شناسهٔ خبر: 33072611 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روند نزولي قيمت‌ ارز و طرح تشديد مجازات اسيدپاشي

تهران- ايرنا- هفته گذشته در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تحولات بسياري رخ داده است كه مهم ترين آن كاهش قيمت‌ها ارز و طلا بود كه بازتاب وسيعي در رسانه ها داشت و همچنين طرح تشديد مجازات اسيدپاشي در صدر اخبار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
گروه اطلاع رساني ايرنا براساس وظايف آگاهي بخشي خود رسانه هاي مختلف را در هفته گذشته مورد واكاوي قرار داد و برجسته ترين و مهم ترين موضوعات را رصد و بررسي كرده است.

**كاهش قيمت‌ها در بازار ارز و طلا
مهمترين خبر اقتصادي هفته مربوط به كاهش قيمت ها در بازار ارز و طلا بود. خبري كه هر روز با توجه به روند نزولي آن در رسانه ها انعكاس داشت. قيمت طلا و سكه در بازار تهران با كاهش مواجه شده است. اين در حالي بود كه هفته گذشته رشد 3.1 درصدي قيمت طلا و سكه را شاهد بوديم. اين خبري بود كه در طول هفته در رسانه ها منتشر مي شد و مردم را اميدوار نگه مي داشت. طي روزهاي گذشته عده‌اي با استدلال احتمال جنگ ايران و آمريكا قيمت ارز را افزايش دادند اما به‌نظر مي‌رسد اطمينان از برقراري آرامش در منطقه، فضا را تغيير داده و به‌زودي شاهد برقراري آرامش بيشتر در بازار خواهيم بود. مهمترين و البته اصلي‌ترين علت كاهش قيمت دلار در بازار ارز ايران، به سياست بانك مركزي مربوط مي‌شود. حضور بانك مركزي از چند روز قبل در بازار درهم موجب شده بازار ارز شاهد اُفت قيمت‌ها باشد.

**قهرماني پرسپوليس
سومين قهرماني پياپي پرسپوليس در ليگ برتر مهمترين خبر ورزشي بود كه در اين هفته رسانه ها آن را انعكاس دادند. قهرماني كه با شكست يك بر صفر پارس جنوبي جم اتفاق افتاد. به جرات مي‌توانيم بگوييم «عصر برانكو» در پرسپوليس يكي از باشكوه‌ترين دوران تمام تاريخ اين تيم است؛ تيمي كه در گذشته بزرگان زيادي داشته و به افتخارات زيادي دست پيدا كرده است. برانكو با سه قهرماني پياپي در ليگ برتر پرسپوليس را به همراه سپاهان به پرافتخارترين تيم تاريخ ليگ برتر تبديل كرد و موفق شد تعداد تمام قهرماني‌هاي تاريخ پرسپوليس در ليگ سراسري را به عدد 12 برساند.

** جعبه‌سياه بابك زنجاني
يكي از خبرهاي مهم هفته به بابك زنجاني اختصاص داشت. اين هفته دادگاه رسيدگي به اتهام هاي عليرضا زيباحالت‌منفرد كه به جعبه‌سياه بابك زنجاني معروف است، برگزار شد. منفرد مدت‌ها متواري بوده و در 1395 خورشيدي در كشور دومينيكا دستگير مي‌شود. از اتهام هاي بزهكارانه منفرد كه از طرف مدير حقوقي شركت ملي نفت به آن اشاره شد، اضافه‌كردن آب به ميعانات نفتي بود.

در جريان برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهامات عليرضا زيباحالت‌منفرد و در ابتداي جلسه، قاضي صلواتي گفت: كيفرخواست 98صفحه‌اي اين متهم در 2 جلسه قبل از طرف نماينده دادستان قرايت شد و با توجه به اينكه در زمان رسيدگي به پرونده بابك زنجاني، متهم عليرضا زيباحالت‌منفرد متواري بوده است، بنابراين با پيگيري شبانه‌روزي سربازان گمنام امام زمان(عج) اين متهم در كشور دومينيكا شناسايي شده و در دي‌ 1395خورشيدي به دست پليس بين‌الملل دستگير و نهايتاً به كشور بازگردانده شده است.

**اتهام تعدادي از متهمان بانك سرمايه
خبر اقتصادي ديگر هفته كه رسانه ها به آن پرداختند مربوط دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهام تعدادي از متهمان بانك سرمايه بود؛ دادگاهي كه در شعبه سوم دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اخلالگران و مفسدان اقتصادي و به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد. يكي از اين متهمان سيدمحمدهادي رضوي بود كه داستان اتهام هاي او همچنان ادامه دارد. همچنين حسين هدايتي از ديگر متهامان بانك سرمايه بود كه پس از برگزاري چند جلسه دادگاه او به تحمل 20سال حبس محكوم شد.

**تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي
دستور حسن روحاني رييس‌جمهوري به دستگاه‌هاي اجرايي براي تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي يكي از خبرهايي بود كه رسانه ها آن را انعكاس دادند. روحاني دستور داد تا براي تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و رفع موانع آن به‌ويژه در زمينه مقررات زايد، دست و پاگير و غيرضروري و جذب سرمايه ايرانيان مقيم خارج از كشور و همچنين واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي به بخش غيردولتي به طور جدي اقدام كنند.

روحاني همچنين به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري دستور داد كه با توجه به وضعيت بارش‌ها در سال جاري و تامين شرايط مناسب براي جذب گردشگر، در زمينه توسعه گردشگري اقدام كند. شدت گرفتن خروج سرمايه از ايران از منظر بسياري از كارشناسان يكي از دلايل مهم و تاثيرگذار بر تشديد بحران ارز در ايران است. پيش از اين صندوق بين‌المللي پول در گزارشي ميزان خروج سرمايه ايران را در 1396خورشيدي حدود 27 ميليارد دلار اعلام كرده است.

