شناسهٔ خبر: 33071941 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سینما در رمضان؛ از شکست گیشه تا طرح‌های بی‌سروصدا

به گزارش ایرنا، از دلایل موضوع یادشده یکی گرمای نسبی هواست که براساس آن برخی روزه‌داران ترجیح می‌دهند بعد از ظهرشان را در خانه بگذرانند، دیگری قرارگرفتن ماه

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، از دلایل موضوع یادشده یکی گرمای نسبی هواست که براساس آن برخی روزه‌داران ترجیح می‌دهند بعد از ظهرشان را در خانه بگذرانند، دیگری قرارگرفتن ماه رمضان در بازه زمانی امتحانات مدارس و دانشگاه‌هاست که تفریح‌ را به اولویت چندم خانواده‌ها بدل کرده است تا آنجا که حتی تمایلی به استفاده از بلیت نیم‌بها ندارند.
از سوی دیگر نباید ضعف در گزینش فیلم‌های ماه رمضان را نیز از یاد برد. جز فیلم‌هایی که از اکران نوروز به ماه رمضان رسیدند، همچون متری شیش و نیم، چهارانگشت، ژن خوک و پیشونی سفید در ژانر کودک و نوجوان، فیلم‌های به دنیا آمدن، خانه دیگری،‌ وکیل مدافع که به فهرست اکران افزوده شدند چندان مورد استقبال قرار نگرفتند؛ البته فیلم سامورایی در برلین، تگزاس 2 و نبات در میان فیلم‌های بعد از نوروز وضعیت بهتری داشتند و از استقبال نسبی برخوردار شدند و توانستند کمی گیشه ماه رمضان را از رکود نجات دهند.
با تمام این احوال، ماه رمضان زمانی نیست که کارگردانان و تهیه کنندگان علاقه‌مند به اکران فیلمشان باشند، به خصوص با دلایل یادشده که در سال جاری از اقبال مردم به سینماها کاسته است. برخی از این زمان باعنوان 'فصل مرده اکران' یاد می‌کنند که گرایش مردم به مسائل دیگری جز سینماست. در این میان اگر سینماداران خود، جاذبه‌هایی را برای پردیس‌های سینمایی یا سالن‌هایشان تدارک نبینند، امکان فروش نسبی را نیز از دست می‌دهند.
در بازدید میدانی از دو سینمای شیراز در سانس پیش از افطار در دو روز متفاوت، یکی روز دوشنبه و دیگری جمعه، شاهد تعداد اندک مخاطبانی بودیم که منتظر پخش فیلم در لابی سینماها نشسته بودند؛ البته وضعیت روز جمعه به مراتب بهتر از دوشنبه بود، اما باز نوید سالنی پر و با ظرفیت کامل را نمی‌داد.

** تبلیغات سینمایی قوی نیست
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس دلیل این رکود را کمبود فضای تبلیغاتی برای فعالیت سینماها در ماه رمضان دانست و عنوان کرد: شاهد آن بوده‌ایم که رسانه‌ها در جشنواره‌های سینمایی یا دیگر زمان‌هایی که حوزه فرهنگ را تبلیغ کردند توانسته‌اند مردم را با سینما آشتی دهند.
مهدی رنجبر افزود: تبلیغات حرف اول را در حوزه حمایتی و فروش در هر کالا دارد؛ اما متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم. حوزه تبلیغات و رسانه چندان در زمینه سینما قوی عمل نمی‌کند.
وی با یادکرد از آغاز سودآوری سینما در دو سال پیش گفت: رونق تبلیغات سینمایی وضعیت اقتصادی آن را تغییر داد؛ هرچند ساخته شدن فیلم‌های پرمخاطب را هم نمی‌توان انکار کرد. فیلم‌های خوبی که نشان‌دهنده هنرنمایی کارگردانان بود.
معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شکست سینما در ماه رمضان با وجود بسته‌های تشویقی به دلیل ضعف تبلیغات بود و در درجه دوم به دلیل گزینش نامناسب فیلم‌ها. بدین معنا که اگر یکی دو فیلم خوب جشنواره در بسته رمضان قرار می‌گرفت وضعیت گیشه تغییر می‌کرد.
رنجبر همچنین به مشکلات اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی جامعه حتی به صورت مقطعی وضعیت مناسبی از لحاظ اقتصادی داشته باشد، مردم به سوی فرهنگ و هنر پیش می تازند و درمقابل، بحران‌های فرهنگی و اجتماعی متاثر از وضعیت اقتصادی هستند.

