شناسهٔ خبر: 33073194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خواص قهوه سبز و تاثير آن براي لاغري

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
قهوه سبز,خواص قهوه سبز,قهوه سبز و لاغري خواص قهوه سبز
اين روزها تبليغات بسياري در مورد خواص قهوه سبز براي لاغري صورت مي گيرد و سوال بسياري از افرادي که به دنبال کاهش وزن و لاغري هستند اين است که آيا اين نوع قهوه واقعا مي تواند باعث لاغري شود يا خير؟
قهوه سبز چيست؟
دانه‌هاي قهوه سبز اساسا همان دانه‌هاي قهوه‌اي هستند که گرما نديده است. دانه‌هاي قهوه به طور طبيعي سبز هستند، اما قبل از اينکه به مصرف کننده فروخته شوند، معمولا آن را گرما مي‌دهند. اين فرآيندي است که آن‌ها را قهوه‌اي مي‌کند.
خواص قهوه سبز
کافئين و اسيد کلرژنيک از خواص مهم قهوه سبز هستند. بر اساس مطالعات متعددي که صورت گرفته، اسيد کلرژنيک به عنوان پيشگيري کننده از ابتلا به بيماري‌هايي چون بيماري‌هاي کبدي، سنگ کيسه صفرا، سيروز کبدي، سرطان کبد، ديابت، مقاومت به انسولين، فشار خون و يبوست و …. معرفي شده است.
قهوه سبز و لاغري
محققان وجود موادي مانند اسيد کلروژنيک، که از اثرات لاغرکنندهٔ قهوه سبز است را تأييد کرده‌اند اما اثر اسيد کلروژنيک بر کاهش وزن نياز به تحقيقات بيشتري دارد و نمي‌توان با اطمينان از اثر آن بر لاغري سخن گفت. همچنين وجود کافئين قهوه باعث کند شدن تجمع چربي و افزايش سرعت متابوليسم بدن مي‌شود.
اعتقاد بر اين است که کلرژن اسيد، عامل اصلي فعال در دانه‌هاي اين ماده است. به اين معني که ماده‌اي است که تاثيراتي در کاهش وزن دارد. اکثر کلرژنيک اسيد‌ها زماني که قهوه‌ها گرماديده مي‌شوند، از بين مي‌رود، به همين دليل است که مصرف دانه‌هاي قهوه بو داده اثر مشابهي نخواهند داشت.
قهوه سبز,خواص قهوه سبز,قهوه سبز و لاغري آيا مصرف قهوه‌ي سبز در چربي سوزي موثر است؟
آنتي اکسيدان موجود در قهوه سبز
ويژگي ديگر قهوه سبز اين است که حاوي نوعي آنتي‌اکسيدان قوي است. مطالعات نشان داده که اين آنتي‌اکسيدان مي‌تواند به تنظيم فشارخون کمک کند. به‌علاوه اين نوشيدني در درمان مقاومت به انسولين و کنترل قند خون کمک مي‌کند. قهوه سبز حتي تاحدي براي دفع صفرا و به دنبال آن کاهش کلسترول در بدن هم مفيد است. علاوه بر موارد ذکرشده، گفته مي‌شود که قهوه سبز مانع جذب برخي قندها مي‌شود.
درنتيجه اختلال در جذب قندها، انرژي زيادي وارد بدن فرد نمي‌شود و لاغري اتفاق مي‌افتد. تمام اين خواص لاغري درباره قهوه سبز گفته مي‌شود اما اينکه چقدر واقعيت دارد بايد تحقيقات و مطالعات بيشتري انجام شود.
• دانه هاي قهوه سبز تفته نشده، عطر کم تري دارند و بسيار تلخ هستند. اما اگر به فکر سلامتي خودتان هستيد، تلخ نوشيدن آن بهتر است.
شيوه‌ي مصرف قهوه سبز
قهوه سبز به‌صورت دانه‌هاي قهوه معمولي به فروش مي‌رسد که مي‌توانيد خريداري کرده و استفاده کنيد. به ازاي هر فنجان، مي‌توانيد يک قاشق چاي‌خوري قهوه سبز را به همراه يک ليوان آب جوش در قهوه‌جوش ريخته و اجازه دهيد که به جوش بيايد و دم بکشد. مدت‌زمان 15 دقيقه براي تهيه قهوه سبز کافي است. بعدازآن لازم است که از يک صافي رد کنيد تا کاملاً رقيق و يکدست شود.