**آغاز به كار كميته سقف اجاره‌ بهاي مسكن
اخبار مربوط به تنظيم اجاره بهاي مسكن خبري بود كه در اين هفته بار ديگر در رسانه ها انعكاس پيدا كرد. خبري كه بسيار از خانوارهاي ايراني به آن توجه دارند زيرا نرخ اجاره‌بها موضوعي است كه اين روزها تن هر مستأجري را مي‌لرزاند و با نزديك‌شدن به فصل مهاجرت و نقل و انتقالات و جابه‌جايي مستاجران، تب و تاب بازار مسكن نيز بيشتر شده است. به همين دليل در روزهاي گذشته مازيار حسيني معاون مسكن وزير راه و شهرسازي از تشكيل كميته سقف اجاره‌بهاي مسكن با هدف ضابطه‌مند شدن افزايش نرخ اجاره خبر داده است.

حسيني ابزار به هدف رسيدن اين كميته را ماليات عنوان كرد. اگرچه اين طرح ابزار تنبيهي ندارد اما مي‌توان اميدوار بود برخلاف طرح‌هاي بي‌ثمر دولت قبلي در همين خصوص اين كميته بتواند به مستاجران در اين شرايط اقتصادي كمك شاياني كند.

**دوچرخه سواري زنان
بار ديگر اخبار مربوط به زنان در صدر رسانه ها قرار گرفت. آيت‌الله مهدوي امام جمعه موقت اصفهان 23 فروردين امسال در خطبه‌هاي نماز جمعه از مسوولان خواسته بود تا با دوچرخه‌سواري بانوان مقابله كنند. آيت‌الله مهدوي به صورت مكرر اين موضوع را پيگيري كرد تا نتيجه حاصل شد. در پاسخ به اين پيگيري‌ها و سخنان بود كه دادستان عمومي و انقلاب اصفهان هم درنگ نكرد و ترتيبي انديشيد تا زنان ديگر نتوانند سوار دوچرخه شوند. اين اتفاق باعث شد تا ديدگاه هاي متفاوتي به خصوص در ضاي مجازي در اين ارتباط شكل بگيرد. بنابراين در شرايطي دوباره بحث بر سر ممنوعيت دوچرخه‌سواري زنان بالا گرفته كه برخي روحانيون اعلام كرده‌اند حتي از نظر شرعي هم منعي براي اين كار وجود ندارد.

**افزايش ظرفيت توليد اورانيوم
خبر افزايش ظرفيت توليد اورانيوم در نطنز توسط بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در اين هفته در رسانه ها منتشر شد. خبري كه كمالوند در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي از داخل سايت نطنز اعلام كرد كه ايران در راستاي كاهش از سطح تعهدات برجامي، ظرفيت توليد اورانيوم 3.67 درصد را 4 برابر كرده است. خبري كه بلافاصله از قلب غني‌سازي ايران در اصفهان مخابره و در رسانه‌هاي غربي نيز بازتاب وسيع پيدا كرد. بدين‌ترتيب مي‌توان گفت كه اين دومين بار در 15 سال گذشته بود كه نطنز ابتدا پذيراي محدوديت‌هاي هسته‌اي و پس از چندي مسوول اجراي دستورات رسيده از شوراي عالي امنيت ملي براي تسريع در روند توليد به دليل خلف وعده اروپايي‌ها بود.

**مبارزه با پولشويي
نمايندگان مجلس يك فوريت لايحه الحاق يك تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشويي را تصويب كردند. خبري كه رسانه ها آن را پوشش دادند. در جلسه علني مجلس 2 فوريت لايحه الحاق يك تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشويي مطرح شد كه بعد از توضيح هاي لعيا جنيدي معاون حقوقي رييس جمهوري و اظهارهاي 2 نماينده موافق و 2 نماينده مخالف با فوريت اين لايحه، نمايندگان با 131 رأي موافق، 70 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از مجموع 227 نماينده حاضر در مجلس با 2 فوريت اين لايحه مخالفت كردند. علي لاريجاني رييس مجلس يك فوريت اين لايحه را به رأي گذاشت كه نمايندگان با 147رأي موافق، 53 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع از مجموع 227 نماينده حاضر در مجلس با يك فوريت اين لايحه موافقت كردند.

** طرح تشديد مجازات اسيدپاشي
طرح تشديد مجازات اسيدپاشي مهمترين خبري بود كه توجه رسانه ها را به خود جلب كرد. مجلس شوراي اسلامي ماده 1 طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه ديدگان ناشي از آن را با 147 راي موافق، 16 راي مخالف و 4 راي ممتنع از 215 نماينده حاضر تصويب كردند. نمايندگان در ماده 1 اين طرح مقرر كردند: «هر كس عمداً با پاشيدن يا هر نوع تركيبات شيميايي ديگر، با هر ميزان غلظت موجب جنايت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحيه مجني عليه يا ولي دم حسب مورد با رعايت شرايط مقرر در كتاب قصاص، به قصاص نفس يا عضو محكوم مي شود».

نمايندگان در تبصره اين ماده تصويب كردند: «ريختن اسيد يا ساير تركيبات شيميايي بر روي فرد، فرو بردن اعضاي بدن در درون اسيد و اعمالي نظير آن در حكم اسيدپاشي است».

پژوهشم**9370**9131

نظر شما