** بلیت نیم‌بها مردم را ترغیب نکرد
مدیر اجرایی پردیس سینمایی گلستان نیز درباره وضعیت اکران‌های ماه مبارک رمضان به ایرنا گفت: فروش گیشه طی دو هفته گذشته چندان رضایت‌بخش نبوده است؛ حتی با توجه به نیم‌بها بودن سانس‌های پیش از افطار همچنان شاهد تعداد اندکی از مخاطبان هستیم.
علی آذری با بیان اینکه موافق طرح‌های نیم‌بها در مناسبت‌های مختلف است، اظهار داشت: این طرح‌های تشویقی در صورتی موفق خواهد بود که فیلم‌های روی پرده نیز جذاب باشد و بتواند مخاطب را به سینما بکشاند.
او افزود: موج دوم اکران که به فیلم‌های بعد از عید نوروز اطلاق می‌شود، چندان فیلم‌های موفقی را در خود جای نداده بود و چندان قوی نبودند.
این فعال عرصه سینمایی درباره پیش‌بینی رونق سینما در اکران‌های عید فطر گفت: فیلم 'شبی که ماه کامل شد' که یکی از فیلم‌های اکران عید فطر خواهد بود با توجه به موفقیت‌هایی که در جشنواره فجر کسب کرد می‌تواند بخشی از مخاطبان را جذب کند. فیلم 'ما همه با هم هستیم' کمال تبریزی با وجود تعداد هنرمندان نامی مثل هندوانه دربسته است و هنوز نوع واکنش مردم به آن معلوم نیست.
مدیر اجرایی پردیس سینمایی گلستان اضافه کرد: طی سال‌هایی که طرح نیم‌بها اجرا می‌شد، دو سال پیش اکران‌های موفقی را در ماه رمضان داشتیم.
وی افزود:در ماه رمضان عموم مردم عموما به تماشای فیلم در سانس‌های شبانه تمایل دارند، در برخی سینماها نیز طرح از افطار تا سحر اجرا می‌شد و می‌شود اما با توجه به برنامه زندگی و کاری افراد مورد استقبال دانشجویان و کارمندان قرار نمی‌گیرد؛ هرچند معتقدم اگر در انتخاب فیلم‌های ماه رمضان دقت بیشتری می‌شد، می‌توانستیم ‌شاهد استقبال بیشتری باشیم.

** سینما چشم‌به راه اکران‌های عید فطر
مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره وضعیت اکران‌های ماه رمضان بیان داشت: با افزوده شدن چند فیلم به سبد نمایش، وضعیت استقبال از فیلم‌ها پس از تعطیلات نوروز تغییر کرد.
محسن خباز با بیان اینکه فیلم‌هایی همچون تگزاس 2، نبات، سامورایی در برلین، خانه دیگری، وکیل مدافع و به دنیا آمدن کمی وضعیت اکران را در مقایسه با اوایل اردیبهشت بهتر کرده است، افزود: باید برای سنجش استقبال مخاطبان از سینماها منتظر اکران‌های عید فطر ماند.
وی ارائه بسته‌های تشویقی را امری مطلوب در جذب مخاطبان به سینما دانست و گفت: از آنجا که ماه رمضان ماهیتی خاص دارد و خانواده‌ها تعلقات خاصی دارند، در این بازه زمانی کمکی مناسب برای دعوت آن ها برای تماشای فیلم‌ها به شمار می‌رود.
این فعال هنری ابراز داشت: اگر محتوای فیلم‌ها کِشنده و جذاب باشد حتما می‌تواند در اقتصاد سینما تاثیرگذار باشد؛ از همین رو در صورتی که برای اکران رمضان فیلم‌هایی با عیار بهتری در اکران بودند وضعیت گیشه در کل کشور متفاوت بود.
وی ادامه داد: به‌طور کلی وقتی درباره فروش رمضان حرف می‌زنیم باید آن را در مقایسه با رمضان‌های قبل بسنجیم و از این منظر رمضان امسال نسبت به سال گذشته وضعیت راضی‌کننده‌تری را در سینما شاهد بودیم.
خباز همچنین درخصوص اکران‌های عید فطر نیز بیان داشت: فیلم‌های ما همه باهم هستیم، زهرمار، دختر شیطان و سرخپوست و یکی دو فیلم دیگر برای تعطیلات عید فطر در مجموعه هنرشهر آفتاب بر روی پرده می‌رود که امید است وضعیت گیشه را در پایان این ماه مبارک تغییر دهد.
بنا بر آخرین آمار اعلامی، فیلم متری شیش و نیم با بیش از 250میلیارد ریال، تگزاس 2 با 116 میلیارد ریال، چهارانگشت با 104میلیارد ریال در رده‌های اول تا سوم فیلم‌های روی پرده سینما در کشور هستند و سه فیلم خانه دیگری با 470 میلیون ریال،‌ وکیل مدافع با 460 میلیون ریال و تولدت مبارک با 150 میلیون ریال سه فیلم آخر جدول اکران‌های رمضان قرار دارند.

از : سیده سمیرا متین نژاد
7375/ 2027
انتهای پیام

نظر شما