شناسهٔ خبر: 33070676 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وقتی غیرالمپیکی‌ها برای وزارت ورزش مهم‌تر هستند!

در حالی که وضعیت سه فدراسیون المپیکی مشخص نیست و در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند، وزارت ورزش و جوانان زمان انتخابات دو فدراسیون غیرالمپیکی را مشخص کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درحالی‌که 14 ماه دیگر به المپیک توکیو زمان باقی مانده اما هنوز برخی فدراسیون‌های مهم و کلیدی بلاتکلیف هستند.

سال 98 به دلیل اینکه سال منتهی به المپیک توکیو است، یکی از سال‌های حیاتی برای ورزش ایران است. ورزشکاران رشته‌های مختلف باید در تورنمنت‌های گوناگون حضور پیدا کنند تا بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند. بدون تردید فدراسیون‌های ورزشی و ورزشکاران در سال 98 شرایط خیلی حساسی پیش‌رو دارند و آنها باید در میدان‌های مختلف محک بخورند، اما علاوه بر تلاش‌ رؤسای فدراسیون‌ها و ورزشکاران، بار اصلی موفقیت ورزش ایران در کسب سهمیه المپیک روی دوش وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.

این دو نهاد که متولیان ورزش ایران هستند باید شرایط را برای ملی‌پوشان در رشته‌های مختلف فراهم کنند. بدون شک یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ اهالی ورزش، تعیین تکلیف فدراسیون‌های بلاتکلیف است. درحالی‌که یک سال و دو ماه دیگر تا بزرگترین آوردگاه ورزش جهان زمان باقی‌مانده اما سه فدراسیون کشتی، والیبال و وزنه‌برداری با سرپرست اداره می‌شوند و هنوز در خصوص وضعیت آنها وزارت ورزش و جوانان هیچ تصمیمی نگرفته است.

کشتی در باتلاق حاشیه

در بین این سه فدراسیون بلاتکلیف، وضعیت کشتی از دو فدراسیون دیگر حادتر است. اهالی خانواده کشتی این روزها برای رسیدن به صندلی ریاست دست به هر کاری می‌زنند، از جعل امضای رؤسای هیئت‌ها تا مطرح کردن شایعه تعلیق کشتی شرایط این روزهای گوش شکسته‌های ایران است. پس از اینکه نعمتی سرپرستی فدراسیون کشتی را بر عهده گرفت، او در اولین اقدام خود دست به تغییر و تحول زد و حتی دبیر فدراسیون که ریاست مجمع هم بر عهده داشت تغییر داد. در کنار این تغییر و تحولات برخی رؤسای هیئت‌ها نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری هر چه زودتر مجمع ارسال کردند که البته برخی از جعل شدن امضای خود در این نامه سخن گفتند.

علاوه بر این اتفاقات برخی مدعی شدند که لالویج از تعلیق کشتی ایران به دلیل این تغییر و تحولات خبر داده که چند روز پیش مشخص شد بحث تعلیق کشتی ایران به دلیل بدهی‌های سرسام‌آور این فدراسیون به اتحادیه جهانی کشتی بوده و ربطی به موضوع تغییر و تحولات نداشته است. فدراسیون کشتی که همیشه مدعی بوده که با اسپانسر بهترین شرایط را برای کشتی‌گیران فراهم کرده است حالا در خطر تعلیق به خاطر بدهی‌های سرسام‌آور قرار گرفته است. این بخشی از حواشی فدراسیون کشتی است، کشتی ورزش اول ایران است، اما این روزها به‌قدری در باتلاق حاشیه فرورفته که نگرانی زیادی برای خانواده این کشتی به وجود آورده است.

البته در کنار این حواشی، موضع وزارت ورزش و جوانان هم در نوع خود جالب‌توجه است. تاکنون از انتخابات فدراسیون کشتی هیچ‌ خبری از سوی وزارت ورزش و جوانان مخابره نشده است و مشخص نیست که چرا ورزش کشتی که یکی از رشته‌های مدال‌آور در المپیک بوده است چرا باید در این شرایط بلاتکلیف باشد.

انتخابات والیبال بعد از انتخابی المپیک؟

اگرچه دو فدراسیون والیبال و وزنه‌برداری به اندازه کشتی حاشیه ندارد، اما بلاتکلیفی این دو فدراسیون در شرایطی که سال منتهی به المپیک است به‌ هیچ‌ عنوان جایز نیست. ملی‌پوشان والیبال پس از 52 سال طلسم صعود به المپیک را در سال 2016 شکستند و توانستند به میدان المپیک راه پیدا کنند. آنها برای المپیک توکیو هم عزمشان را جزم کردند تا بتوانند در این آوردگاه مهم حضور پیدا کنند اما شرایط این روزهای والیبال چندان مناسب نیست. از آذر سال گذشته این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود و هنوز نه در مورد ثبت‌نام از نامزدها و نه زمان انتخابات هیچ‌ تصمیمی گرفته نشده است و آن‌طور که شنیده می‌شود حتی ممکن است انتخابات فدراسیون والیبال به بعد از انتخابی المپیک موکول شود.

وزنه‌برداری در انتظار وزارت ورزش

در رشته وزنه‌برداری هم وضعیت همین است، دوره چهارساله علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری هشتم اردیبهشت به پایان رسید. وزارت ورزش و جوانان هم برای اینکه عدالت را برقرار کند، این قانون را اجرا کرد بنابراین مقرر شد سرپرستانی که در انتخابات فدراسیون‌های خود شرکت کردند باید کنار بروند تا شائبه مهندسی‌ شدن به وجود نیاید. به همین خاطر بود که علی مرادی جای خود را به علیرضا خسروی داد تا امور جاری فدراسیون را تا برگزاری انتخابات بر عهده بگیرد. درحالی‌که ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون وزنه‌برداری صورت گرفته و نامزدهایی که تأیید صلاحیت گرفتند مشخص‌شده است اما هنوز از زمان برگزاری انتخابات خبری نیست.

حالا نکته قابل‌توجه این است که وزارت ورزش در دو روز گذشته زمان انتخابات دو فدراسیون را مشخص کرده است، دو فدراسیون بیماری‌های خاص و چوگان هیچ‌کدام المپیکی نیستند، اما گویا زمان برگزاری انتخابات دو فدراسیون غیر المپیکی برای وزارت ورزش و جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین خاطر با اعلام وزارت ورزش و جوانان تاریخ برگزاری انتخابات دو فدراسیون غیر المپیکی زودتر از همه مشخص است.

در شرایطی که فدراسیون‌های مهم و کلیدی با سرپرست اداره می‌شود و فدراسیون کشتی هم به دلیل همین بلاتکلیفی آبستن حواشی شده است، حداقل انتظار می‌رفت وزارت ورزش و جوانان این سه فدراسیون را در اولویت کاری خود قرار دهد، اما گویا فدراسیون‌های غیر المپیکی برای مسئولان وزارت ورزش و جوانان اهمیت بیشتری دارد و به همین خاطر است که انتخابات فدراسیون بیماری‌های خاص و چوگان به ترتیب در روزهای 18 و 19 خرداد برگزار می‌شود!

انتهای پیام/4051/4057/

نظر شما