شناسهٔ خبر: 33065687 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل گمرک ایران تشریح کرد؛

آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از گمرک/ترخیص ۲ روزه کالاها

رئیس کل گمرک با بیان اینکه هیچ کالایی در گمرک وجود ندارد که ترخیص آن طولانی شده باشد، گفت: میانگین ترخیص کالاهای اساسی از زمان اظهار تا آغاز فرآیند شروع خروج بین یک تا ۲ روز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی، با اشاره به اعلام خبری مبنی بر دپوی گوشت در گمرکات کشور، گفت: از زمانی که بخش خصوصی با ارز نیمایی کالا وارد می‌کند وضعیت کالاها همانند گوشت در بازار عادی شده و دیگر مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد.

رئیس کل گمرک کشور، افزود: همیشه میزان بالایی کالا در اماکن غیرگمرکی یا گمرکی کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که کالایی وارد ایران شده و پس از اظهار اسناد، ترخیص و کالایی جایگزین آن می‌شود.

میانگین ترخیص کالاهای اساسی ۲ روز است

وی با بیان اینکه هیچ کالایی در گمرک وجود ندارد که ترخیص آن طولانی شده باشد، ادامه داد: میانگین ترخیص کالاهای اساسی که عمدتاً کالاهایی یکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآیند شروع خروج بین یک تا ۲ روز است و تنها کالاهایی که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عملیات ترخیص آن آغاز نمی‌شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمی‌دهد.

میراشرفی با بیان اینکه مناطق آزاد و مناطق ویژه خارج از قلمروی گمرکی هستند، تاکید کرد: این بدان معناست که هر کالایی می‌تواند وارد آن شود حتی کالاهایی که از قلمرو کشور ترانزیت می‌شوند به این اماکن وارد می‌شود و نیازی به ثبت سفارش ندارند.

برنج کالایی فصلی است و صرفه قاچاق ندارد

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر قاچاق کانتینری برخی کالاها به داخل و یا خارج از کشور، افزود: زمانی که این همه سخت گیری توسط سازمان‌های متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ویژه تا گمرک و سایر نهادهای نظارتی وجود دارد آیا شخصی می‌تواند از این همه مانع عبور کرده و کانتینری کالا وارد کند در حالی که شاید سایر مفرها و مجاری‌ها برای این اقدام راحت تر باشد؟

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه برنج کالایی فصلی است که صرفه قاچاق ندارد، تصریح کرد: ایران سالانه به ورود حدود یک میلیون تن برنج نیاز دارد و همیشه برای واردات آن مشوق وجود داشته و انگیزه‌ای برای قاچاق آن وجود ندارد.

نظر شما