شناسهٔ خبر: 33070662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

سفر مرموز بن علوی به تهران/ تهدید ترامپ به پایان ایران و واکنش جنجالی ظریف!/ تغییر در ساختار اطلاعات سپاه

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ دکتر روحانی

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، در دیدار صمیمی با جمعی از دانشجویان و جوانان با تأکید بر حضور نسل جوان در صحنه مشارکت فعال‌تر و تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌های استفاده نشده از اصول مترقی قانون اساسی، گفت: «حضور نسل جوان و تلاش برای استفاده از ظرفیت های استفاده نشده قانون اساسی راه حل مشکلات است و قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل 59 است که می گوید اگر در یک مسأله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آراء برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسایل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رأی عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود.»

این اظهارات رئیس جمهور با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد، تا جایی که این روزنامه منتقد همیشگی دولت و رئیس جمهور، در یادداشتی اینگونه نوشت: «جالب است که رئیس‌جمهور مصداق و مقصود خود از رفراندوم در موضوعات فرهنگی و اجتماعی را بیان نمی‌کند و تنها کلی‌گویی می‌کند. اما در حوزه سیاست خارجی، عیان و آشکار است که با وجود امتیازدهی و دیپلماسی انفعالی دولت آقای روحانی، حریف گستاخ‌تر و زیاده‌خواه‌تر شد و روز به روز علی‌رغم اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی ایران، با بدعهدی تعهداتش را زیر پا گذاشت و بر تحریم و تهدید افزود.»

همچنین دکنر روحانی در جمع فعالان سیاسی تاکید کرد که باید در حد اختیارات از رئیس جمهور توقع داشت. این اظهارات هم واکنش های زیادی در پی داشت. «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در توییتر خود نوشت: «روسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته اند، و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟ »

چهره هفته؛ زهرا سعیدی

تعدادی از قربانیان اسید پاشی در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی میهمان صحن علنی مجلس در هفته جاری بودند. برخی رسانه ها مدعی شدند «زهرا سعیدی»، نماینده مردم مبارکه، با حضور در جمع قربانیان اسیدپاشی طی جملاتی خطاب به مرضیه ابراهیمی، که نیمی از صورت خود در جریان اسیدپاشی های اصفهان دچار جراحات شدید شده، گفته است: «شما از دست مجرم قِسِر در رفته‌ای و فقط یک طرف صورتت آسیب دیده است! تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد.»

این رسانه ها در ادامه این گونه نوشته و مدعی شدند، مرضیه ابراهیمی، قربانی اسیدپاشی اصفهان، در ادامه از سعیدی درباره حوزه انتخابیه‌اش سوال کرد و وقتی فهمید او نماینده مبارکه اصفهان است با تعجب خطاب به او گفت: «واقعا متاسفم که شما نماینده اصفهان هستید و نمی‌دانید عاملان حادثه اسیدپاشی اصفهان هنوز مشخص نشده‌اند و به من می‌گویید قِسِر در رفته‌ای!»

نماینده مردم مبارکه نیز در ادامه خطاب به ابراهیمی و سایر قربانیان حاضر در مجلس گفت: «ما پیشنهاد اعدام را در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی داشتیم و فکر می‌کنم شما هم همین را می خواهید.»

ابراهیمی پاسخ داد: «من شخصا نه قصاص می خواهم نه اعدام بلکه حبس ابد می‌خواهم. قرار نیست این چرخه خشونت ادامه داشته باشد. این افراد هم از حبس ابد هم بیشتر می‌ترسند.»

البته سعیدی در گفتگویی از این هجمه ها انتقاد کرد و آن را ناشی از برداشت نادرست رسانه ها دانست.

جنجال هفته؛ حمله به منطقه سبز بغداد و درگیری لفظی ترامپ با مقامات ایرانی

انفجار نزدیک سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در حالی روی داد که مقامات آمریکایی اخیرا از کارکنان غیرضروری این کشور خواسته بودند خاک عراق را ترک کنند. سازمان‌های امنیتی عراقی در این باره اعلام کردند یک فروند موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد نزدیک سفارت آمریکا اصابت کرده است.

 همچنین رسانه‌ها از به صدا در آمدن آژیر خطر داخل سفارت آمریکا پس از وقوع انفجار خبر دادند. سفارت آمریکا در بغداد بزرگترین سفارت در جهان است و مساحت آن از مساحت واتیکان بیشتر است.

«ژنرال یحیی رسول»، یکی از سخنگویان ارتش عراق، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «راکت کاتیوشا نزدیک مجسمه «سرباز گمنام» به زمین خورده که کمتر از یک مایل (۱.۶ کیلومتر) با سفارت آمریکا فاصله دارد.»

وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت؛ «اگر چه کسی آسیب ندیده است، اما ما این حادثه را جدی تلقی می‌کنیم و همانطور که طی ۲ هفته گذشته تاکید کردیم، آمریکا تهدیدات و حمله به هیچ یک از پرسنل و یا اماکن خود را تحمل نخواهد کرد و قاطع به آن پاسخ خواهد داد.»

در پایان این بیانیه نیز آمده «وزارت دفاع آمریکا نیز تدابیر اضافی را برای تضمین امنیت پرسنل آمریکایی اتخاذ خواهد کرد.»

تنها ساعتی بعد از اصابت یک راکت کاتیوشا به نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در توئیتی به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است.» «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، نیز در توییتر خود خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «دونالد ترامپ به تحریک تیم B، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌های‌ برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.»

خبر مهم هفته؛ سفر بن علوی به تهران-تغییر در ساختار اطلاعات سپاه

«یوسف بن علوی»، وزیر امور خارجه عمان، بعدازظهر روز دوشنبه وارد تهران شد. وزیر امور خارجه عمان پس از ورود به تهران با «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه در فرودگاه مهرآباد، رسماً از یوسف بن علوی استقبال کرد.

خبری از جزئیات این دیدار منتشر نشد اما تحلیلگران معتقدند احتمالا وزیر امورخارجه عمان پیام آمریکا را برای ایران آورده، با توجه به اینکه در نیویورک حضور داشته است.

******

در مراسمی «سرلشکر حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه، حجت الاسلام والمسلمین حسین طائب را به عنوان مسئول اطلاعات سپاه و سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق را نیز با عنوان جانشین اطلاعات سپاه معرفی و از خدمات سردار سرتیپ پاسدار حسین نجات قدردانی کرد.

نظر شما