شناسهٔ خبر: 33070718 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مهمترین اخبار اجتماعی هفته؛

مجازات سنگین مجلسی ها برای اسیدپاش ها / برخورد با تاکسی های فاقد بر چسب نرخ کرایه/ دوچرخه سواری زنان رسما آزاد شد / صدورحکم 17 سال حبس برای همسر مهناز افشار

در این گزارش می‌خوانید که در هفت روز گذشته در دنیای اخبار اجتماعی رسانه‌ها چه گذشت و چه خبرهایی در صدر مهمترین‌ها قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، در هفت روز گذشته، خبرنگاران بخش اجتماعی رسانه‌های مختلف کشور، اخبار خوب و بدی را منتشر کردند که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت:

 

برخورد با تاکسی های فاقد بر چسب نرخ کرایه

سرپرست معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: در صورت نصب نکردن برچسب نرخ کرایه تاکسی از روز شنبه (۴ خرداد ماه) با تاکسیرانان متخلف برخورد می‌شود.

مهدی ابراهیمی با اشاره به توزیع برچسب‌های نرخ کرایه‌های تاکسی سال ۹۸ در میان تاکسیرانان اظهارکرد: برچسب‌های نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸ از ۱۰ اردیبهشت ماه میان تاکسیرانان در حال توزیع است و تاکسیرانان می‌بایست در مدت زمان تعیین شده برچسب نرخ کرایه را روی خودروی خود نصب کنند.

سرپرست معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی در ادامه گفت: نرخ جدید کرایه‌ها روی تمام تابلوهای نرخ کرایه تاکسی در ایستگاه‌های تاکسی سطح شهر تهران نصب و میزان قیمت مبدأ و مقصد مسافران مشخص شده است.

صاعقه 105 گوسفند را تلف کرد

مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: بارندگی، تندباد و صاعقه امروز ایذه را فراگرفت و 105 رأس گوسفند در 100 متری روستای کمالوند ایذه در اثر اصابت صاعقه تلف شدند و 5 رأس گوسفند دیگر به دلیل برق‌گرفتگی آسیب دیدند.

مصطفی هنرمندیان مدیر جهاد کشاورزی ایذه امشب در گفت‌وگویی اظهار کرد: بارندگی، تندباد و صاعقه امروز ایذه را فراگرفت و 105 رأس گوسفند در 100 متری روستای کمالوند ایذه در اثر اصابت صاعقه تلف شدند و 5 رأس گوسفند دیگر به دلیل برق‌گرفتگی آسیب دیدند.

وی افزود: میزان خسارت دقیق گوسفندان مشخص نیست ولی هر گوسفند با توجه به وزن بین 3.5 تا 4 میلیون تومان قیمت دارد.

پرداخت دیه اسیدپاشی از بیت المال در صورت مرگ یا فرار مجرم

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با ماده 2 طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، در خصوص شرایط مجازات مرتکب جرم با 158 رأی موافق، 9 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۲ مصوب طرح مذکور به شرح زیر است:

هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه اولیای دم، قصاص اجرا نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش مطابق مقررات مربوطه، به ترتیب زیر مجازات می شود.

الف - در جنایت بر نفس و جنایت منجر به تغییر شکل دائمی صورت بزه دیده به حبس تعزیری درجه یک؛

ب- در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دینه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه دو؛

پ- در جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه سه؛

ث- در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه چهار؛

تبصره ۱- به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت المال پرداخت می شود. همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود، دیه از بیت المال پرداخت می شود.

تبصره ۲- هرگاه پس از دریافت دیه از بیت المال، مرتکب دستگیر شود، حق قصاص برای بزه دیده یا اولیای دم محفوظ است لیکن بیت المال با توجه به امکانات مالی بزه دیده یا اولیای دم، حق رجوع به آنها را دارد.

واکنش شهردار به پرواز پروانه ها در تهران

شهردار تهران گفت: سال‌ها بود که پروانه‌ها به شهرمان نیامده بودند و این در حالی است که امسال به جای سفیدبالک‌ها پروانه‌ها را در شهر می‌بینیم.

حناچی همچنین به مشکلات ترافیکی منطقه ۹ اشاره و عنوان کرد: این منطقه از جهت دسترسی مشکلات زیادی دارد که با افتتاح زیرگذر استاد معین تا پایان سال، بخشی از این مشکلات حل و دسترسی شمال به جنوب فراهم خواهد شد.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به تناسب فضاهای ایجاد شده، سازمان مناسبی برای نگهداری از این فضاها نیز در نظر گرفته شود تا در طول سال‌های بهره‌برداری خدمات مناسب به مردم ارائه شود.

مخالفت مجلس با دو فوریت طرح تعویق کنکور

نمایندگان  در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ۸۱ رای موافق، ۱۱۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه مخالفت کردند.

هدایت الله خادمی نماینده ایذه به عنوان طراح این طرح گفت: با توجه به سیل ویرانگر در تعدادی از استان های کشور که باعث شده ظرف این مدت دانش آموزان امکان مطالعه را نداشته باشند تقاضای تعویق کنکور را داریم.

وی با بیان این که این طرح به امضای ۱۷ نماینده مجلس رسیده است، عنوان کرد: هم اکنون فشار روحی بسیار زیادی بر روی دانش آموزان این مناطق وجود دارد که این استرس مشکلات عدیده ای برای آن ها و والدین آن ها ایجاد کرده است به هر حال با توجه به وضعیت اضطراری که برای مردم به وجود امده است، دولت باید بتواند این موضوع را مدیریت کرده و حداقل برای دو ماه کنکور را به تعویق بیاندازد.

مصوب شدن این طرح نیازمند حداقل دوسوم رای موافق نمایندگان بود.

کاهش 30 درصدی ازدواج در کشور

سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کاهش ازدواج طی سال‌های اخبر اظهار داشت: در سال ۸۹، ۸۹۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شد که متاسفانه سالانه حدود ۶ درصد کم شده و در سال ۹۶ تعداد ازدواج‌ها به ۶۶۰ هزار ازدواج رسیده است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که در یک بازه زمانی ۸ ساله از سال ۸۹ تا سال ۹۶ ازدواج در کشور ۳۰ درصد کم شده است.

برکاتی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰، ۱۳ میلیون جوان در شُرف ازدواج قرار داشتند و ازدواج نکرده بودند و این رقم در سال ۹۶ به بیش از ۱۱ میلیون رسیده است و این موضوع نشان‌دهنده کاهش جمعیت است. طی سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش سن ازدواج جوانان بوده‌ایم. بررسی‌های ما در سال ۹۵ نشان داد که میانگین سن مناسب ازدواج دختران ۲۴ سال و پسران ۲۷.۵ سال بوده که متاسفانه شاهد افزایش این عدد در سال‌های گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما تولدها در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته گفت: این موضوع به دلیل کاهش ازدواج‌ها است، ما در برهه‌ای از سال ۹۵ با افزایش باروری مواجه بودیم به دلیل اینکه زوج‌های متولد دهه ۶۰ در شرف ازدواج قرار داشتند اما به مرور نرخ باروری در کشور کاهش پیدا کرده است.

دوچرخه سواری بانوان منع قانونی ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اقدام دادستان اصفهان در خصوص دوچرخه سواری بانوان گفت: دوچرخه سواری به موجب قانون و موازین دستگاه قضا توسط بانوان اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد منعی ندارد.

یاسین رامین به ۱۷ سال حبس محکوم شد

یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد در پرونده شکایت هلال احمر، به ۱۷ سال حبس محکوم شد.

در پرونده شرکت رشد وابسته به جمعیت هلال احمر که یاسین رامین متهم آن است، شعبه 1058 مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت، در سه فقره اتهامی، رامین را جمعاً به 17 سال حبس و رد مال محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، رامین به 3 سال حبس بابت خیانت در امانت و دو فقره 7 سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غیر محکوم شده است که طبق ماده 134 قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن، مجازات اشد یعنی هفت سال اجرا می‌شود.

 

 

 

 

 

 

نظر شما