شناسهٔ خبر: 33066831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

برگزاری نخستین نشست خبری سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در سالجاری

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از روابط عمومی ثبت احوال، نخستین نشست خبری سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در سالجاری همزمان با روز ملی جمعیت و با حضور سخنگوی سازمان، شماری از مدیران کل کل اسناد هویتی، آمار و اطلاعات جمعیتی ، روابط عمومی و همکاریهای بین الملل و اصحاب رسانه برگزار شد.
سیف الله ابوترابی در این نشست با اعلام وقایع حیاتی چهارگانه در خصوص آمار ولادت در سال 97 گفت: یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹واقعه ولادت به ثبت رسیده که ۷۰۴ هزار و ۶۰۷ نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر را در بر می گیرد و نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۶.۳ پسر ۱۰۰ دختر بوده است.
وی با اشاره به اینکه نسبت ولادت برای ساکنین شهرها ۷۷ درصد است، گفت: ۹۸.۷ درصد مجموعه ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است.
ابوترابیدر ادامه افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی دارای بیشترین ولادت و استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و سمنان کمترین آمار ولادت را داشته‌اند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین گفت: میزان میانگین سن پدر در زمان تولد اولین فرزند ۳۳.۷ و سن مادر ۲۷ سال ثبت شده است.
وی در مورد چندقلو زایی نیز اظهار کرد: ۱۹ هزار و ۹۱۱ دوقلو زایی، ۶۴۶مورد سه قلو زایی، ۲۱مورد چهار قلو و دو مورد پنج قلو زایی  به ثبت رسیده است.
ابوترابی در مورد فراوانی نام‌های نوزادان گفت: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمد طاها و همچنین فاطمه، زهرا، حلما و زینب به ترتیب نامهای پسران و دختران با فراوانی بیش از ۱۰ هزار مورد بوده است.
وی در مورد کارت هوشمند ملی نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده و از اول خرداد ماهجاری اجرایی خواهد شد افرادی که قبض رسید ثبت نام کارت هوشمند خود را همراه داشته باشند می‌توانند با همان رسید از دستگاه‌های مختلف خدمات بگیرند واین رسید تا زمان دریافت کارت هوشمند ملی اعتبار دارد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: پس از دو مرحله که اعتبار کارهای قدیم تمدید شد از فروردین سال ۹۸ تمامی کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و به همین دلیل این هموطنان گرامی فاقد کارت هوشمند ملی که هنوز در این مورد اقدام نکرده اند لازم است مراحل تقاضا و تکمیل ثبت نام خود را حتما به انجام رسانند تا دریافت خدمات از دستگاه‌های مختلف برای برای ایشان امکانپذیر باشد.
ابوترابی در مورد تعداد افرادی که کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند، گفت: از جمعیت ۶۲ میلیونی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند در کشور، تا تاریخ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۸ تعداد۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند که از این تعداد ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ کارت هوشمند صادر شده و به ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰نفر از ایشان کارت تحویل داده شده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: هموطنانی که رسیدهای خود را گم کرده‌اند می‌توانند مجددا به همان دفاتر یا ادارات مراجعه و به صورت رایگان رسید مزبور رااخذ کنند.
وی در مورد آمار وفات نیز گفت: در سال ۹۷ میزان ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ فوت به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد زن بوده‌اند و نسبت جنسیت درگذشتگان در ازای ۱۲۷ مرد، تعداد۱۰۰ زن بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه نسبت فوت برای ساکنین شهرها ۷۳.۸ درصد بوده است گفت: نسبت ثبت واقعه فوت در مدت قانونی ۱۰ روزه، ۹۸.۱ درصد بوده است.
ابوترابی به ۳ علت عمده وفات در کشور اشاره کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۱۱.۳ و بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد به ترتیب بیشترین علت های فوترا در بر می گیرند.
وی گفت: تعداد مرگ‌های ثبت شده که به علت حوادث ترافیکی رخ داده است ۱۰ هزار و ۲۸۴ مورد بوده که از این میان ۷ هزار و ۹۹۴ مورد آنها شامل مردان و ۲۲۹۰ آن مربوط به زنان بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین تاکید کرد: در سال ۹۷ میزان ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج به ثبت رسیده و همچنین ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد طلاق ثبت شده است.
ابوترابی به میانگین سن مردان به اولین ازدواج اشاره کرد و گفت: ۲۷.۵ سال میانگین سن مردان و ۲۳.۴ سال میانگین سن زنان در اولین ازدواج بوده است.
به گفته وی همچنین میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۶.۹ سال و میانگین سن زنان نیز ۳۲.۱ سال بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال اظهارداشت: میانگین عمومی ازدواج ۷ مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و ۵ استان خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بیشترین آمار ازدواج بوده اند.
ابوترابی با اشاره به اینکه میزان عمومی طلاق ۳.۱ مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است، گفت: استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل دارای بالاترین نرخ طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر دارای پایین‌ترین آمار طلاق بوده‌اند.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین علل کاهش آمار ولادت و ازدواج‌ها در سنوات اخیر گذر متولدین دهه ۶۰ از محدوده سن ازدواج و تولد اولین فرزنداست.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد تغییر نام خانوادگی گفت: در سال ۹۷ میزان ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ نفر تغییر نام خانوادگی را درخواست و انجام داده‌اند.
ابوترابی گفت: تعدد نام در پهنه اسامی موجود در کشور برای پسران ۲۰۰ هزار و برای دختران ۲۲۰ هزار مورد است و در سال ۹۷ میزان ۱۱۳۳ زوج نام جدیدی را برای فرزند خود درخواست کرده‌اند که در ۹۵۱ مورد در کمیته مربوطه با آن موافقت شده است.
وی گفت: در سال ۹۷ میزان ۷۶ هزار و ۲۵۵ مورد نیز تغییر نام انجام شده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد تعویض شناسنامه نیز گفت: ۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد در سال گذشته تعویض شناسنامه داشته‌ایم که ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۴۰ مورد آنها برای افراد بالای ۱۵ سال و یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد افراد زیر ۱۵ سال بوده‌اند.
به گفته ابوترابی: همچنین ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شده است.
وی در مورد صدور اسناد هویتی برای سیل زدگان نیز گفت: تمامی خدمات برای این افراد رایگان انجام شده ومی‌شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد صدور شناسنامه برای فاقدین شناسنامه گفت: هر فردی که در ایران زندگی و اعلام کند که ایرانی و فاقد شناسنامه است، ادعای او بررسی و در صورتی که کسی را شاهد نداشته باشد، به اداره اطلاعات و نیروی انتظامی شهرستان مربوطه معرفی و احراز هویت می‌شود و در صورت تائید، اسناد هویتی برای وی صادر می‌شود.
وی در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی گفت: این موضوع در مجلس مصوب شده و مراحل خود را باید طی کند و هر زمان که ابلاغ شد ما حسب وظیفه قانونی خود به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.
ابوترابی در مورد تولید بدنه کارت هوشمند در داخل گفت: بر اساس قانون ، چاپخانه دولتی مسئول تولید این کارت است و خوشبختانه از یک سال گذشته این اقدام پیگیری شده و هفته گذشته اولین محموله کارت هوشمند ملی را به ما تحویل دادند و دیروز نیز اولین نمونه کارت تولید داخل به یکی از دفاتر تحویل داده شد که امیدواریم با سرعت بالا بتوانیم کارت‌های هوشمند افرادی که در صف انتظارهستند را صادر نموده و تحویل دهیم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین در مورد ثبت ازدواج افراد با سنین پایین گفت: حسب قانون مدنی کشور دختران دارای۱۳ سال تمام و پسران با ۱۵ سال تمام می‌توانند ازدواج خود را ثبت کنند و نیز افرادی که کمتر این سنین هستند پس از مراجعه به دستگاه قضائی ، در صورت اخذ حکم قانونی از سوی قاضی صالح، حکم رشد می‌گیرند و با این حکم ازدواج آنها ثبت می‌شود. در نتیجه اصولا چیزی به عنوان ثبت ازدواج اطفال و کودک همسری موضوعیت ندارد.

نظر شما