شناسهٔ خبر: 33071817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سینما در رمضان؛ از شكست گیشه تا طرح‌های بی‌سروصدا

شیراز- ایرنا- وضعیت گیشه سینماهای شیراز در ماه مبارك رمضان بی‌تاثیر از وضعیت كل كشور نیست. با آنكه در این ماه همچون روال سال‌های گذشته طرح نیم‌بها برای سانس‌های پیش‌ از افطار برقرار شد، مردم چندان تمایلی ندارند كه وقتشان را در سینماها بگذرانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، از دلایل موضوع یادشده یكی گرمای نسبی هواست كه براساس آن برخی روزه‌داران ترجیح می‌دهند بعد از ظهرشان را در خانه بگذرانند، دیگری قرارگرفتن ماه رمضان در بازه زمانی امتحانات مدارس و دانشگاه‌هاست كه تفریح‌ را به اولویت چندم خانواده‌ها بدل كرده است تا آنجا كه حتی تمایلی به استفاده از بلیت نیم‌بها ندارند.
از سوی دیگر نباید ضعف در گزینش فیلم‌های ماه رمضان را نیز از یاد برد. جز فیلم‌هایی كه از اكران نوروز به ماه رمضان رسیدند، همچون متری شیش و نیم، چهارانگشت، ژن خوك و پیشونی سفید در ژانر كودك و نوجوان، فیلم‌های به دنیا آمدن، خانه دیگری،‌ وكیل مدافع كه به فهرست اكران افزوده شدند چندان مورد استقبال قرار نگرفتند؛ البته فیلم سامورایی در برلین، تگزاس 2 و نبات در میان فیلم‌های بعد از نوروز وضعیت بهتری داشتند و از استقبال نسبی برخوردار شدند و توانستند كمی گیشه ماه رمضان را از ركود نجات دهند.
با تمام این احوال، ماه رمضان زمانی نیست كه كارگردانان و تهیه كنندگان علاقه‌مند به اكران فیلمشان باشند، به خصوص با دلایل یادشده كه در سال جاری از اقبال مردم به سینماها كاسته است. برخی از این زمان باعنوان 'فصل مرده اكران' یاد می‌كنند كه گرایش مردم به مسائل دیگری جز سینماست. در این میان اگر سینماداران خود، جاذبه‌هایی را برای پردیس‌های سینمایی یا سالن‌هایشان تدارك نبینند، امكان فروش نسبی را نیز از دست می‌دهند.
در بازدید میدانی از دو سینمای شیراز در سانس پیش از افطار در دو روز متفاوت، یكی روز دوشنبه و دیگری جمعه، شاهد تعداد اندك مخاطبانی بودیم كه منتظر پخش فیلم در لابی سینماها نشسته بودند؛ البته وضعیت روز جمعه به مراتب بهتر از دوشنبه بود، اما باز نوید سالنی پر و با ظرفیت كامل را نمی‌داد.

** تبلیغات سینمایی قوی نیست
معاون هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دلیل این ركود را كمبود فضای تبلیغاتی برای فعالیت سینماها در ماه رمضان دانست و عنوان كرد: شاهد آن بوده‌ایم كه رسانه‌ها در جشنواره‌های سینمایی یا دیگر زمان‌هایی كه حوزه فرهنگ را تبلیغ كردند توانسته‌اند مردم را با سینما آشتی دهند.
مهدی رنجبر افزود: تبلیغات حرف اول را در حوزه حمایتی و فروش در هر كالا دارد؛ اما متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم. حوزه تبلیغات و رسانه چندان در زمینه سینما قوی عمل نمی‌كند.
وی با یادكرد از آغاز سودآوری سینما در دو سال پیش گفت: رونق تبلیغات سینمایی وضعیت اقتصادی آن را تغییر داد؛ هرچند ساخته شدن فیلم‌های پرمخاطب را هم نمی‌توان انكار كرد. فیلم‌های خوبی كه نشان‌دهنده هنرنمایی كارگردانان بود.
معاون سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شكست سینما در ماه رمضان با وجود بسته‌های تشویقی به دلیل ضعف تبلیغات بود و در درجه دوم به دلیل گزینش نامناسب فیلم‌ها. بدین معنا كه اگر یكی دو فیلم خوب جشنواره در بسته رمضان قرار می‌گرفت وضعیت گیشه تغییر می‌كرد.
رنجبر همچنین به مشكلات اقتصادی و فرهنگی اشاره كرد و ادامه داد: وقتی جامعه حتی به صورت مقطعی وضعیت مناسبی از لحاظ اقتصادی داشته باشد، مردم به سوی فرهنگ و هنر پیش می تازند و درمقابل، بحران‌های فرهنگی و اجتماعی متاثر از وضعیت اقتصادی هستند.

