شناسهٔ خبر: 33074409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعضای شورای هماهنگی دهه کرامت کشور به شیراز سفر می‌کنند

اولین جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس به منظور ارزیابی برنامه‌های این شورا در سال گذشته و برنامه‌ریزی برای سال جاری برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز اولین جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس برگزار شد.

حجه الاسلام حسین امیدی، دبیر اجرایی  شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس در جمع خبرنگاران ابراز داشت: 26خردادماه میزبان اعضای کشوری شورای هماهنگی دهه کرامت در شیراز هستیم. جلسه امروز برای ارزیابی فعالیت ستاد در سال گذشته و برنامه ریزی 33دستگاه عضو ستاد برای سال جدید برگزار شد تا مقدمات جلسه با مسئولین کشوری در فرصت باقیمانده فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دهه کرامت از ۱۳ تیرماه آغاز خواهد شد و تا ۲۳ تیرماه ادامه دارد، اظهار داشت: هر ساله قبل از دهه کرامت جلساتی پیرامون اجراییات برنامه‌ها گرفته می‌شود، برنامه‌ریزی سال گذشته در قالب هشت کارگروه تخصصی به نظم و کیفیت کار کمک می‌کند و مشخص شده که مسئول هر کارگروه کدام دستگاه بوده و اعضای کارگروه چه وظایفی دارند.

امیدی گفت: بنا بر این تقسیم بندی کمیته فرهنگی با مسئولیت معاونت فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی، کمیته تبلیغ در مراکز فرهنگی و مذهبی با مسئولیت اداره کل تبلیغات اسلامی، کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی با مسئولیت روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، کمیته کودک و نوجوان با مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، کمیته بانوان و خانواده با مسئولیت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس، کمیته خدمات اجتماعی با مسئولیت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استان فارس، کمیته تزئینات و فضاسازی شهری با مسئولیت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و کمیته اصناف و بازاریان با مسئولیت انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان فارس کمیته‌های هشت‌گانه را تشکیل می‌دهند.

امیدی که ریاست کانون مساجد استان فارس را نیز به عهده دارد، بر ضرورت مشارکت دادن ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت تاکید کرد و گفت: مجموعه‌ها و ارگان‌های استان، اهتمام جدی برای اجرای برنامه ها به نحو احسن دارند و انتظار می‌رود با تلاش همه اعضا رشد کیفی و کمی برنامه‌ها در سومین حرم اهل بیت ملموس باشد.

حجت الاسلام امیدی با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر برنامه‌های دهه کرامت جنبه ترویجی و حفظ شعائر داشته، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) میان مردم کشور و شاید برخی از کشورهای دیگر شناخته شده هستند، ما در دوسال گذشته در برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت تلاش‌مان در جهت معرفت افزایی نسبت به شخصیت و سیره حضرت احمد ابن موسی(ع) بوده است. در دهه کرامت امسال هم باید بیشتر روی این موضوع مهم تمرکز کرد.

وی با اشاره به اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه و سیلی که هم گرفتاری برای برخی اقشار جامعه ایجاد کرد هم جلوه‌های شگفتی سازی از مهر و عاطفه مردم را نمایان کرد یادآور شد: باید پیوستی برای خدمات به محرومین و مستضعفین در برنامه‌های دهه کرامت پیش بینی شود تا شادی سهم همه اقشار جامعه باشد و این جود و کرم دهه کرامت را همه مردم بچشند. حجه الاسلام امیدی با اشاره به تاثیر رونق تولید بر بهبود شرایط و لزوم بزرگداشت عملی شعار سال تصریح کرد: به طور جدی به دنبال جلب مشارکت دستگاه‌های مرتبط با حیطه کسب و کار هستیم که در این دهه تسهیلات ویژه و بسته‌های حمایتی برای اقشار هدف خود طراحی کنند.

انتقاد به جای خالی برخی مسئولین در ستاد بزرگداشت دهه کرامت

حجت الاسلام سلامی معاون فرهنگی آستان مقدس حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز در این جلسه از عدم حضور برخی مسئولان در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت انتقاد کرد و گفت: اگر دغدغه دهه کرامت داریم بسم الله، الان وقتش شده است. برخی حتی نمی‌دانند در کدام کمیته حضور دارند.

وی با بیان اینکه مسئولیت ستاد دهه کرامت با اداره کل فرهنگ و ارشاد و دبیری آن نیز بر عهده کانون مساجد فارس است، افزود: حضور مسئولان صاحب اختیار در جلسه امری مهم و ضروری است، ما نیزمانند سایرین مسئول یکی از کمیته‌ها هستیم و کمک به برگزاری می کنیم.

