شناسهٔ خبر: 33066765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصي؛

برگزیت همچنان در بن بست چالشها

رهبر حزب کارگر: دولت انگلیس به اندازه ای ضعیف و متفرق است که نمی تواند لندن را از افتضاحی که بارآورده است خارج کند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن، نخست وزیر انگلیس به رغم عقب نشینی از مواضع گذشته خود درباره برگزیت نتوانست نظر مثبت نمایندگان را برای حمایت از توافقش با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت جلب کند و با حمله لفظی نمایندگان مواجه شد.

نخست وزیر انگلیس، با افزودن 10 نکته جدید به توافق پیشین خودش با اتحادیه اروپا، امروز تلاش کرد تا نمایندگان مجلس این کشور را برای تصویب توافقش، ترغیب کند.
ترزا می، برخلاف رویکرد گذشته اش گفت حتی حاضر است دومین همه پرسی برای خروج این کشور را از اتحادیه اروپا را برگزار کند، تصویب قوانین گمرکی مورد اختلاف با اروپا را به مجلس واگذار کند، حقوق کارگران را به صورت شفاف تضمین کند و از محیط زیست حفاظت کند و به مجلس نقش بیش تری درباره روابط آینده با اتحادیه اروپا بدهد.

خالی بودن اطراف نخست وزیر انگلیس در مجلس از نمایندگان هم حزبی خانم می با وجود امتیازهای وعده داده شده، خشم هم حزبی هایش را آشکار و فرصت مناسبی را برای حملات شدیدتر حزب رقیب یعنی کارگر فراهم کرده است.

رهبر حزب کارگر و رئیس دولت سایه با انتقاد از عملکرد نخست وزیر انگلیس بر سر برگزیت گفت: طرحی که نخست وزیر به عنوان موردی جدید به مجلس ارائه می کند اما این همان توافق پیشین اوست که سه بار قبلا در این مجلس رد شد اما اکنون با بسته بندی جدید عرضه شده است و فقط شعارها تغییر یافته و مفاد توافق ثابت مانده است.

جرمی کوربین افزود: این دولت به اندازه ای ضعیف و متفرق است که نمی تواند این کشور را از افتضاحی که بار آورده است خارج کند. اگر دولت واقعا معتقد استکه این بهترین توافق برای باقصتاد و شاغل است نباید از به رای گذاردن ان در جامعه بترسد. مدتهاست که سیاست دوتل جامعه را بر سر دوراهی باقی ماندن یا خارج شدن از اتحادیه اروپا قرار داده است و این روش، موجب تفرقه در کشور و مسموم شدن دموکراسی ما شده است.

رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: در این میان، مشکلات اساسی کشور همچون بحران در مدارس ، بیمارستان ، بحران مسکن و بی عدالتی در نظام رفاه اجتماعی نادیده گرفته شده اند و اکنون، کشور ما به مدیریتی نیازمدند اسکه یکپتارچگی را پی گیرد اگرچه این نخست وزیر، آن فردی نیست که قادر به این کار باشد.

ناظران سه سال پس از همه پرسی بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند هنوز جامعه، مجلس و دولت این کشور، دچار اختلافات سیاسی فراوان است و با ادامه این وضعیت، هم شکاف های اجتماعی عمیق تر و هم بی ثباتی اقتصادی، شدیدتر شده است و بر عمق نارضایتی های احاد جامعه نیز افزوده شده است.

اگرچه نخست وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرد برای چهارم توافقش را روانه مجلس کند، پیش بینی می شود روزهای نخست وزیری ترزا می به پایان رسیده است و اگر وی به زودی زمان کناره گیری اش را اعلام نکند، اعضای حزب محافظه کار با تغییر قوانین داخلی، رای گیری درباره بی کفایتی وی را پی گیرند.

 

<div id="video-display-embed-code_3534407"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2433406/3534407?width=340&height=240"></script></div>

با صداها:

1 – ترزا می – نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس
2 – جرمی کوربین - رهبر حزب کارگرانگلیس
3 – شهروند انگلیسی

نظر شما