** بلیت نیم‌بها مردم را ترغیب نكرد
مدیر اجرایی پردیس سینمایی گلستان نیز درباره وضعیت اكران‌های ماه مبارك رمضان به ایرنا گفت: فروش گیشه طی دو هفته گذشته چندان رضایت‌بخش نبوده است؛ حتی با توجه به نیم‌بها بودن سانس‌های پیش از افطار همچنان شاهد تعداد اندكی از مخاطبان هستیم.
علی آذری با بیان اینكه موافق طرح‌های نیم‌بها در مناسبت‌های مختلف است، اظهار داشت: این طرح‌های تشویقی در صورتی موفق خواهد بود كه فیلم‌های روی پرده نیز جذاب باشد و بتواند مخاطب را به سینما بكشاند.
او افزود: موج دوم اكران كه به فیلم‌های بعد از عید نوروز اطلاق می‌شود، چندان فیلم‌های موفقی را در خود جای نداده بود و چندان قوی نبودند.
این فعال عرصه سینمایی درباره پیش‌بینی رونق سینما در اكران‌های عید فطر گفت: فیلم 'شبی كه ماه كامل شد' كه یكی از فیلم‌های اكران عید فطر خواهد بود با توجه به موفقیت‌هایی كه در جشنواره فجر كسب كرد می‌تواند بخشی از مخاطبان را جذب كند. فیلم 'ما همه با هم هستیم' كمال تبریزی با وجود تعداد هنرمندان نامی مثل هندوانه دربسته است و هنوز نوع واكنش مردم به آن معلوم نیست.
مدیر اجرایی پردیس سینمایی گلستان اضافه كرد: طی سال‌هایی كه طرح نیم‌بها اجرا می‌شد، دو سال پیش اكران‌های موفقی را در ماه رمضان داشتیم.
وی افزود:در ماه رمضان عموم مردم عموما به تماشای فیلم در سانس‌های شبانه تمایل دارند، در برخی سینماها نیز طرح از افطار تا سحر اجرا می‌شد و می‌شود اما با توجه به برنامه زندگی و كاری افراد مورد استقبال دانشجویان و كارمندان قرار نمی‌گیرد؛ هرچند معتقدم اگر در انتخاب فیلم‌های ماه رمضان دقت بیشتری می‌شد، می‌توانستیم ‌شاهد استقبال بیشتری باشیم.

** سینما چشم‌به راه اكران‌های عید فطر
مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره وضعیت اكران‌های ماه رمضان بیان داشت: با افزوده شدن چند فیلم به سبد نمایش، وضعیت استقبال از فیلم‌ها پس از تعطیلات نوروز تغییر كرد.
محسن خباز با بیان اینكه فیلم‌هایی همچون تگزاس 2، نبات، سامورایی در برلین، خانه دیگری، وكیل مدافع و به دنیا آمدن كمی وضعیت اكران را در مقایسه با اوایل اردیبهشت بهتر كرده است، افزود: باید برای سنجش استقبال مخاطبان از سینماها منتظر اكران‌های عید فطر ماند.
وی ارائه بسته‌های تشویقی را امری مطلوب در جذب مخاطبان به سینما دانست و گفت: از آنجا كه ماه رمضان ماهیتی خاص دارد و خانواده‌ها تعلقات خاصی دارند، در این بازه زمانی كمكی مناسب برای دعوت آن ها برای تماشای فیلم‌ها به شمار می‌رود.
این فعال هنری ابراز داشت: اگر محتوای فیلم‌ها كِشنده و جذاب باشد حتما می‌تواند در اقتصاد سینما تاثیرگذار باشد؛ از همین رو در صورتی كه برای اكران رمضان فیلم‌هایی با عیار بهتری در اكران بودند وضعیت گیشه در كل كشور متفاوت بود.
وی ادامه داد: به‌طور كلی وقتی درباره فروش رمضان حرف می‌زنیم باید آن را در مقایسه با رمضان‌های قبل بسنجیم و از این منظر رمضان امسال نسبت به سال گذشته وضعیت راضی‌كننده‌تری را در سینما شاهد بودیم.
خباز همچنین درخصوص اكران‌های عید فطر نیز بیان داشت: فیلم‌های ما همه باهم هستیم، زهرمار، دختر شیطان و سرخپوست و یكی دو فیلم دیگر برای تعطیلات عید فطر در مجموعه هنرشهر آفتاب بر روی پرده می‌رود كه امید است وضعیت گیشه را در پایان این ماه مبارك تغییر دهد.
بنا بر آخرین آمار اعلامی، فیلم متری شیش و نیم با بیش از 250میلیارد ریال، تگزاس 2 با 116 میلیارد ریال، چهارانگشت با 104میلیارد ریال در رده‌های اول تا سوم فیلم‌های روی پرده سینما در كشور هستند و سه فیلم خانه دیگری با 470 میلیون ریال،‌ وكیل مدافع با 460 میلیون ریال و تولدت مبارك با 150 میلیون ریال سه فیلم آخر جدول اكران‌های رمضان قرار دارند.

از : سیده سمیرا متین نژاد
7375/ 2027

نظر شما