حجت الاسلام سلامی تصریح کرد: هنگامی که ما دغدغه برگزاری برنامه‌ها را در دهه کرامت داریم دیگران نیز باید دغدغه انجام وظایف و تعهدات خود را داشته باشند. جلسه ارزیابی مصوبات سال گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف با حضور مسئولین کمیته‌ها می‌تواند به رونق هرچه بیشتر برنامه‎‌های امسال کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: از هفته جدید باید حداقل هشت جلسه پیرامون ارزیابی برنامه‌ها برگزار شود و مسئولان کمیته‌ها موظف هستند هماهنگی‌ها را انجام دهند، برگزاری این جلسه برکاتی دارد اما باید یک جلسه کاربردی برگزار شود. سال گذشته سی و سه دستگاه عضو ستاد در قالب هشت گروه ساماندهی شد و مصوبات آن موجود است. این قضیه امسال کار را راحت تر می‌کند که مصوباتی که اجرا شده را تقویت کنیم و مصوباتی که برزمین مانده بررسی شود و نقصان انها برطرف شود تا امسال تحقق یابند.

دقت بر کیفیت و محتوا از بالابردن تعداد برنامه‌ها مهم‌تر است

حجت الاسلام سلامی تصریح کرد: لزومی ندارد که دنبال کمیت بالا و برگزاری هزار برنامه در دهه کرامت باشیم اگر دو برنامه محوری و قوی در هر کارگروه با همکاری همه اعضا برگزار شود قطعاً مطلوب خواهد بود. مهم این است که همه دقت داشته باشند که محتوای برنامه‌های پیش‌بینی شده متناسب با دهه کرامت باشد. متاسفانه در گذشته اجرای برخی محتواها متناسب با دهه کرامت نبوده است که در برگزاری برنامه‌های امسال باید اصلاح آن مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه برخی اعضای ستاد به بیان نقطه نظرات خود درباره برنامه‌های سال گذشته و پیشنهادات خود برای سال جاری پرداختند.

حجت الاسلام میثم همایی معاون حوزه علمیه فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه‌ها را به مدارس علمیه سطح استان ابلاغ کرده ایم، اظهار داشت: ابلاغ برنامه‌ها به مدارس علمیه استان موجب برگزاری بیشتر مراسم در مدراس استان شده است.

امینی به نمایندگی از معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس نیز به برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری مراسم جشن، بین صلاتین ظهر و عصر در یگان‌های نیروی انتظامی، بازدید و دلجویی از دختران شهدای ناجا، برگزاری نقاشی، برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، برگزاری جشن سالروز امام رضا (ع) در کلیه یگان‌های نظامی، برگزاری مسابقات فرهنگی، برگزاری سخنرانی با موضوع اخلاق، بازدید و ملاقات از خانواده شهدا و برگزاری جلسه بصیرت دینی با موضوع سبک زندگی اسلامی از جمله برنامه‌هایی بوده که در سال گذشته برگزار شده و امسال نیز برگزار خواهد شد.

سید عبدالعلی سعادت معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس نیز اظهار داشت: در سال گذشته هزار نفر از مددجویان را به مشهد مقدس و ۶۰۰ نفر از دختران را به اردو اعزام کرده ایم.وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب، تجلیل از دختران در زمینه‌های فرهنگی از جمله دیگر برنامه‌هایی بوده که در سال گذشته به این مناسبت برگزار شده است، امسال نیز سعی می‌کنیم این برنامه‌ها با کیفیت بیشتری برگزار شود.

نماینده بهزیستی به ضرورت ارزیابی برنامه های سال گذشته اشاره کرد و گفت: نهادهای حمایتی سرفصل بودجه برای چنین برنامه‌هایی ندارند و اگر وظایفی برای آن‌ها تعریف می‌شود لازم است بودجه و اعتبار لازم هم در اختیار آن‌ها گذاشته شود. خیلی از مصوبات سال گذشته محقق نشده و لازم است چرایی آن بررسی شود. نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان هم با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در استان خاطر نشان کرد که مصوبات سال گذشته به مسئولین جدید ارسال شود تا افرادی که به تازگی مسئولیتی به عهده گرفتنددر جریان این برنامه‌ها قرار بگیرند. وی بر ضرورت پژوهش حول شخصیت بزرگوار احمد ابن موسی خصوصا برای آشنایی قشر دانش آموزان تاکید کرد و گفت از ظرفیت فرهنگیان در این راستا به خوبی می‌توان بهره برد.

به گزارش فارس این جلسه مقدمه برپایی جلسات کارگروه‌ها برای ارائه گزارش و برنامه‌ریزی در جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با حضور مسئولان استانی و کشوری بود که قرار است 26خردادماه به میزبانی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما