شناسهٔ خبر: 33068719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تردید کنگره نسبت به اطلاعات تیم ترامپ درباره ایران

دنیای اقتصاد : برخی اعضای کنگره پس از نشست خود با مقامات دولتی آمریکا درباره ایران با ابراز تردید نسبت به اطلاعات ارائه شده، گفتند که با این حال مقامات دولت ترامپ لحن خود را نرم‌تر کرده‌اند. همزمان منابع مطلع آمریکایی گفتند که در یک جلسه توجیهی غیرعلنی با اعضای کنگره آمریکا، مقامات رسمی توجیه شده‌اند که آمریکا مدرکی که نشان‌دهنده همکاری ایران با القاعده باشد، ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، اعضای کنگره گفته‌اند مقامات دولت آمریکا در جلسه‌ توجیهی روز سه‌شنبه خود با اعضای کنگره درباره ایران، تلاش کردند قانون‌گذاران را متقاعد کنند که دولت دونالد ترامپ قصد بازگرداندن ایران را به مذاکرات هسته‌ای دارد، نه حمله به این کشور. پس از هفته‌ها اعتراض سناتورها و قانون‌گذاران آمریکایی مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی دولت درباره سیاست‌هایش در قبال ایران، اعضای ارشد دولت ترامپ عصر سه‌شنبه در دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره حاضر شدند تا اعضا را در جریان اطلاعات مربوط به آنچه «تهدیدهای ایران علیه منافع آمریکا» می‌خوانند، قرار دهند. مایک پمپئو وزیر امورخارجه، پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسات که پشت درهای بسته برگزار شد به سوالات سناتورها و نمایندگان پاسخ دادند.

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: آنها درحال نرم کردن لحن خود هستند. آنها تلاش کردند که این حس را القا کنند. این مقامات دولتی در صحبت‌های خود به قانون‌گذاران درباره آنچه «تهدیدهای ایران و نیروهای مورد حمایت آن علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه» می‌خوانند، توضیح داده‌اند. بسیاری از دموکرات‌ها گفته‌اند که نسبت به این تهدیدها تردید دارند اما جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ موافق بوده‌اند که تهدیداتی علیه آمریکایی‌ها در منطقه وجود دارد.

همچنین مایک مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اظهار کرد: هیچ تمایلی برای وارد شدن به جنگ در این منطقه وجود ندارد. این عملیات بازدارنده برای کنترل ایران است. پاتریک شاناهان نیز پس از دیدار با قانون‌گذاران گفت که دولت خواهان تشدید وضعیت کنونی نیست و اقدامات آمریکا تا به امروز برای «بازدارندگی ایران» بوده است. وی به خبرنگاران توضیح داد: این برای بازدارندگی است، نه جنگ. ما نمی‌خواهیم وارد جنگ شویم. پس از آنکه دولت ترامپ اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و برای تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه یک ناوگروه به خاورمیانه اعزام کرد، تنش‌ها در منطقه تشدید شد و مقامات دو کشور لفاظی‌ها علیه یکدیگر را افزایش دادند.

برخی دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفته‌اند که مقامات دولت اطلاعات را تحریف کرده‌اند تا زمینه را برای پاسخ تند به هرگونه اقدام ایران فراهم کنند. روبن گالگو، عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در این باره گفت: از نظر من هیچ اطلاعاتی وجود نداشت که دلیلی برای این باشد که ما اکنون از درگیری با ایران صحبت کنیم. سناتور کریس مورفی و عضو کمیته روابط خارجی نیز به خبرنگاران گفت: آنها فقط امیدوارند که ایران در نهایت پای میز مذاکره بیاید، بدون اینکه طرح مشخصی برای تحقق این هدف وجود داشته باشد. دولت ترامپ مدعی است که هدف از افزایش فشارها بر ایران کشاندن ایران پای میز مذاکره برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ در مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

تلاش آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات با ایران درحالی است که محمدجواد ظریف وزیرخارجه تاکید کرده: تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست. ظریف با اشاره به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد که ایالات‌متحده دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. او با انتقاد از حضور ناو جنگی آبراهام لینکلن و بمب‌افکن آمریکایی در منطقه بیان کرد: حضور تمام این تجهیزات نظامی در منطقه‌ای کوچک، مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد. آمریکا دست به بازی بسیار خطرناکی زده است.

نبود مدرکی از همکاری ایران با القاعده

همزمان منابع مطلع آمریکایی در یک جلسه توجیهی غیرعلنی با اعضای کنگره آمریکا، مقامات رسمی را توجیه کرده‌اند که آمریکا مدرکی که نشان‌دهنده همکاری ایران با القاعده باشد، ندارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه به اعضای کنگره گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا مدرکی ندارد که نشان دهد القاعده در زمینه فعالیت‌های متجاوزانه اخیر آن در منطقه خلیج‌فارس با ایران همکاری داشته است. این یافته مقامات اطلاعاتی آمریکا که توسط سه منبع مطلع از این موضوع به دیلی بیست ارائه شدند، می‌تواند در صورت افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران، دعوی بالقوه قانونی برای آغاز جنگ با ایران را تضعیف کند.

این ارزیابی در یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی‌شده در جمع اعضای کنگره در کپیتول هیل ارائه شد. بنا به گفته سه منبع مطلع که به مقامات رسمی در این باره اطلاع‌رسانی کردند، با توجه به جریان موجود تهدیدها، دولت آمریکا مدرکی که نشان‌دهنده همکاری عملیاتی میان ایران و گروه تروریستی القاعده که مسوول حادثه ۱۱ سپتامبر است، باشد، در دست ندارد. اهمیت این اعتراف، احتمالا میان قانون‌گذاران شکاف ایجاد خواهد کرد. دموکرات‌هایی که نگران چشم‌انداز جنگ میان آمریکا و ایران هستند احتمالا خواهند گفت که نبود اطلاعات به معنای آن است که دولت ترامپ مجاز نیست از قانون سال ۲۰۰۱ کنگره برای به‌کارگیری نیروهای نظامی در جنگ با القاعده استفاده کند و آن را مبنایی برای شروع جنگ با قدرت منطقه [ایران] قرار دهد. برخلاف آن، جمهوری‌خواهان احتمالا از آن به‌عنوان یک نتیجه‌گیری کاذب استفاده کرده و استدلال خواهند کرد که دولت [آمریکا] در تلاش است تا برای دفاع از منافع و نیروهای آمریکا در منطقه خلیح فارس جنگی را آغاز کند. رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، فروردین ماه در کمیته روابط خارجی سنا، از پمپئو پرسید که آیا دولت ترامپ می‌تواند از مجوز سال ۲۰۰۱ آمریکا (که به ایالات متحده مجوز استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را می‌داد) در مقابل ایران استفاده کند؟

مایک پمپئو از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت اما مدعی شد ارتباطی میان دولت ایران و القاعده در این زمینه وجود داشته است. سناتور رند پال نیز در واکنش به این پاسخ پمپئو تصریح کرد که ترامپ مجوز کنگره برای جنگ با ایران را ندارد. از سوی دیگر، آلمان و چین خواستار خویشتنداری ایران و آمریکا شده‌اند و تاکید کردند که گفت‌وگو بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌های طرف مقابل است. وزارت امورخارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد ضرورت دارد کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود تا کشورهای عضو برجام بتوانند درباره راهکارهایی که حفظ برجام را تضمین می‌کنند، تصمیم‌گیری کنند.

نظر شما