شناسهٔ خبر: 33072035 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

هفته چهارم اردیبهشت: از تصویب 2 لایحه در مجلس تا محکومیت حسین هدایتی به 20 سال حبس

تهران (پانا) - افزایش 107 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه، برگزاری طرح بسیج ملی برای کنترل فشار خون، تصویب کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، ماجرای تصادف وحشتناک خودروی پورشه با خودروی پراید در اصفهان و محکوم شدن حسین هدایتی به 20 سال حبس گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت بودند.

صاحب‌خبر -

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

حدود ۳۰ سال از روزهای آغازین حیات پیوند اعضا در ایران می‌گذرد؛ حیاتی که پس از سال‌ها هنوز هم در گیر و دار برخی قانون گذاری‌ها ممکن است طرح‌های جدید آن به بن‌بست خورده و یا با سال‌ها تاخیر اجرا شود. طرح درج نشان تمایل افراد به اهدای عضو بر روی گواهی نامه‌های راهنمایی رانندگی یکی از همین طرح هاست که دست کم حدود ۶ سال است که دست اندرکاران اهدای عضو در ایران در حال پیگیری برای اجرایی شدن آن هستند و به گفته کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان این طرح یکبار تا هیأت دولت رفت اما در کمیسیون اجتماعی رد شد و اکنون مراحل رایزنی با هیأت دولت در دست انجام است.

به گفته نجفی‌زاده، اکنون 27 هزار بیمار چشم انتظار پیوند عضو هستند و روزانه 7 تا 10 نفر بر اثر نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند. بالاترین آمار اهدای عضو مربوط به شهر یزد است و رتبه اول کشور را در سال گذشته کسب کرده است چون تعداد اهداکنندگان نسبت به جمعیتی که دارد بالاتر از سایر شهرهای کشور است.

حال خوبِ دریاچه ارومیه

با بارش‌هایی که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت، حال و روز دریاچه ارومیه خوب شده است و تراز این دریاچه در روزهای پایانی اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته 107 سانتی‌متر افزایش یافته است. علاوه بر این وسعت پهنه آبی دریاچه 3 هزار و 16 کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 871 کیلومتر افزایش یافته است. همچنین حجم آب دریاچه ارومیه 5 میلیارد و 160 میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3 میلیارد و 30 میلیون متر مکعب افزایش یافته است. البته فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی حال خوبِ دریاچه ارومیه را فقط به دلیل بارش‌ها نمی‌داند و معتقد است که اقدامات این ستاد نیز در راستای انتقال آب و لایروبی به موقع رودخانه‌های منتهی به دریاچه نیز در این امر دخیل بوده است.

بسیج ملی برای کنترل فشار خون

شیوع فشار خون بالا در ایران حدود 18 درصد گزارش شده و مصرف زیاد نمک، یکی از دلایل اصلی آن به شمار می رود. براساس برآوردهای موجود، میزان دریافت روزانه نمک در کشور 10 تا 15 گرم (2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت یعنی 5 گرم در روز) است. هفته‌ای که گذشت در وزارت بهداشت طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در بیمارستان‌های علوم پزشکی برگزار شد.

قربانیان اسیدپاشی در انتظار تصمیمات مجلس

همزمان با در دستور کار قرار گرفتن طرح تشدید مجازات اسیدپاشی جمعی از قربانیان اسیدپاشی به همراه انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در مجلس حضور یافتند. مرضیه ابراهیمی، معصومه عطایی، سیدمحسن مرتضوی، مریم زمانی و دختر آرزو هاشمی‌نژاد، ۵ قربانی اسیدپاشی به همراه رضا درمیشیان کارگردان فیلم لانتوری و از مؤسسان انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی به همراه برخی دیگر از اعضای این انجمن مهمان جلسه علنی مجلس بودند. هر چند حضور این قربانیان با حواشی هم روبرو شد اما در نهایت کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی با 206 رأی موافق تصویب شد.

