شناسهٔ خبر: 33064459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رئیس‌جمهور فیلیپین: زباله‌های ارسالی کانادا را بازمی‌گردانیم؛ اگر قبول نکردند، به دریا می‌ریزیم

رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد زباله‌هایی که اوتاوا تحت عنوان پلاستیک قابل بازیافت به این کشور فرستاده بود، در آب‌های کانادا رها کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد زباله‌هایی که اوتاوا تحت عنوان پلاستیک قابل بازیافت به این کشور فرستاده بود، در آب‌های کانادا رها کنند.

به گزارش فارس، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد با یک شرکت کشتی‌رانی خصوصی قرارداد بسته شود تا ۶۹ کانتینر زباله‌‌ای که کانادا به‌عنوان پلاستیک قابل بازیافت به این کشور فروخته بود، به کانادا بازگردانند. اگر کانادایی‌ها از پذیرش زباله‌ها سر باز زدند، آن‌ها را در آب‌های این کشور رها کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «سالوادور پانلو» سخنگوی دولت فیلیپین روز چهارشنبه در نشستی خبری گفت: «فیلیپین به‌عنوان یک ملت دارای حق حاکمیت مستقل نباید توسط سایر کشورها مورد بی‌احترامی قرار بگیرد».

وی افزود: «مشخصاً کانادا مساله پیش آمده و کلا کشور ما را جدی نمی‌گیرد. برخورد کانادا با این کشور همانند محل انباشت زباله، موجب توهین به مردم فیلیپین شده است».

کانادا مدعی است این زباله‌ها که بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به مانیل منتقل شدند، طی معامله‌ای با یک شرکت خصوصی انجام شده و دولت کانادا مسئولیتی در قبال آن ندارد. با این حال قرار بر این شد که کانادا این زباله‌ها را پس بگیرد و روال انتقال آن‌ها در حال طی شدن بود.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا پیش‌تر در این‌باره گفت: «به‌شدت درگیر یافتن راه‌حل است».

روی این کانتینرها برچسب پلاستیک قابل بازیافت خورده بود اما درون آن‌ها پر از پوشک و روزنامه و بطری آب بود.

تنش میان فیلیپین و کانادا به حدی رسیده است که فیلیپین چند روز پیش اعلام کرد دیپلمات‌های خود را از کانادا فراخوانده است. دوترته نیز پیش‌تر از آن کانادا را به حمله نظامی تهدید کرد.

امروزه مسئله جهانی زباله به چالشی فزاینده تبدیل شده است. در سال‌های گذشته کشورهای درحال‌ توسعه پسماند‌های قابل‌بازیافت را به‌منظور عمل‌آوری و استفاده مجدد خریداری می‌کردند اما این روند رو به تغییر است.

سال گذشته میلادی، چین برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست، ورود «زباله خارجی» را ممنوع کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما