شناسهٔ خبر: 33067892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عربستان به زودی3 مُبلِغ مشهور سعودی را سر می‌بُرد!

مقامات سعودی قصد دارند 3 تن از مبلغان مشهور عربستانی را در پایان ماه مبارک رمضان گردن بزنند. یکی از این مبلغان به جرم پیشنهاد صلح با قطر دستگیر شده است!

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی


گویا‌اشتهای «بن سلمان»، ولیعهد سعودی برای اعدام مخالفان سیری ناپذیر است. وی پس از بریدن سر 33 شیعه اکنون در تلاش برای اعدام مبلغان وهابی و منتقدان نرم خود است. به گزارش فارس، پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی»
(مستقر در لندن) در گزارشی اختصاصی اعلام کرده مقام‌های سعودی به‌زودی «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری»، را اعدام خواهند کرد. این پایگاه خبری به نقل از دو «منبع دولتی» و یکی از نزدیکان این سه نفر نوشته به زودی حکم اعدام این سه تن به اتهام «تروریسم» صادر و بعد از مدت کوتاهی از ماه رمضان اجرا خواهد شد. بر اساس این گزارش، سلمان العوده از علمای مشهور سعودی است که سال ۲۰۱۷ پس از آنکه در توییتی خواستار مصالحه بین عربستان و قطر شد، بازداشت شد. سلمان العوده به عنوان یکی از علمای جریان نوسلفی در عربستان از منتقدان حکومت آل‌سعود و از دشمنان اصلی شیعیان است! دیدگاه‌های سلمان العوده تاکنون چندین بار باعث دستگیری و زندانی شدن وی شده است. هرچند در برخی نظرات وی نشانه‌هایی از مخالفت با وهابیت حاکم بر عربستان دیده می‌شود و در برخی مسائل به نوعی دیدگاه روشن دارد اما در برخی مسائل دیگر به ویژه شیعیان به شدت متحجرانه برخورد می‌کند و همین مسائل باعث شده از وی به عنوان «شیخی با دیدگاه‌های متناقض» یاد شود.
«عوض القرنی» واعظ سنی نیز نویسنده و دانشگاهی است و «علی العمری» نیز یک عالم دینی معروف است که هر دوی آنها سپتامبر(شهریور) ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.
یکی از منابع دولتی سعودی در این باره گفته اعدام اخیر ۳۷ سعودی که بیشترشان از شیعیان عربستان بودند در حکم یک تب‌سنج بود تا ریاض با آن، میزان حساسیت جامعه جهانی به آن و محکومیت آن را بسنجد. منبع نزدیک به خانواده این مبلغان به میدل‌ایست‌آی گفته اگر این اعدام‌ها اتفاق بیفتد «خیلی خطرناک» خواهد بود.
اولین موج بازداشت مبلغان و خطیبان مساجد عربستان در سپتامبر (شهریور) ۲۰۱۷ (سه ماه پس از آغاز ولیعهدی بن سلمان) شروع شد و در این دوره
 افراد سرشناسی چون «سلمان العوده»، «عائض القرنی» و «علی العمری» به اتهام ارتباط با اخوان‌المسلمین به زندان رفتند. حتی فردی چون «محمد العریفی» رجل دینی نزدیک به حکومت نیز در دوره‌ای در بازداشت به سر برد.
اخیرا «عائض القرنی»، از مبلغان معروف دولت سعودی از گذشته و اظهارات خود اعلام برائت و پشیمانی کرد و گفت که موافق اسلامی است که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی منادی آن است!

برچسب‌ها:

نظر شما