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، در حالی به تصویب رسید که مخالفان آن معتقد بودند قانون مصوب سال ۱۳۳۷ به مراتب مجازات‌ شدیدتر از این طرح دارد و در شرایط فعلی کشور اولویت‌های مهمتری دارد. محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق در مجلس درباره دلیل مخالفتش با این طرح به پانا گفته است که مخالفت من با این طرح، درباره موضوع شدت برخورد با این نوع جرایم بود و من شدت مجازاتی را که در این طرح به آن اشاره شده است را کافی نمی‌دانم چون در قانون سال 37 با افرادی که اقدام به اسیدپاشی می‌کنند شدت برخورد بیشتری نسبت به طرح فعلی مجلس در نظر گرفته شده است.

نگرانی‌ها برای افزایش ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در صورت تصویب نهایی لایحه تابعیت

چند دهه است که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی مشکلات عدیده‌ای برای ازدواج، تحصیل و شغل خود دارند، چون نتوانسته‌‌اند تابعیت ایرانی بگیرند. قانونی که اکنون در کشور وجود دارد نتوانسته نیازهای این افراد را حل کند. حالا لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در دستور کار مجلس است و کلیات آن اخیرا در صحن علنی تصویب شده است اما با تصویب کلیات این لایحه فریبا درخشان‌نیا، مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که با توجه به تصویب لایحه اعطای تابعیت و احتمال تایید شورای نگهبان و تصویب قانون، یقینا به آمار جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور اضافه خواهد شد. این در حالی است که زهرا ساعی، رئیس کمیته خانواده، زنان و جوانان می‌گوید با قانونی شدن این لایحه ازدواج‌ها زیاد نمی‌شود اما باید آسیب‌شناسی لازم صورت بگیرد و جلوی آن از طریق فقرزدایی چه فقر اقتصادی و چه فقر فرهنگی و همچنین افزایش آموزش به خانواده‌ها صورت بگیرد.

ماجرای تصادف خودروی پورشه در اصفهان

در کشور ما سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۳۵۰ هزار نفر مجروح می‌شوند. هفته‌ای که گذشت نیز شاهد حوادث زیادی از جمله حوادث رانندگی بودیم اما تصادف خودروی پورشه در اصفهان با یک خودروی پراید اتفاق عجیبی بود. حین کورس دو خودروی پورشه، یکی از پورشه‌ها با انحراف از مسیر اصلی با یک دستگاه پراید برخورد می‌کند که به مرگ راننده آن منجر می‌شود. تصادف وحشتناک یک پورشه با پراید در اصفهان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. نکته قابل‌تامل در این حادثه این است که راکب یکی از پورشه‌ها که به نظر صاحب هر دو خودرو هم بوده به طرز بسیار عجیبی با صحنه برخورد می‌کند و عربده‌کشان از خسارات وارد شده به خودروی میلیاردی خود شکایت می‌کند و درباره راننده پراید که در این حادثه کشته شده است می‌گوید: کشتم، دیه‌اش را پرداخت می‌کنم!

از پرونده «عیسی شریفی» چه خبر؟

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران، جسورانه‌تر از سایر اعضای شورای شهر تهران درباره مدیریت شهری گذشته سخن می‌گوید. گذشته‌ای که پر از نقاط تاریک و پر ابهام بود. او بارها در صحن شورا پیگیر پرونده قائم مقام شهردار پیشین تهران بوده و به دلیل همین سخنانش، محمدباقر قالیباف از وی شکایت کرده است. او معتقد است نباید برای سخنانی که در حوزه نظارت است اعضای شورا را به دادگاه کشاند و این با وظایف نمایندگی در تضاد است. میرلوحی به آینده مالی پایتخت خوش‌بین است و معتقد است بودجه امسال می‌تواند محقق شود اگر موضوع املاک پیگیری شود. او می‌گوید در قضیه آقای عیسی شریفی، قائم‌مقام آقای قالیباف در زمان تصدی شهرداری گفتند بروید شکایت کنید. بعد از 20 ماه پاسخی که به ما داده می‌شود و ما موضوع را از شهردار تهران سوال می‌کنیم این است که جمله «دارد بررسی می‌شود» را می‌شنویم. در حالی که بند 12 قانون نظارت بر دعاوی حقوقی را جزو وظایف شورا می‌داند.

حسین هدایتی به ۲۰ سال حبس محکوم شد

سومین جلسه سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد و غلامحسین اسماعیلی در این جلسه با تشریح آخرین وضع پرونده‌های مفاسد اقتصادی از محکوم شدن حسین هدایتی به 20 سال حبس خبر داد. بر اساس رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است.

نظر شما