شناسهٔ خبر: 33075615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

افزایش تنش‌ها بین بولتون و پامپئو بر سر مسائل ایران

۴ منبع آگاه و مطلع از افزایش تنش‌ها بین مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر امور خارجه آمریکا بر سر مسائل مهم بین‌المللی از جمله ایران، کره شمالی و ونزوئلا خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سی ان ان، 4 منبع آگاه تاکید کردند که تنش ها و اختلاف نظرها بین مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به شدت بالا گرفته است و این در شرایطی است که واشنگتن با نگرانی عمده بین المللی به خصوص در ارتباط با ایران کره شمالی و ونزوئلا روبرو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، البته منابع آگاه اعلام می کنند که تنش ها بین پامپئو و بولتون بیشتر به خاطر نوع فعالیت های شخصی است تا اختلافات سیاسی.

منابع متعددی به سی ان ان گفته اند که روش های محاسبه گرایانه تر بولتون موجب نگرانی های زیادی برای پامپئو شده و باعث شده تا وزیر خارجه آمریکا احساس کند که نقش مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سیاست خارجی ایالات متحده به شدت رو به افزایش بوده و به نوعی جایگاه وزیر خارجه آمریکا را به خطر انداخته است.

افزایش دخالت های بولتون در عرصه سیاست خارجی آمریکا موجب شده است تا یک منبع آگاه به سی ان ان بگوید: "جان بولتون مانند وزیر خارجه آمریکا ایفای نقش می کند."

سی ان ان افزود: گرچه تنش ها بر سر مسائل امنیت ملی آمریکا چیز جدیدی نیست ولی یک منبع آگاه که شاهد نزاع بین بولتون و پامپئو بوده است بر این باور است که منازعات بین این دو نفر به نشست های امنیت ملی در کاخ سفید کشیده شده است.

در این یک سال گذشته که پامپئو و بولتون در شغل های فعلی بوده اند، کم و بیش در خصوص سیاست خارجی آمریکا همنظر بودند و دیدگاه های افراطی و تندی در قبال مسائل مختلف بین المللی داشته اند. هر دو از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند و هر دو از اتخاذ مواضع سخت تر واشنگتن در قبال مسکو و پکن و حتی برخی متحدان واشنگتن پشتیبانی کردند ولی قبل از آنکه وارد دولت ترامپ شوند، هرگز روابط نزدیک و دوستانه ای نداشته اند.

منابع آگاه می گویند: با این حال پامپئو و بولتون اساسا و به طور چشمگیری در نحوه فعالیت و عمل و رفتارهای شخصی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این مساله موجب تشدید منازعات بین آنها شده است. در حالی که پامپئو به شدت مراقب اظهارنظرهای عمومی خود است و در تلاش هایش برای ایجاد اجماع و توافق، دیپلماتیک تر رفتار می کند ولی بولتون یک رویکرد لفاظانه و تندتری دارد و با اظهارات و توئیت های تند خودش را در پیشانی مقدم بحث ها و مجادلات سیاسی قرار می دهد. بولتون که سابقه فعالیت در 4 دولت جمهوریخواه آمریکا را دارد، ترجیح می دهد تا انتشار اطلاعات مربوط به فعالیت های دیپلماتیک و سیاسی خود را محدود کند.

پامپئو در این باره می گوید: هیچ اختلافی بین ما وجود ندارد. اینها داستان هایی است که ساخته می شود. البته مسائل پیچیده ای در زمینه سیاست خارجی وجود دارد که ما سعی می کنیم با یکدیگر همکاری کنیم و پاسخ درست و مناسبی را به رئیس جمهور ایالات متحده ارائه دهیم.

سی ان ان به نقل از منابع آگاه افزود: بولتون در ماه های گذشته سعی کرده است تا مانع از گردش اطلاعات در دولت آمریکا شود و حتی در مواردی مثل پرونده کره شمالی تلاش کرده است تا با دریافت مستقیم اطلاعات از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، وزیر خارجه ایالات متحده را از روند تصمیم گیری حذف کند.

این شبکه آمریکایی درباره جلسه های اخیر مقام های امنیتی آمریکا در خصوص ایران در مقر سیا نیز به نقل از 2 مقام سابق اطلاعاتی نوشت: دلیل آنکه بولتون این نشست را در سازمان سیا برگزار کرد این نبود که حساسیت اسناد بسیار زیاد بوده و این جلسه باید در مقر سازمان سیا برگزار می شده است، بلکه علت اصلی این بوده است که بولتون با این اقدام به راحتی توانسته است افرادی مثل مقام های رسمی وزارت خارجه و اعضای شورای امنیت ملی را خارج از این جلسه نگه دارد و اجازه شرکت آنها را ندهد.

در خصوص مسائل مربوط به کره شمالی نیز بولتون پیام هایی را برای سازمان سیا ارسال کرده و سئوالاتی را مطرح نموده است که خواستار پاسخ آنها از سوی مقام های اطلاعاتی شده است. بولتون در حالی این اقدام را انجام داده که پامپئو کاملا بی اطلاع بوده است.

سی ان ان افزود: علاوه بر اختلافات بولتون و پامپئو در مورد نحوه اجرای سیاست ها، منابع آگاه کاخ سفید بر این باورند که این احساس در دولت وجود دارد که بولتون اهداف خاص خودش را دارد و حتی در مواردی سیاست ها و اهداف دونالد ترامپ را نیز تضعیف می کند. این رویکرد موجب خشم و ناراحتی ترامپ نیز شده است تا حدی که رئیس جمهور ایالات متحده، بولتون را مقصر اصلی بن بست ایجاد شده در مذاکرات کره شمالی می داند. در خصوص مسائل مربوط به ایران نیز برخی بر این باورند که بولتون قصد به راه انداختن جنگ را دارد ولی ترامپ با این رویکرد مخالف است.

از دیگر موارد اختلافی بین بولتون و پامپئو می توان به مسائل ونزوئلا اشاره کرد. برخی منابع آگاه معتقدند که قبل از آغاز بحران فعلی ونزوئلا، بولتون دولت آمریکا را برای به رسمیت شناختن خوان گوایدو رئیس مجمع ملی به عنوان رئیس جمهور تحت فشار زیادی قرار داده بود ولی پامپئو بر این باور بود که ایالات متحده فعلا شرایط اجرای این سیاست را ندارد. با این حال بولتون در نهایت توانسته است نظر نهایی خود را تحمیل کند و آمریکا سرانجام گوایدو را به رسمیت شناخته است.

اکنون با گذشت ماه ها از آغاز بحران سیاسی ونزوئلا، جامعه اطلاعاتی آمریکا به این جمع بندی رسیده است که بعید است گوایدو به این زودی رئیس جمهور ونزوئلا شود. به همین علت ونزوئلا که قبلا اولویت نخست سیاست خارجی آمریکا بود، اکنون به رتبه های پایین تر تنزل پیدا کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما