ها و اماكن مذهبي» در موزه عكسخانه شهر
نمايشگاه عكس‌هاي تاريخي «بقعه‌ها و اماكن مذهبي» به مناسبت ماه مبارك رمضان در قالب برنامه‌هاي «شهر خدا، شهر همدلي» در موزه عكسخانه شهر برگزار مي شود.
اين نمايشگاه كه به مناسبت ماه مبارك رمضان سال 1440 هجري قمري برگزار شده 17 قطعه عكس در ابعاد 20 در 30 سانتي‌متر را شامل مي شود. تمام عكس‌هاي اين مجموعه، تصاويري از بقاع متبركه و اماكن مذهبي هستند كه توسط عكاسان دوره قاجار در بيش از يك صد سال پيش ثبت شده‌اند.
اين نمايشگاه روز چهارشنبه يكم خرداد ماه در موزه عكسخانه شهر افتتاح ‌شد و علاقه‌مندان براي بازديد مي‌توانند تا روز دوشنبه 20 خردادماه در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 16 و پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 به موزه عكسخانه شهر واقع در ميدان هفتم تير، ميدان بهارشيراز، بوستان بهارشيراز مراجعه كنند.

** «خرمشهر+ 30» در گالري فرمانفرما
نمايشگاه گروهي عكس و چيدمان «خرمشهر+ 30» با گردآوري فريدون فربود جمعه 27 ارديبهشت در گالري فرمانفرما افتتاح شد و تا جمعه 10 خرداد ادامه دارد.
محسن راستاني، جاسم غضبان‌پور، بهرام محمدي‌فرد، مهدي مقيم‌نژاد، ساسان توكلي فارساني، پيمان ابدالي، سعيده افروخته، آرمين اميريان، بهروز بادروج، رودابه باقري‌نژاد، اميد شلماني، احسان ضيايي و محمد فرنود هنرمندان حاضر در اين رويداد هستند.
اين نمايشگاه در تهران، خيابان كريمخان زند، خردمند شمالي، كوچه اعرابي 2 قرار دارد.

** «هفت پيكر» در گالري محسن‌ (منفي يك)
نمايشگاه گروهي هنرهاي تجسمي با گردآوري ناتاشا چاك و تورج خامنه‌زاده جمعه 27 ارديبهشت در گالري محسن‌ افتتاح شد و تا جمعه 17 خرداد ادامه خواهد داشت.
در بخشي از توضيح اين نمايشگاه آمده است: «هفت پيكر نمايشگاهي گروهي است كه با استفاده از نظريه دريافت به يك متن كهن فارسي جاني دوباره مي‌بخشد، آن را مي‌كاود و در ميان مي‌گذارد. اين نظريه‌ فرهنگي اين ايده را تقويت مي‌كند كه معناي هيچ متني هرگز ثابت يا روشن نيست، بلكه چندين عامل در آن دخيل‌ هستند؛ هم به اعتبار توليدكننده كه متن را با معنا رمزگذاري مي‌كند و هم به‌ اعتبار دريافت‌كننده كه متن را رمزگشايي مي‌كند. تاويل يك متن همچنين بر اساس توزيع، تجربه‌ شخصي، شرايط اجتماعي و فاصله و زمان، شكل مي‌گيرد.»
نشاني اين نمايشگاه واقع در تهران، ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، كوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاك 42 است.

** «پيش‌بيني پاييز» تالار اين/جا
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي نجمه كزازي با عنوان «پيش‌بيني پاييز» جمعه 27 ارديبهشت در تالار «اين/جا» افتتاح شد و تا جمعه 10 خرداد ادامه دارد.
در بخشي از بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «انسان به دليل وابستگي‌هايش به طبيعت تاثير زيادي در روند تغييراتش داشته و آن‌ را مهم‌ترين مامن خود مي‌دانسته است. طبيعت همچنين يادآور مفاهيم مهم زندگي به اوست: تولد، هستي و نيستي. انسان‌ نقاشي‌هاي من، هم از طبيعت برخاسته و هم در حال حل شدن در آن است.»
اين نمايشگاه در نوفل لوشاتوي شرقي، كوچه پدرام، شماره 4 واقع شده است.

