شناسهٔ خبر: 33073127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسير روشن شفافيت و جوان‌گرايي

تهران-ايرنا- شفافيت به‌عنوان ابزار نظارت و ارزيابي، افزايش كارآمدي، اعتماد‌آفريني، بهبود در تصميم‌گيري و موفقيت در اجراي تصميم، مسير گريز‌ناپذير تحقق حكمراني مطلوب است.

صاحب‌خبر -
روزنامه شرق در سرمقاله به قلم 'روزبه كردوني' پژوهشگر سياست‌گذاري، نوشته است: كارويژه‌هاي بي‌بديل شفافيت در سياست‌گذاري عمومي و تبعات مثبت آن نظير افزايش مسئوليت‌پذيري و پاسخ‌گويي همچنين افزايش مشاركت اجتماعي، كارآمدي و سرمايه اجتماعي در كنار ساير اثرات اثبات‌شده آن بر رونق دولت، رشد اقتصادي و نوآوري و رقابت‌پذيري ضرورتي انكار‌ناپذير دارد.

با اتكا به تجربه‌هاي جهاني درباره حضور جوانان در مديريت كسب‌و‌كارهاي موفق نظير «سيليكون‌ولي» و ظهور غول‌هاي بزرگ تجارت، تجربه هند كه حكايت از موفقيت چشمگير مديران زير 40 سال در فضاي كسب‌و‌كار اين كشور يا مستندات مطالعات گسترده Harvard Business School مبني بر اينكه موفق‌ترين كسب‌و‌كارهاي دنيا با حضور مديراني زير 50 سال رقم خورده است، اكوسيستم سياست‌گذاري كشور در صورت حضور مديران جوان به صورت آزمايشي و با استمداد از سيستم نظارتي، مي‌تواند اثربخشي آن را به صورت دقيق رصد و ارزيابي كند.

در چنين رويكردي، شجاعت دوري از فساد، ابتكار، نوآوري، خلاقيت، ابداع روش‌هاي نو، فراتررفتن از محدوديت‌ها و مقدورات و پيشبرد امور با درايت و با وجود تمام دشواري‌هاي مديريتي محقق شود كه شفافيت و كارآمدي را ممكن مي‌كند. اين رويه در يك سال اخير از سوي يكي از وزراي دولت دوازدهم به كار گرفته شده است. محمد شريعتمداري پس از عهده‌دار‌شدن تصدي مسئوليت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دو رويكرد جوان‌گرايي و شفافيت را در مديريت اين وزارتخانه عريض و طويل و البته پر‌حاشيه در پيش گرفت.

او با تشخيص صحيح آسيب وارده بر سرمايه اجتماعي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي مديريتي كشور، راهبرد اصلي خود را حركت در مسير شفاف‌سازي و اعتماد به مديران جوان قرار داد.

در راستاي اين دو رويكرد اقدامات و اصلاحاتي در دستور كار بدنه كارشناسي و مديران قرار گرفت. در حوزه شفافيت اقداماتي مانند انتشار فهرست هزارو 420 نفري از اعضاي هيئت‌مديره شركت‌هاي سازمان بازنشستگي و صندوق بازنشستگي كشوري، راه‌اندازي سامانه‌هايي با هدف شفاف‌سازي و دسترسي آزاد به اطلاعات در معاونت تعاون، سازمان بهزيستي كشور، معاونت اشتغال، شستا و صندوق بازنشستگي كشور، انتشار فهرست اسامي دريافت‌كنندگان هفت هزار ميليارد تومان از تسهيلات در اختيار اين وزارتخانه در قالب برنامه اشتغال روستايي و عشايري، تأسيس كميته دائمي شفافيت، افزايش نظارت بر عملكرد دستگاه و شركت‌هاي تابعه صورت گرفته است.

او در روز رأي اعتماد با وعده كاهش 10‌ساله سن مديران وزارتخانه در يك سال به رويكرد خود به جوان‌گرايي، بُعد تازه‌اي بخشيد. اكنون با گذشت تنها شش ماه از حضور او در اين وزارتخانه سن شوراي مديران و معاونان هشت سال كاهش پيدا كرده است؛ روندي كه با جديت و دقت خاصي همچنان در سطوح پايين‌تر مديريت وزارتخانه ادامه دارد.

در شرايط امروز كشور اين دو رويكرد نياز ضروري به شمار مي‌روند و اين ضرورت تا آنجاست كه معتقدم مخالفان دولت و حتي منتقدان و مخالفان سرسخت او در مقام وزير رفاه، صرف‌نظر از همه آنچه مبناي اعتراض و مخالفت خود قرار مي‌دهند، بايد يك بار هم كه شده، مديريت او بر مبناي جوان‌گرايي و شفافيت را مورد مداقه قرار دهند. استمرار اين دو مؤلفه در مديريت كلان كشور، زمينه‌ساز ايجاد اميد، اعتماد، نشاط اجتماعي، كارآمدي و رضايت از زندگي جمعي‌ ايرانيان در جامعه‌اي است كه دوران سختي را پيش‌رو دارد.

اگر مخالفان و منتقدان با اين گزاره موافق باشند، اين رويكرد مي‌تواند مبناي ائتلافي فراگيري باشد كه بلاشك محصول مستقيم اتكا به جوانان (رويكرد جوان‌گرايي) و محرم‌دانستن مردم و شفافيت در عملكرد است. گام‌نهادن در مسير ائتلافي فراگير و ملي كه همدلي و اعتماد را از درون رويكردهاي اين‌چنيني باز آفريند، مستلزم نهراسيدن از هزينه‌هاي گزاف آن است؛ اما اين مسئله اثبات شده كه هزينه‌ نبود شفافيت و نبود اعتماد به جوان و گريز از فرايند‌هاي وحدت‌آفرين و اميدآفرين به مراتب بيشتر است.

از‌اين‌رو همراهي و همدلي با اين دو رويكرد و حركت در اين مسير هرچند شجاعت پرداختن هزينه‌هاي هنگفت را دارد؛ اما مسير بي‌بازگشت و تنها راه ممكن براي گذار از شرايط سخت و پيچيده است. در‌اين‌صورت مي‌توان به جاي ايجاد حاشيه‌هاي كاذب براي يك وزير يا مدير كلان، رويكرد او را ارزيابي كرد و بر مبناي آن، براي توسعه همه‌جانبه و ارتقاي سطح زندگي مردم ايران، هم‌مسير شد.

منبع: روزنامه شرق؛ 1398.03.02
گروه اطلاع رساني**9370**1732

نظر شما