شناسهٔ خبر: 33068590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بيماري هاي واگيردار چابهار را تهديد مي كند

چابهار- ايرنا- رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت گفت: بيماري هاي واگيردار نظير مالاريا، تب كريمه كنگو و ايدز چابهار را تهديد مي كند و بايد اقدامات لازم در اين منطقه مهم با جذابيت هاي اقتصادي، تجاري، گردشگري را انجام داد تا مردم و سرمايه گذاران با مشكلات مواجه نشوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ايرنا دكتر محمد گويا چهارشنبه شب در نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي سيستان و بلوچستان كه در فرمانداري چابهار برگزار شد اظهار داشت: وضع كشور از نظر بيماري هاي مالاريا، ايدز و ساير بيماري هاي واگيردار نسبت به گذشته خيلي خوب است.
وي بيان كرد: با تلاش هاي نيروهاي خدوم وزارت بهداشت و درمان در سراسر كشور، همراهي مسئولان و تعامل بين بخشي در طول سالهاي گذشته سبب شده تا با كمترين مشكلات دچار شويم.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت گفت: چابهار مرز آبي و خاكي با كشورهاي مختلف از جمله پاكستان دارد كه به لحاظ اقتصادي و سرمايه گذاري براي ايران مهم است و نبايد بيماري هاي مختلف و خطرناك آن را تهديد كند.
وي بيان كرد: در دهه 1370 بيش از 70 هزار مورد بيماري مالاريا در كشور بوده كه هم اينك اين آمار به كمتر از انگشتان دست رسيده و موفقيت هاي خوبي حاصل شده است.
گويا اظهار داشت: دامپزشكي بايد با قرنطينه و مراقبت هاي لازم از دام هاي وارداتي نسبت به ورود بيماري هاي مشترك انسان و دام در كشور اقدام كند و در اين باره حساسيت هاي لازم را داشته باشد.
وي افزود: تب كريمه كنگو كشنده است و نبايد اين نوع بيماري موجب كشتن انسان ها شود.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: سگ هاي ولگرد تهديد جدي هستند كه نياز است دستگاههاي مختلف با همكاري همديگر نسبت به كاهش جمعيت اين سگ ها اقدام كنند.
وي درخصوص بيماري ايدز و مراقبت هاي لازم و پيشگيري از اين بيماري نيز هشدار داد.
گويا تصريح كرد: عزيزترين، فداكارترين و زحمتكش ترين نيروهاي بهداشت و درمان در سه دانشگاه علوم پزشكي استان سيستان و بلوچستان خدمت مي كنند و خدمات آنان قابل تقدير است.

** هيچ توجيهي درباره مرگ انسان توسط سگ هاي ولگرد در استان وجود ندارد
معاون سياسي اجتماعي استاندار سيستان وبلوچستان نيز اظهار داشت: در قرن 21 هيچ توجيهي درباره گزيدگي و مرگ و مير انسانها توسط سگ هاي ولگرد وجود ندارد و بايد فرمانداران در فرصت كوتاه به صورت جدي در زمينه جمع آوري و اتلاف سگ هاي ولگرد فعال شوند.
علي زيني وند افزود: كارگروههاي ستاد سلامت شهرستانها بايد فعال و دبيرخانه ها به صورت تخصصي بايد وارد عمل شوند.
وي بيان كرد: اطلاع رساني در سيستان وبلوچستان فقير و مظلوم است و بايد در اين باره فكري اساسي شود.
ماون سياسي اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: فرمانداران ملزم به اجراي سند سلامت و امنيت غذايي استان هستند و بايد گزارشي از عملكردها و خروجي مناسب و اثربخش آنها به مردم داده شود.
وي استفاده از تريبون هاي نمازهاي جمعه و جماعات، ظرفيت انجمن هاي غيردولتي و فعالان شبكه هاي اجتماعي براي آگاهي بخشي به جامعه و بيان دستاوردهاي دولت در حوزه هاي مختلف را خواستار شد.
زيني وند بر ساماندهي مناطق حاشيه شهرهاي چابهار و كنارك در فاصله زماني سه تا پنج ساله تاكيد كرد و افزود: اگر عزم جدي وجود داشته باشد مشكلات حاشيه نشيني در كمترين زمان مرتفع خواهد شد.

**استقرار كانكس تشخيص مالاربا در شهرستان چابهار ضروريست
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر نيز با ارائه گزارش عملكرد بهداشت و درمان در يكسال اخير اظهار داشت: استقرار كانكس تشخيص مالاريا در شهرستان چابهار ضروريست تا بتوانيم تعداد مالاريا را كاهش و نگراني ها را كمتر كنيم.
محمد مهران اميني فرد افزود: راه اندازي ١٤ واحد نمونه گيري آزمايشگاهي در شهرستان چابهار و كنارك، راه اندازي يك آزمايشگاه در چابهار، راه اندازي پنج مركز هاري در چابهار و كنارك، افتتاح تسهيلات زايماني نگور از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر در اين مناطق است.
وي بيان كرد: از ديگراقدامات مهم اين دانشگاه مي توان به ارتقا بخش شيمي آزمايشگاه كنترل مواد غذايي چابهار، پيگيري و راه اندازي مركز رشد چابهار، نصبHIS مركز درمان بستر كنارك و چابهار، افتتاح كلينك سينا در چابهار خريد و سردخانه جسد سه كشويي چابهار نام برد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر به ظرفيت هاي موجود چابهار اشاره كرد و گفت: اين شهرستان موقعيت ويژه اي دارد و با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب به منظور توسعه سواحل مكران نياز به توجه بيشتر و بستر سازي مناسب براي رشد و توسعه از جمله توسعه هر چه سريع تر امكانات بهداشتي و درماني دارد.

