شناسهٔ خبر: 33064708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیوند تجاری با تركمنستان اولویت خراسان شمالی است

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: ایجاد روابط موثر تجاری و بازرگانی با همه كشورهای همسایه در برنامه این استان است اما تركمنستان به علت نزدیكی و پیوندهای فرهنگی بسیار، در اولویت قرار دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی روز چهارشنبه در نشستی با سركنسول تركمنستان در مشهد، افزود: البته اكنون نیز ما با كشور دوست و همسایه پیوند داریم اما می توان آن را گسترش داد.
وی اظهار كرد: خراسان شمالی این آمادگی را دارد كه در حوزه های مختلف، به ویژه كشاورزی، گردشگری و صادرات خدمات فنی و مهندسی با این كشور مراوده داشته باشد.
وی افزود: در حوزه كشاورزی مزیت های زیادی داریم و مباحث گردشگری بین این استان و تركمنستان را هم می توان گسترش داد.
شجاعی با بیان اینكه در حوزه های ورزشی و علمی نیز برای پذیرایی از اردوهای ورزشی و دانشجویان تركمنستان آمادگی داریم، گفت: در حوزه ای چون گردشگری سلامت هم از صفر تا صد ورود گردشگر سلامت را با بهای كارشناسی تضمین می كنیم.
وی با تاكید بر ضرورت توسعه گردشگری بین دو منطقه، افزود: در این زمینه تا كنون گامی برداشته نشده اما این آمادگی را داریم كه در این مسیر خط پروازی برقرار كنیم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: برای بازگشایی معبر مرزی و بازارچه مشترك خود را متعهد می دانیم كه آنچه را كه می توانیم در خاك خود انجام دهیم.
شجاعی افزود: بسته برنامه ها و پیشنهادهای خراسان شمالی برای بهبود و بهتر شدن مراودات با تركمنستان فردا ارائه می شود و انتظار داریم در مدت معلومی، به این بسته پاسخ داده شود.

* 2 منطقه اشتراكات بسیاری دارند
سركنسول تركمنستان در مشهد هدف از این دیدار را رفع برخی موانع و مشكلات موجود در زمینه مراودات تجاری و فرهنگی بین دو طرف دانست و گفت: تركمنستان و خراسان شمالی دارای مشتركات فرهنگی، قومی و تاریخی بسیاری هستند كه می تواند به تبادلات اقتصادی و فرهنگی بین دو منطقه كمك كند.
«الیاس غایپ اف» افزود: درخواست دارم پیشنهادهای خراسان شمالی به صورت مكتوب ارائه شود تا آن را با مقامات مرتبط مطرح كرده و پس از حدود یك ماه پاسخ آن را اعلام كنیم.
وی افزود: به صفر رساندن زندانیان از اقداماتی بود كه انجام شد اما به مرزنشینان اجرای مقررات و ضوابط تبیین و تفهیم شود تا با نادیده گرفتن قوانین مرزی، مشكل جدیدی به وجود نیاید.
وی در ادامه به افزایش پوشش گیاهی در منطقه مرزی نیز اشاره كرد و افزود: با گرم شدن هوا و خشك شدن این علف ها احتمال آتش سوزی افزایش می یابد كه لازم است برای این مشكل و جلوگیری از خسارات آن، تدابیر و راهكارهای لازم بین 2 منطقه اندیشیده شود.
غایپ اف به مذاكرات خود با استاندار آخال تركمنستان اشاره كرد و افزود: استاندار آخال اعلام آمادگی كرد تا در مباحث فرهنگی با خراسان شمالی، به عنوان استان همسایه، همكاری كند.
به گزارش ایرنا، سركنسول تركمنستان در مشهد، در سفری دو روزه به خراسان شمالی با فعالان اقتصادی این استان نیز دیدار كرد.
استان خراسان شمالی دارای 301 كیلومتر مرز مشترك زمینی با كشور تركمنستان است.
5132

نظر شما