• ميزان مصرف قهوهٔ سبز را به روزانه دو فنجان محدود کنيد و در کنار آن از ديگري مواد غذايي يا نوشيدني‌هاي حاوي کافئين استفاده نکنيد.
قهوه سبز,خواص قهوه سبز,لاغري با قهوه سبز نحوه‌ي مصرف قهوه سبز
عصاره قهوه سبز به صورت قرص و کپسول
انواع مکمل‌هاي اين قهوه هم به‌صورت کپسول و قرص حاوي عصارهٔ قهوهٔ سبز نيز به فروش مي‌رسد. و مي توانيد آن را از داروخانه هاي آنلاين و يا داروخانه هاي سطح شهر تهيه کنيد. اما بهتر است پيش از مصرف قرص قهوه سبز، با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد. دوز معمول مصرف اين نوع قرص 60 تا 185 ميلي گرم در روز مي باشد. شواهد کافي براي بيان اينکه اين نوع مکمل ها واقعا موثر و ايمن هستند يا خير، وجود ندارد. اين نوع مکمل‌ها را با مکمل‌هاي لاغري ديگر مصرف نکنيد.
همانند بسياري از مکمل ها، دانه قهوه سبز مي تواند به عنوان يک راه حل طبيعي براي کاهش وزن به بازار عرضه شود. عبارت "طبيعي" در صنعت مکمل ها رايج است، اما لزوماً به اين معنا نيست که اين محصول ايمن است. اگر به دانه هاي قهوه سبز به عنوان بخشي از برنامه کاهش وزن خود فکر مي کنيد، شرکتي را که از آن مي خواهيد بخريد را بررسي کنيد. و از سلامت محصولاتش مطمئن شويد.
مصرف افراطي قهوه سبز
براي کسب خواص مفيد قهوه سبز بايد آن را در حد منطقي مصرف کنيد وگرنه به‌جاي فايده، ضرر مي‌بينيد.
- مصرف افراطي اين نوشيدني، باعث افزايش ماده کلروژنيک اسيد در خون مي‌شود که يکي از عوامل سفت شدن ديواره قلب و عروق است.
- کسي که مشکل گوارشي مثل ريفلاکس يا روده تحريک‌پذير دارد، با مصرف قهوه به وخيم‌تر شدن اوضاع خود دامن زده است. بسياري از افراد هم هستند که با نوشيدن يک فنجان قهوه حتي ممکن است نتوانند يک شبانه‌روز به خواب بروند. اختلال در خواب هم يکي ديگر از مضرات مصرف زياد قهوه است.
- مقدار زياد قهوه به‌شدت اضطراب‌آور است؛ مشکلات بي‌قراري و… از مشکلات خلقي افرادي است که به‌طور افراطي قهوه مي‌خورند به اين اميد که لاغر شوند. همچنين لازم است بدانيد که اگرچه قهوه مي‌تواند نقش مثبتي در کاهش کلسترول خون داشته باشد؛ اما در قهوه ترکيبي وجود دارد که مصرف بيش‌ازاندازه آن کلسترول خون را افزايش مي‌دهد.
- بنابراين مهم است که براي مصرف قهوه سبز با پزشک خود صحبت کنيد، به خصوص اگر مشکلات ديگري مثل فشار خون بالا و يا ديابت داريد و يا دارو مصرف ميکنيد.
خواص قهوه سبز,عوارض قهوه سبز,قهوه سبز و لاغري عوارضي که مصرف زياد قهوه سبز به همراه دارد
عوارض قهوه سبز
عوارض قهوه سبز همانند قهوه معموليمي باشد زيرا هر دو حاوي کافئين هستند و عوارض جانبي رايج کافئين عبارتند از:
ناراحتي معده
افزايش ضربان قلب
تکرر ادرار
مشکل خواب
خارشک
استرس و اضطراب
• لاغري و کاهش وزن نيازمند تغيير شيوه زندگي و سالم زندگي کردن در طولاني مدت است. مکمل هايي مانند قهوه سبز ممکن است در اين را به شما کمک کنند اما هرگز راه حل اصلي و دائمي نيستند. به گفته کارشناسان هيچ راهي مطمئن تر و ماندگار تر از داشتن رژيم غذايي و ورزش مناسب در طولاني مدت نيست. بنابر اين سعي کنيد شيوه زندگي خود را تغيير دهيد و يک زندگي سالم را انتخاب کنيد و در اين مسير، اگر نياز بود از مکمل هايي مانند قهوه سبز و… هم استفاده کنيد.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته


نظر شما