شناسهٔ خبر: 33074683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف:

جنگ اقتصادي آمريکا عليه مردم ايران با تروريسم فرقي ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزير امور خارجه کشورمان در مصاحبه با يک رسانه آمريکايي تأکيد کرد جنگ اقتصادي آمريکا عليه ملت ايران عملاً با تفاوتي با تروريسم ندارد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در مصاحبه اختصاصي با شبکه خبري سي‌ان‌ان اظهاراتي را در خصوص سياست‌‌هاي ايران مطرح کرد و به اتهامات مقامات واشنگتن عليه ايران پاسخ گفت.
ظريف در خصوص جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران اظهار داشت: «ترامپ اخيراً در مصاحبه با فاکس‌نيوز اعلام کرد که در حال جنگ اقتصادي با ايران است. جنگ اقتصادي به معناي هدف قرار دادن مردم ايران است؛ يعني هدف قرار دادن شهروندان عادي و تلاش براي محروم کردن آنها از ملزومات زندگي. چنين کاري با تروريسم برابري مي‌کند.»
وي افزود: «اين رويکرد [هدف قرار دادن مردم عادي] رويکرد مناسبي براي کشاندن ايران به پاي ميز مذاکره نيست. از اين گذشته، ما پاي ميز مذاکره هستيم و آمريکاست که ميز مذاکره را ترک کرده است. ما و ساير طرف‌هاي برجام هنوز پاي ميز مذاکره هستيم و در قالب کميسيون مشترک برجام دائماً با هم مذاکره مي‌کنيم. آمريکا ميز مذاکره را ترک کرده و بايد به قوانين بين‌المللي پايبند باشد.»
ظريف در مورد برداشت ايران از سياست‌هاي اخير آمريکا نيز خاطرنشان ساخت: «همان‌طور که بسياري در آمريکا مي‌گويند، مشکل اينجاست که دولت فعلي آمريکا اساساً سياست خارجي ندارد و سياست خارجي خود را بر پايه قياس‌ با سياست‌هاي داخلي که نمي‌توانند به امور خارجي تعميم يابند، بنا نهاده است. در سياست خارجي شما با کشورهاي مستقل سر و کار داريد. شما با خريداران آپارتمان يا فعالان حوزه املاک و مستغلات سر و کار نداريد. وقتي طرف شما کشورهاي مستقل باشند، لازم است که اعتبار داشته باشيد. اگر شما به‌عنوان کشوري که زير حرفش مي‌زند، شناخته شويد ديگر کسي مايل به مذاکره با شما نخواهد بود.»
وزير امور خارجه کشورمان در مورد ادعاهاي مقامات آمريکايي مبني بر اينکه ايران در خفا به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي است نيز تصريح کرد: «قبل از هرچيز بايد بگويم يک نهاد بين‌المللي براي نظارت بر چنين مواردي وجود دارد و آن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است که 14 بار پايبندي ايران به تعهداتش را تأييد کرده است. همان کسي که امروز ما را به تلاش براي ساخت سلاح هسته‌اي متهم مي‌کند، در سال 2002 به نمايندگان کنگره آمريکا گفت که شک ندارد عراق در حال ساخت سلاح هسته‌اي است. اين ادعا به کشته شدن هزاران آمريکايي و عراقي منجر شد.»
وي سپس در واکنش به ادعاي حمايت ايران از تروريسم افزود: «به اين منطقه [خاورميانه] نگاه کنيد. چه کسي اين تصميمات غلط را اتخاذ کرد؟ آيا ما از داعش حمايت کرديم؟ آيا ما از صدام حمايت کرديم؟ ايا ما از ديکتاتورهاي منطقه حمايت کرديم؟ ما در برابر داعش و القاعده ايستاديم و با آنها جنگيديم. اين متحدان آمريکا در منطقه بودند که از القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره حمايت کردند. همين کشورها هستند که اکنون با استفاده از هواپيماها و بمب‌هاي آمريکايي غيرنظاميان يمني را مي‌کشند. حالا به شمال آفريقا نگاه کنيد. ايران در اتفاقات شمال آفريقا نقشي ندارد اما اين کشورها نقش دارند. در هر جايي که درگيري هست، آنها حاضرند. ما نه در سودان حضور داريم و نه در ليبي اما امارات و عربستان سعودي هم در سودان، هم در ليبي و هم در کشورهاي ديگر حضور دارند. در واقع متحدان آمريکا مخرج مشترک بحران‌هاي منطقه هستند.»
ظريف در پاسخ به اظهارات اخير واشنگتن مبني بر اينکه ايران منافع آمريکا در خاورميانه را تهديد مي‌کند، گفت: «اول بايد بگويم که خاورميانه منطقه ماست. آمريکا به اينجا آمده و در اطراف ما پايگاههاي نظامي بنا کرده است. ما هيچ‌کس [گروه‌هاي مد نظر آمريکا] را کنترل نمي‌کنيم بلکه ما انتخاب‌هاي درستي داريم. ولي آمريکا بارها دست به انتخاب‌هاي غلط زده است. آمريکا و متحدانش در منطقه از صدام در جنگ با ايران حمايت کردند اما او بعدها در مقابل آنها قرار گرفت. آنها از القاعده در برابر روسيه حمايت کردند اما القاعده نيز در برابر خودشان ايستاد. آنها ابتدا از داعش و سپس از جبهه النصره در برابر بشار اسد حمايت کردند اما اين گروهها نيز در مقابلشان ايستادند. اين تقصير ما نيست، تقصير خودشان است که دوستان خوبي انتخاب نمي‌کنند. دليلش اين است که آنها دچار اختلال شناختي هستند و فکر مي‌کنند مي‌توانند افراد را با پول بخرند. ولي ما مي‌دانيم که نمي‌توان با پول افراد را خريد، بلکه بايد با آنها روابط حسنه برقرار کرد. به همين دليل است که وقتي به ايران فشار مي‌آوريد، دوستان ما همچنان دوستي خود را با ما حفظ مي‌کنند.»
وزير امور خارجه کشورمان در مورد برخي تلاش‌ها براي نسبت دادن حوادث اخير منطقه به ايران نيز اظهار داشت: «عربستان سعودي بيش از چهار سال است که يمن را بمباران مي‌کند و مردم اين کشور را مي‌کشد، آيا به نظر شما اين به اندازه کافي باعث خشم يمني‌ها نمي‌شود و لازم است که ايران آنها را [عليه سعودي‌ها] تحريک کند؟ چرا اين حوادث را به ايران نسبت مي‌دهند در حالي که همه اين‌ها حاصل انتخاب‌هاي غلط خودشان است. ما در منطقه خودمان هستيم و نمي توانيم منطقه خودمان را ترک کنيم. چه کسي از آن طرف دنيا به منطقه ما آمده و اين مشکلات را در خليج فارس ايجاد کرده است. سياست‌هاي آمريکا در منطقه دشمنان زيادي را برايش ايجاد کرده است و اين دشمنان بدون توجه به خواسته‌هاي ايران، عليه آمريکا کار مي‌کنند.»
ظريف در خصوص برجام، فشارهاي آمريکا بر کشورهاي اروپايي به منظور همراهي با تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران،‌انجام نشدن تعهدات طرف‌هاي اروپايي برجام و اقدامات اخير ايران در تعديل تهدات خود ذيل برجام نيز گفت: «در واقع ايران پيش از اين در حال اجراي يکجانبه يک توافق چندجانبه بود و اين شيوه ديگر جواب نمي‌دهد. همه طرف‌هاي برجام بايد وارد عمل شوند و براي حفظ برجام سرمايه‌گذاري کنند. اروپايي‌ها مي‌گويند اين توافق براي امنيت آنها مهم است. اگر چنين است پس بايد روي آن سرمايه‌گذاري کنند. ما هم مي‌توانيم مانند اروپايي‌ها تنها به صورت کلامي از برجام حمايت کنيم. اين يک آزمون براي اروپايي‌ها است که مشخص مي‌کند آنها واقعاً چقدر حاضرند براي حفظ برجام سرمايه‌گذاري کنند.»
وزير امور خارجه کشورمان در بخش پاياني مصاحبه خود با سي‌ان‌ان در خصوص آسيب‌هاي اقتصادي ناشي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران نيز خاطرنشان کرد: «ما يک کشور بسيار ثروتمند هستيم و قادريم نيازهاي خود را برطرف کنيم. آمريکا قبلاً نيز چنين اقدامي عليه ما انجام داده است. آمريکا در زمان جنگ ما با عراق اجازه نمي‌داد که ما به ابزارهاي مورد نياز براي دفاع از خود دسترسي داشته باشيم اما ما دست روي دست نگذاشتيم تا بميريم، بلکه خودمان ابزارهاي دفاعي مورد نيازمان را توليد کرديم. سپس آمريکا آمد و انتقاد کرد که چرا شما موشک مي‌سازيد. ما هم مي‌گوييم موشک مي‌سازيم چون شما ابزارهايي که ما براي دفاع از خودمان لازم داريم را در اختيارمان قرار نمي‌دهيد. حالا هم ما راههايي براي تأمين نيازهاي مردم خود پيدا خواهيم کرد؛ ما راههايي خواهيم يافت که حتي در اين شرايط پيشرفت کنيم. شما نبايد فردا دوباره بياييد و بگوييد چرا ايران اين کار يا آن کار را انجام مي‌دهد زيرا خودتان ما را مجبور به اين کار کرده‌ايد.»
ظريف در پاسخ به سؤال پاياني مبني بر اينکه چه پيامي براي ترامپ دارد، گفت: «من قبلاً خيلي روشن گفته‌ام که تهديد عليه ايران جواب نمي‌دهد.»

نظر شما