**بيماري هاي واگيردار در چابهار نيازمند توجه بيشتر مسئولان هستند
سرپرست معاونت استانداري سيستان و بلوچستان و فرمانداري شهرستان ويژه چابهار نيز اظهار داشت: بيماري هاي واگيردار نظير مالاريا و تب كريمه كنگو در چابهار نيازمند توجه بيشتر مسئولان است.
رحمدل بامري افزود: چابهار با 300 هزار نفر جمعيت و 488 روستا تنها نقطه اي از كشور است كه تمام روستاهاي آن با تانكر آبرساني سيار مي شوند.
وي بيان كرد: 320 كيلومتر مرز آبي و بيش از 100 كيلومتر مرز خاكي فرصتي براي اشتغال و توسعه اين شهرستان است و بايد وزارت بهداشت نيز تعهدات خود را در زمينه ساخت بيمارستان 540 تختخوابي كه بيش از 6 ماه از كلنگ زني آن مي گذرد، عمل كند.
سرپرست فرمانداري چابهار ادامه داد: اين شهرستان با مشكلات حاشيه نشيني 70 هزار نفري مواجه است كه در اين مناطق بدون امكانات برق، آب، مدرسه، طرح هادي و بهداشت تهديد جدي امنيتي، اجتماعي، فرهنگي و اجتماعي هستند و احتمال هر نوع بيماري واگيردار وجود دارد.
وي بيان كرد: چابهار كمترين امكانات و سرانه هاي فضاي آموزشي، بهداشتي، ورزشي، راه، برق و آب در سيستان وبلوچستان را دارد و از نظر پزشك و بهداشت و درمان به شدت محروم است.
بامري حل مشكلات بهداشتي و درماني، تكميل پروژه هاي نيمه تمام بهداشت و درمان و تخصيص اعتبارات براي ارتقاي شاخص هاي زندگي در چابهار را خواستار شد.

**سلامت مردم در اولويت وزارت بهداشت است
رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان نيز با اشاره به اينكه سلامت مردم در اولويت وزارت بهداشت است، اظهار داشت: علت برگزاري نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي سيستان و بلوچستان در چابهار به دليل موقعيت خاص اين شهرستان در روند توسعه سواحل مكران و لزوم جلب توجه ويژه به موضوع سلامت هموطنان است.
سيد محمد هاشمي شهري گفت: حضور مديران ارشد و كارشناسان تخصصي وزارت بهداشت در اين منطقه ضمن حساس سازي مردم و مسئولان به همكاران ما در دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر كمك مي كند تا با توان بيشتر و موانع كمتري در اين مسير حركت كنند.

**81 درصد مردم چابهار از آب سالم و بهداشتي محرومند
رئيس شوراي اسلامي چابهار نيز اظهار داشت: 81 درصد مردم اين شهرستان با تانكر آبرساني سيار مي شوند.
معين الدين سعيدي افزود: بيماري واگيردار در چابهار نگران كننده و همت وزارت بهداشت براي رهايي از خطرات آنها را مي طلبد.

**40 هزار سگ ولگرد در منطقه سيستان خطر آفرين هستند
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زابل نيز اظهار داشت: بيش از 40 هزار سگ ولگرد در منطقه سيستان وجود دارد كه هر روز براي مردم خطر آفرين هستند و بايد هر چه سريعتر براي آنها فكري شود.
دكتر جواد اكبري زاده افزود: پيگيري هاي زيادي براي اتلاف سگهاي ولگرد منطقه سيستان انجام شده ولي هيچگاه موفقيت آميز نبوده و هر روز آمار سگهاي ولگرد بيشتر مي شود.
وي بيان كرد: كاهش مشكلات بهداشتي و درماني و مقابله با بيماري ها در مناطق مختلف سيستان و هم در منطقه بلوچستان مورد انتظار است.
به گزارش ايرنا، فرمانداران ايرانشهر، نيكشهر، كنارك، قصرقند و مهرستان نيز ارتقاي شاخص هاي بهداشت و درمان، تكميل چارت بهداشتي ودرماني، تعريف پروژه هاي متناسب با مشكلات سلامت و ساخت خانه هاي بهداشت، مراكز بهداشتي درماني، افزايش تخت هاي بيمارستاني براساس استاندارد كشوري را خواستار شدند.
3043**3213

نظر شما