** «رَدماند» در گالري نگر
نمايشگاه گروهي آثار تجسمي «رَدماند» كه توسط حيدر زاهدي جمع آوري شده است در گالري نگر روز جمعه 27 ارديبهشت افتتاح شد.
حيدر زاهدي كيوريتور اين مجموعه، در استيتمنت نمايشگاه براي توضيح عنوان خود چنين مي‌نويسد «رَدماند، به ساده‌ترين شكل، ردپاي ذهنيات محض آدمي در دنياي ملموس اوست؛ همه آن‌چه از آن‌ها درك فيزيكي نداريم و به واسطه باورهاي خودمان، جامعه و سنت‌ها بر پيكره‌ حيات ملموس و روزمره‌مان باقي مانده ‌است.»
وي در اين نمايشگاه به مديا و تكنيك وفادار نبوده است و در مجموعه كارهاي اين نمايشگاه مدياي نقاشي، طراحي، عكس، مجسمه و پرفورمنس‌آرت به ‌طور همزمان ديده مي‌شود.
زاهدي باورهاي ذهني را سازنده «متافيزيك حضوري» مي‌داند كه در غايب‌ترين وجه خود قرار دارند.
هنرمندان حاضر در اين مجموعه به ترتيب الفبا فاطمه افشاري، عليرضا چمك، هديه خانعلي، خاطره خرم‌خواه، مينا درويش، مهدي سيفي، مژده عليپور، سعيد محمودي و حامد نورايي هستند.
اين نمايشگاه تا تاريخ 10 خرداد از ساعت 15 تا 20 براي بازديد عموم داير است.

** «نغمه نيستم كه بخواني»
نمايشگاه انفرادي تورج خامنه‌زاده با عنوان «نغمه نيستم كه بخواني» جمعه 27 ارديبهشت در گالري محسن (پاسيو) افتتاح شد و تا جمعه 17 خرداد ادامه دارد.
در بخشي از بيانيه اين نمايشگاه آمده است: نغمه نيستم كه بخواني عنوان ويديويي سه كاناله از تورج خامنه‌زاده است و در آن به مسائل و دغدغه‌هاي نسلي در ايران مي‌پردازد كه جنگ، ركود اقتصادي و تحريم‌هاي گسترده در سال‌هاي اخير هر جزء زندگي را تحت تاثير قرار داده و پديده‌ مهاجرت را برايشان پررنگ كرده است.
«در اين فضاسازي استعاري، آب كه محيط زيست خوگرفته‌ سوژه نيست حائل ميان پيام فرستنده و گيرنده مي‌شود و رابطه با محيط بيروني را مختل مي‌كند. مقاومت و تاب هر سوژه در اين موقعيت نامانوس متفاوت از ديگري است و هريك دير يا زود، منصرف و دلزده از ميل به شنيده‌شدن كلامش، مجبور به ترك آن براي زنده ماندن مي‌شود.»
در روايت ويديويي «نغمه نيستم كه بخواني» سوژه‌هاي روايتگر هر يك در قابي مجزا سعي در ايجاد ديالوگ ميان «خود» و «آنها»ي دور از ديدرس و بين «اينجا» و «آنجا»ي دور از دسترس دارند.
خامنه‌زاده به طور عمده پروژه‌هايش مبتني بر عكس و تصوير است و در اين تصاوير كه همچون برش‌هايي از صحنه‌هاي نمايشي تئاتر گاه اغراق‌آميز و ناواقعي است و گاه واقعگرايانه، همواره دغدغه‌هايي در باب مسائل و تنش‌هاي اجتماعي و فرهنگي با محوريت انسان، پيكره‌ اصلي محتوا را تشكيل مي‌دهند. مرگ، زمان، چرايي حضور، دگرگوني، بحران و فراموشي از پديده‌هاي مستتر در اين موضوعات است.»
اين نمايشگاه واقع در تهران، ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، كوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاك42 است.

** «نئواكسپرسيونيسم در هنر معاصر ايران» در گالري شيرين
نمايشگاه گروهي هنرهاي تجسمي با عنوان «نئواكسپرسيونيسم در هنر معاصر ايران» كه توسط فرناز محمدي گردآوري شده 20 ارديبهشت در گالري شيرين افتتاح شد و تا 22 خرداد ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه، منتخب آثار ارزنده‌ 30 هنرمند از سه نسل هنرمندان است براي تجسم آنچه نشان از رنج و سرگشتگي انسان معاصر دارد و بازتاب فرديت است.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «اين جنبش هنري با نام (نوهيجان نمايي) از اوايل دهه ١٩٨٠ بر بازار هنر دنيا سلطه يافت. هنرمندان در واكنش به هنر انتزاعي دهه ١٩٧٠به هنر فيگوراتيو؛ يعني تصويركردن انسان و ديگر اشيا قابل تشخيص روي آورده بودند.
تاثيرات جهاني نئواكسپرسيونيسم با نشانه هايي همچون بحران هويت، روياهاي ويران شده، روان پريشي، دفرمه كردن، مسخ شدگي و گاه رنگ‌هاي تند متاثر از ضرب قلم هنرمندان در اين آثار همراه بود. هنرمنداني كه به مسئله زمان و مكان توجه نداشتند و هر آنچه قابل اهميت است بازي ذهن در آثارشان است.
در ايران نيز نوهيجان نمايي در آثار هنرمندان تجسمي نه به تقليد از غرب، بلكه به دليل مواجهه با آنچه تاثير ناملايمات زيستي، جنگ و بحران هويت بوده در آثار بسياري از عميق ترين اين هنرمندان ديده مي‌شود.
اين نمايشگاه در خيابان كريمخان‌زند، خيابان سنايي، كوچه‌ سيزدهم، پلاك 5 واقع شده است.

** «امواج» در گالري دستان +٢
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي سروژ بارسقيان با عنوان «امواج» جمعه گذشته در گالري دستان +٢ افتتاح شد و تا جمعه سوم خردادماه ادامه دارد.
اين نمايشگاه در خيابان فرشته، خيابان بيدار، پلاك 8، طبقه‌ دوم واقع است.

** «خطوط» در گالري اعتماد نگارستان
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي عليرضا نكويي با عنوان «خطوط» جمعه گذشته در گالري اعتماد نگارستان افتتاح شد و تا هشتم خرداد ادامه خواهد داشت.
در بخشي از بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «آن چيزي كه من در اين نمايش به آن پرداخته ام مضاميني هستند كه فكر مي كنم بخشي از عاملان برهم زننده اين نظم محسوب مي شوند. اتفاق افتادن فجايع روزافزوني همچون جنگ، قتل عام و هزاران موردي كه شما به آنها واقف هستيد شايد از پس همين عوامل به وقوع پيوسته باشند. بخشي از اين عوامل را در واژگاني همچون انحصارطلبي، عقيده، حكومت، ارزش، انرژي، مرز و صدها مورد ديگري كه هر دو مي توانيم به آن اضافه كنيم به جست و جو پرداختم.
اين آثار حاصل بازنگري و تامل در وضعيت كنوني جامعه خود و حتي زمين است و طرح اين سوال بي جواب كه چطور ممكن است برخي وقايع با تمام پيشرفت ها و افزايش ميزان آگاهي بشر از پيرامونش باز هم به وقوع مي پيوندند.
براي يافتن پاسخ اين سوال بارها سعي كردم خود را در موقعيتي بيرون از زمين، معلق در فضا جايي در ميان سكوت ستارگان تصور كنم تا شايد از آن جا و از آن زاويه جوابي براي آن بيايم. يكي از پاسخ هايي كه به آن دست يافتم برافراشته شدن پرچم هاي حكومتي و جدايي طلبانه در طول ادوار تاريخ بر سطح كره خاكي بود، پرچم هايي كه اگر با مقياسي ديگر و از فاصله اي دورتر به آنها نگاه كنيم شايد چيزي جز خط يا خطوطي رنگي از آن باقي نماند.»
نگارستان اعتماد واقع در ميدان بهارستان، خيابان دانشسرا، باغ نگارستان است.
فراهنگ **9031**9053**1883

نظر شما