شناسهٔ خبر: 33069405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دموکرات‌ها تیم ترامپ را به تحریف اطلاعات درباره ایران متهم کردند

بی‌اعتمادی کنگره به کاخ سفید

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: برخی اعضای کنگره پس از نشست خود با مقامات دولتی آمریکا درباره ایران با ابراز تردید نسبت به اطلاعات ارائه شده، گفتند که با این حال مقامات دولت ترامپ لحن خود را نرم‌تر کرده‌اند. برخی از نمایندگانی که در جلسه اعضای مجلس نمایندگان و مقام‌های دولت ترامپ شرکت کرده بودند، گفتند که این جلسه توجیهی گاهی پرتنش می‌شد و بعضی از دموکرات‌ها مقام‌های دولت را به تحریف اطلاعات برای ایجاد زمینه به منظور دادن پاسخ تهاجمی به اقدامات ایران متهم کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای کنگره گفته‌اند که مقامات دولت آمریکا در جلسه‌ای توجیهی روز سه‌شنبه خود با اعضای کنگره درباره ایران، تلاش کردند قانونگذاران را متقاعد کنند که دولت دونالد ترامپ قصد بازدارندگی ایران را به مذاکرات هسته‌ای دارد، نه حمله به این کشور.
پس از هفته‌ها اعتراض سناتورها و قانونگذاران آمریکایی مبنی بر عدم اطلاع رسانی دولت درباره سیاست‌هایش در قبال ایران، اعضای ارشد دولت ترامپ عصر سه‌شنبه در دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره حاضر شدند تا اعضا را در جریان اطلاعات مربوط به آنچه «تهدیدهای ایران علیه منافع آمریکا» می‌خوانند، قرار دهند.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه، پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت و ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسات که پشت درهای بسته برگزار شد به سوالات سناتورها و نمایندگان پاسخ دادند.
«الیوت انگل» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «آنها در حال نرم کردن لحن خود هستند. آنها تلاش کردند که این حس را القا کنند.»
این مقامات دولتی در صحبت‌های خود به قانونگذاران درباره آنچه «تهدیدهای ایران و نیروهای مورد حمایت آن علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه» می‌خوانند، توضیح داده‌اند. بسیاری از دموکرات‌ها گفته‌اند که نسبت به این تهدیدها تردید دارند اما جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ موافق بوده‌اند که تهدیداتی علیه آمریکایی‌ها در منطقه وجود دارد. همچنین« مایک مک کال» ، عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اظهار داشت: «هیچ تمایلی برای وارد شدن به جنگ در این منطقه وجود ندارد. این عملیات بازدارنده برای کنترل ایران است.»
«پاتریک شاناهان» نیز پس از دیدار با قانونگذاران گفت که دولت خواهان تشدید وضعیت کنونی نیست و اقدامات آمریکا تا به امروز برای «بازدارندگی ایران» بوده است. وی به خبرنگاران توضیح داد: این برای بازدارندگی است، نه جنگ. ما نمی‌خواهیم وارد جنگ شویم.
پس از آنکه دولت ترامپ اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و برای تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه یک ناو گروه به خاورمیانه اعزام کرد، تنش‌ها در منطقه تشدید شد و مقامات دو کشور لفاظی‌ها علیه یکدیگر را افزایش دادند.
برخی دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفته‌اند که مقامات دولت اطلاعات را تحریف کرده‌اند تا زمینه را برای پاسخ تند به هرگونه اقدام ایران فراهم کنند.
«روبن گالگو» عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در این باره گفت: از نظر من هیچ اطلاعاتی وجود نداشت که دلیلی برای این باشد که ما اکنون از درگیری با ایران صحبت کنیم.
سناتور «کریس مورفی» و عضو کمیته روابط خارجی نیز به خبرنگاران گفت: آنها فقط امیدوارند که ایران در نهایت پای میز مذاکره بیاید، بدون اینکه طرح مشخصی برای تحقق این هدف وجود داشته باشد.
فقدان مدارک درباره ارتباط ایران و القاعده
نکته جالب اینجاست که منابع مطلع آمریکایی در یک جلسه توجیهی غیرعلنی با اعضای کنگره آمریکا، مقامات رسمی را توجیه کرده‌اند که آمریکا مدرکی که نشان‌دهنده همکاری ایران با القاعده باشد، ندارد. پایگاه خبری دیلی بیست، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه به اعضای کنگره گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا مدرکی ندارد که نشان دهد القاعده در زمینه فعالیت‌های متجاوزانه اخیر آن در منطقه خلیج فارس با ایران همکاری داشته است.
این یافته مقامات اطلاعاتی آمریکا که توسط سه منبع مطلع از این موضوع به دیلی بیست ارائه شدند، می‌تواند در صورت افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران، دعوی بالقوه قانونی برای آغاز جنگ با ایران را تضعیف کند.
بنا به گفته سه منبع مطلع که به مقامات رسمی در این باره اطلاع‌رسلانی کردند، با توجه به جریان موجود تهدیدها، دولت آمریکا مدرکی نشان‌دهنده همکاری عملیاتی میان حکومت ایران و این گروه تروریستی که مسئول حادثه یازده سپتامبر است، در دست ندارد.
اهمیت این اعتراف، احتمالاً میان قانون‌گذاران شکاف ایجاد خواهد کرد. دموکرات‌هایی که نگران چشم‌انداز جنگ میان آمریکا و ایران هستند احتمالاً خواهند گفت که نبود اطلاعات به معنای آن است که دولت ترامپ مجاز نیست تا از قانون سال ۲۰۰۱ کنگره برای به کارگیری نیروهای نظامی در جنگ با القاعده استفاده کرده و آن را مبنایی برای شروع جنگ با قدرت منطقه [ایران] قرار دهد. برخلاف آن، جمهوری‌خواهان احتمالاً از آن به عنوان یک نتیجه‌گیری کاذب استفاده کرده و استدلال خواهند کرد که دولت [آمریکا] در تلاش است تا برای دفاع از منافع و نیروهای آمریکا در منطقه خلیح فارس جنگی را آغاز کند.
به گزارش ایسنا رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، فروردین ماه در کمیته روابط خارجی سنا، از پمپئو پرسید که آیا دولت ترامپ می‌تواند از مجوز سال ۲۰۰۱ آمریکا (که به ایالات متحده مجوز استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را می‌داد) در مقابل ایران استفاده کند؟
مایک پمپئو از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت اما مدعی شد که ارتباطی میان دولت ایران و القاعده در این زمینه وجود داشته است.
سناتور رند پال نیز در واکنش به این پاسخ پمپئو تصریح کرد که ترامپ مجوز کنگره برای جنگ با ایران را ندارد و این تنها کنگره است که می‌تواند علیه کشور دیگری اعلام جنگ کند. وی همچنین در ادامه اتهام همکاری ایران و القاعده را رد کرد.
تاکتیک شکست خورده ترامپ
دولت ترامپ مدعی است که هدف از افزایش فشارها بر ایران کشاندن ایران پای میز مذاکره برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ در مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد.
به گزارش ایسنا، تلاش آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات با ایران در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده: تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست.
ظریف با اشاره به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد که ایالات متحده دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. وی با انتقاد از حضور ناو جنگی آبراهام لینکلن و بمب‌افکن آمریکایی در منطقه بیان کرد: حضور تمام این تجهیزات نظامی در منطقه‌ای کوچک، مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد. آمریکا دست به بازی بسیار خطرناکی زده است.
وی درباره خروج دولت ترامپ از برجام نیز گفت: ما تمایلی به مذاکره با کسانی که زیر تعهدهایشان زده‌اند، نداریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ایران تسلیم تهدیدات نمی‌شود، خاطر نشان کرد: ایران هیچ‌گاه تحت فشار مذاکره نمی‌کند. نمی‌توانید ایرانی را تهدید کنید و انتظار داشته باشید به تعامل با شما بپردازد. باید از طریق احترام به تعامل پرداخت؛ نه از طریق تهدید.
 

برچسب‌ها:

نظر شما