شناسهٔ خبر: 33075102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس کل گمرک ايران تشريح کرد؛

آخرين وضعيت ترخيص کالا‌هاي اساسي از گمرک

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- از زماني که بخش خصوصي با ارز نيمايي کالا وارد مي‌کند وضعيت کالا‌ها همانند گوشت در بازار عادي شده و ديگر مشکل خاصي در اين بخش وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري آريا از گمرک، مهدي ميراشرفي افزود: هميشه ميزان بالايي کالا در اماکن غيرگمرکي يا گمرکي کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است کالاي وارد شده پس از اظهار اسناد، ترخيص و کالايي جايگزين آن مي‌شود.

ميانگين ترخيص کالا‌هاي اساسي 2 روز است
وي با بيان اينکه هيچ کالايي در گمرک وجود ندارد که ترخيص آن طولاني شده باشد، ادامه داد: ميانگين ترخيص کالا‌هاي اساسي که عمدتا کالا‌هايي يکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآيند شروع خروج، بين يک تا 2 روز است و تنها کالا‌هايي که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عمليات ترخيص آن آغاز نمي‌شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمي‌دهد.
ميراشرفي گفت: زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان‌هاي متعدد و متکثر از بنادر، مناطق ويژه، گمرک و ساير نهاد‌هاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي‌تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند؟
رئيس کل گمرک ايران با بيان اينکه مناطق آزاد و مناطق ويژه خارج از قلمروي گمرکي هستند، تاکيد کرد: اين بدان معناست که هر کالايي مي‌تواند وارد آن شود حتي کالا‌هايي که از قلمرو کشور ترانزيت مي‌شوند به اين اماکن وارد مي‌شود و نيازي به ثبت سفارش ندارند.
برنج کالايي فصلي است و صرفه قاچاق ندارد
وي درباره انتشار برخي اخبار مبني بر قاچاق کانتينري برخي کالا‌ها به داخل و يا خارج از کشور، افزود: زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان‌هاي متعدد و متکثر از بنادر، مناطق ويژه، گمرک و ساير نهاد‌هاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي‌تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند در حالي که شايد ساير مجاري‌ها براي اين اقدام راحت‌تر باشد؟
رئيس کل گمرک کشور با بيان اينکه برنج کالايي فصلي است که صرفه قاچاق ندارد، تصريح کرد: ايران سالانه به ورود حدود يک ميليون تن برنج نياز دارد و هميشه براي واردات آن مشوق وجود داشته و انگيزه‌اي براي قاچاق آن وجود ندارد.

نظر شما