شناسهٔ خبر: 33068905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شرکت نفت جنوب عراق می‌گوید با رفتن اکسون موبیل تولید نفت از میدان قرنه را افزایش می‌دهد

فصل جدید ژئوپلتیک انرژی در بغداد؟

به نظر می‌رسد بغداد در سیاست‌های حوزه انرژی خود، رویکردی متفاوت را نسبت به گذشته اتخاذ کرده که در آن محافظه‌کاری کمتری دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه انرژی|

به نظر می‌رسد بغداد در سیاست‌های حوزه انرژی خود، رویکردی متفاوت را نسبت به گذشته اتخاذ کرده که در آن محافظه‌کاری کمتری دیده می‌شود. همزمان با اینکه ثامر غضبان وزیر انرژی این کشور هشدار داده است که تنش‌ها در خاورمیانه برای ثبات بازار نفت چالش ایجاد می‌کند، شرکت نفت جنوب عراق گفته است که در نبود شرکت نفتی اکسون موبیل‌، تولید نفت از میدان قرنه غربی عراق افزایش پیدا می‌کند. این اخبار با انتشار مسائلی در مورد فشار واشنگتن به بغداد برای کاستن از وابستگی انرژی به تهران نیز همزمان شده‌اند.  شرکت نفت جنوب عراق در اقدامی چالشی در پاسخ به خروج غیرقانونی شرکت نفتی «اکسون موبیل» از میدان شماره یک «قرنه غربی» در استان بصره در جنوب عراق تاکید کرد که در نبود این شرکت نفتی امریکایی، تولید نفت از میدانی نفتی شماره یک قرنه بیشتر می‌شود.

 این شرکت نفتی وابسته به وزارت نفت عراق دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای افزوده است که درصدد افزایش تولید به 50 هزار بشکه در روز در روزهای اندک آینده از این میدانی نفتی در نبود شرکت اکسون موبیل است. شرکت نفتی اکسون موبیل امریکا در جمعه و شنبه گذشته کارکنان خارجی خود را از میدان نفتی شماره یک قرنه غربی خارج و به امارات منتقل کرد. این اقدام شرکت نفتی امریکا موجب اعتراض وزارت نفت عراق شد و «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که عقب‌نشینی این شرکت امریکایی از میدانی نفتی قرنه ارتباطی به مسائل امنیتی یا تهدید احتمالی ندارد بلکه دارای انگیزه‌های سیاسی و در راستای تنش‌های موجود در منطقه اتفاق افتاده است.شرکت اکسول موبیل با وجود گذشت 5 روز از حادثه خروج کارکنانش از عراق هنوز در سایت عربی خود که در قطر مدیریت می‌شود، پیرامون آن توضیحی نداده است.  

وزیر نفت عراق گفته است که مسوولان شرکت اکسون موبیل درخواست جلسه‌ای را در جمعه آینده با وی برای توضیح درباره علل خروج کارکنانشان از میدان قرنه کرده‌اند.  وزیر نفت عراق همچنین سه‌شنبه در حاشیه نشست جده، در اظهاراتی که می‌تواند انتقاد نسبت به اقدام‌های امریکا در خلیج فارس محسوب شود به رویترز گفته است که تنش در خاورمیانه ثبات بازار نفت را به چالش می‌کشد.   

به گزارش «تعادل» اکسون‌موبیل قرار است یکی از پروژه‌های حیاتی عراق برای افزایش تولید نفت خام را به صورت مشترک با سی ان پی سی چین اجرا کند. نشریه میس چند ماه قبل نوشته بود که پروژه مشترک اکسون موبیل و سی ان پی سی موسوم به «تامین مشترک آب دریا» (CSSP) که قرار است تاسیسات تصفیه 12.5میلیون بشکه آب دریا را فراهم کنند و برای افزایش تولید چشمگیر در نفت خام عراق حیاتی است، ممکن است به زودی اجرا شود. حالا و با اعلام موضع شرکت نفت جنوب عراق در مورد خروج کارکنان خارجی اکسون موبیل از میدان قرنه، مشخص نیست سرنوشت دیگر پروژه‌هایی که شرکت امریکایی در این کشور نفتخیز دارد چه خواهد شد.

 عراق اخیرا بارها عنوان کرده است که هدف‌گذاری ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت خام را دارد. چالش اخیر با اکسون موبیل همزمان با این منتشر می‌شود که ظاهرا واشنگتن در حال فشار آوردن به بغداد برای قطع کردن واردات انرژی از تهران است. ایرنا روز سه‌شنبه نوشت که سفارت امریکا در بغداد خبری از دیدار اخیر«جوی هود» کاردار این کشور با «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق منتشر کرده که در آن به نقل از دیپلمات ارشد امریکایی و به شکل دستوری آمده که عراق باید در برق به خودکفایی برسد؛ مقامات عراقی بارها مطرح کرده‌اند که رسیدن به مرحله خودکفایی عراق در زمینه برق به دو تا سه سال زمان آنهم در صورت اجرای طرح‌های بزرگ در این مدت، نیاز است. عراق به دنبال سال‌ها جنگ، از سال 2003 برنامه‌های جدی بازسازی نیروگاهی خود را آغاز کرد. انعقاد قرارداد برای وارد کردن برق از ایران نیز 2 سال پس از 2003 اتفاق افتاد و از آن زمان تاکنون طبق آمارهای دولتی، ایران روزانه بین 1500 تا 2000 مگاوات برق به عراق صادر کرده است. ایران از سال 96 تاکنون به 2 نیروگاه در بصره و بغداد گاز نیز صادر کرده است.

 

 

نظر شما