شناسهٔ خبر: 33064525 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آبياري محصولات زراعي جنوب پايتخت با آب سياه ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رييس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران تصريح کرد: کشاورزان در گذشته در جنوب پايتخت حقابه اي داشتند که اکنون از آن بي بهره شده اند و به اجبار براي جبران اين کسري هنوز از آب هاي سياه (فاضلاب هاي شهري) استفاده مي کنند.

کريم ذوالفقاري روز چهارشنبه در نشست شوراي سلامت، بهداشت و امنيت غذايي استان تهران افزود: سه نوع آب براي آبياري محصولات کشاورزي مصرف مي شود که يکي آب سبز يا همان آب حاصل از باران يا چاه هاست، ديگري قهوه اي که پساب تصفيه خانه ها به شمار مي رود و در نهايت سياه که فاضلاب رها شده شهرها محسوب مي شود.
وي در عين حال مدعي شد: البته بخش عمده اي از آب سياه در استان تهران اغلب براي محصولاتي استفاده مي شود که عوارض بسيار کمي براي مصارف انساني دارد.
ذوالفقاري يادآورشد: 1.5 ميليون تن ذرت توليدي اين استان که مصرف حيواني دارد، 300 هزار تن گندم و 120 هزار تن جو با اين آب سياه آبياري مي شوند.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران مجموع توليدات کشاورزي اين استان را 5.7 ميليون تن اعلام و بيان کرد: اين استان 12 درصد کل شير خام و 17 درصد تخم مرغ کشور را توليد مي کند.
وي يکي ديگر از مباحث مورد توافق براي نظارت و ارزيابي سلامت و امنيت غذايي محصولات کشاورزي با وزارت بهداشت، درمان و پزشکي را ارزيابي ميزان سموم و کود شيميايي باقي مانده در محصولات کشاورزي خواند.
ذوالفقاري تاکيد کرد: در همين زمينه طرح ارتقاي سلامت هشت محصول پرمصرف در کشور کليد خورده است که پنج مورد از آنها به شکل انبوه در استان تهران توليد مي شود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران خيار بوته اي و گلخانه اي، گوجه فرنگي بوته اي و گلخانه اي و سيب درختي را از جمله پنح محصول داراي توليد انبوه در اين استان اعلام کرد و سه محصول ديگر را پياز، سيب زميني و پرتقال برشمرد.
وي ادامه داد: بناست در مرحله نخست اين طرح براي کاهش بقاياي سموم و کودهاي شيميايي اقدام شود و خود کشاورزان آموزش هاي لازم را ببينند و پايش از سطح مزرعه تا ميادين ميوه و تره بار انجام گيرد.
ذوالفقاري خاطرنشان کرد: در مرحله بعدي به کشاورزي کد 16 رقمي که در 22 کشور جهان اعتبار دارد اعطا مي شود و اين مساله به بهبود صادرات محصولات کشاورزي کمک مي کند.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران به انعقاد تفاهم نامه همکاري با سازمان نظام مهندسي و اداره کل استاندارد اشاره کرد و گفت: اين تفاهم نامه با محوريت توليد غذاي سالم با گواهي استاندارد تهيه شده است و در آن تلاش مي شود تا محصولات کشاورزي استاندارد با بقاياي سموم و کودهاي شيميايي کمتر از حد مجاز به دست مردم برسد.
تهرام/3001/ 1008
انتهاي پيام /*

نظر شما