شناسهٔ خبر: 33073869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

سناتور آمریکایی: دولت ترامپ از تهدید ایران برای فروش سلاح به عربستان استفاده می‌کند

صاحب‌خبر -

یک سناتور آمریکایی بر این باور است که دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از افزایش تنش‌ها با ایران، بمب‌های بیشتری را به عربستان سعودی بفروشد آن هم بدون مجوز کنگره آمریکا.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کریس مورفی سناتور آمریکایی روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: دولت ترامپ احتمالا قصد دارد به بهانه تهدید ایران و افزایش تنش ها با تهران، بمب های بیشتری را به عربستان سعودی بفروشد، علی رغم آنکه کنگره آمریکا ماههاست که فروش بمب به عربستان سعودی را به خاطر نگرانی درباره کشتار غیرنظامیان یمنی ممنوع کرده است.

وی در ادامه افزود: این طور شنیده‌ام که ترامپ احتمالا قصد دارد از ابهامات قانون کنترل تسلیحات استفاده کرده و فروش بزرگ و جدید بمب ها به عربستان سعودی را به شیوه‌ای انجام دهد که کنگره قادر به مخالفت با آن نباشد. این اقدام احتمالا طی هفته جاری اتفاق خواهد افتاد.

مشاوران و دستیاران کنگره آمریکا بر این باورند که در قانون کنترل تسلیحات مفادی وجود دارد که مقرراتی را برای انجام معاملات بین المللی اسلحه تعیین می کند و بر اساس آن رئیس جمهور ایالات متحده می تواند در صورت وضعیت فوق العاده ملی بدون مجوز کنگره ، تسلیحات مورد نظر را به کشورهای خارجی بفروشد.

مشاوران و دستیاران کنگره بر این باورند که ترامپ احتمالا قصد دارد از تشدید تنش ها با ایران در خاورمیانه ، برای فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی ، استفاده کند.

رویترز در ادامه افزود: البته هنوز مشخص نیست که دولت ترامپ قصد دارد چه نوع تجهیزات و تسلیحات نظامی را به عربستان سعودی بفروشد و هنوز زمان فروش این تسلییحات نیز مشخص نشده است. با این حال، این طرح با مخالفت هایی در بین دموکراتها و جمهوریخواهان روبرو خواهد شد.

تعدادی از جمهوریخواهان اخیرا به همراه دموکراتها در یک تلاش ناکام برای غلبه بر اقدام ترامپ در وتوی قطعنامه کنگره که بر اساس آن به حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن پایان می داد، رای گیری کرده اند.

بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات در رابطه با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی نیز بارها ابراز نگرانی کرده اند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه و از هم پیمانان نزدیک ترامپ در این باره به شبکه سی ان ان گفت: اگر دولت ترامپ بخواهد تصمیم کنگره درباره قتل خاشقجی را نادیده بگیرد، با این اقدام مخالفت خواهم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما